هشتمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی در مشهد با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آن‌ها به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۷۲۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 05 March 2019

به گزارش تابناک رضوی، مهدی رمضانی در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشکر در مشهد، اظهار کرد: قصه‌گویی در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت گرفته از سوی معاونت توسعه کتابخوانی و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر مجموعه‌های متولی در حوزه کودکان به جایگاه حقیقی خود نزدیک‌تر شده است و معتقدیم بهترین راه اثرپذیری و یادگیری سخن گفتن با افراد متناسب با گروه سنی آنان است و برای گروه سنی کودک نیز بهترین زبان، زبان قصه است. 

وی با اشاره به استقبال پرشور کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور از هشتمین جشنواره قصه‌گویی در مشهد، افزود: این جشنواره زمینه بروز و شکوفایی هنر کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور در زمینه قصه و قصه‌گویی بود.

معاون توسعه کتابخوانی و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: در همین راستا در سال جاری مقدمات برگزاری جشنواره نمایش‌خوانی آماده و در سال آینده برگزار خواهد شد.

رمضانی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با برنامه‌ریزی و بررسی ایده‌های مناسب تلاش کرده است تا با استفاده از خلاقیت‌ها و هنر کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور زمینه ارتقا میزان ‌مطالعه و توریج فرهنگ کتاب و کتباخوانی را فراهم کند، گفت: یکی از فضاهای جدیدی که در کتابخانه‌های عمومی کشور فعال شده سالن مطالعه ویژه کودکان بوده، سالنی که به لحاظ شکل ظاهری و مطالب و محتواها متناسب با همین گروه سنی بوده است.

در این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، اظهار داشت: در این جشنواره ۴۰ نفر از کتابداران قصه‌گو از استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان گفت: کتابداران قصه‌‌گو در این جشنواره طی دو روز به قصه‌گویی پرداختند و در نهایت با داوری توسط ۳ داور منتخب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزیدگان مشخص و معرفی شدند.

وی افزود: قصه‌گویی یک فن و هنر است و این فن و هنر از مناسب‌ترین راهکارها برای مانوس کردن کودکان با کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن اشاره به آموزش‌های موثر ارائه شده به کتابداران در حاشیه این جشنواره، گفت: یکی از ثمرات و نتایج برگزاری این جشنواره آموزش کتابدارانی است که مهارت قصه‌گویی را آموخته‌اند و در کتابخانه‌ها از این هنر خود استفاده خواهند کرد و معتقدیم که متولیان کتابخوانی در جامعه باید راه‌هایی را پیدا کنند که از طریق قصه‌ها کودکان، نوجوانان و جوانان را با ادبیات، سنت‌ها و آئین‌ها، هنرهت، تواریخ و حتی علم‌ها آشنا کنند.

همچنین داور هشتمین جشنواره قصه‌گویی گفت: هنر قصه‌گویی قدرت شگرفی دارد و به‌ همین دلیل در حافظه ملت‌ها به‌جا مانده است و قصه‌گو با ابزار وجودی خود چون لحن و کلام، قصه‌اش را نقل قول می‌کند و مخاطب تحت تاثیر قصه قرار می‌گیرد.

غلامعلی کیومرثی افزود: قصه‌گوها باید در تعریف قصه خود به این نکته توجه داشته باشد که ساختار قصه جابه‌جا نشود و با توجه به قومیت‌های محلی برای همه مخاطبان قابل فهم باشد و به‌راحتی از زبان بدن خود استفاده کند.

شایان ذکر است جشنواره قصه‌گویی کتابداران، با اهدافی همچون توسعه کمی و کیفی قصه‌گویی به‌ عنوان ابزاری تربیتی و فرهنگی در کتابخانه‌ها، شناسایی کتابداران قصه‌گو و ارزیابی میزان توانمندی و مهارت‌های آنان، سنجش مهارت‌ها و کارآمدی کتابداران در امر قصه‌گویی و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان واسطه تربیتی، برای مخاطبان هدف خود، کتابداران علاقمند سایر دستگاه‌ها و مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، تربیتی برگزار شد.

در پایان این مراسم قصه‌گویان برتر هشتمین جشنواره منطقه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از چهار استان خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان معرفی و به مرحله کشوری جشنواره که اردیبهشت ماه سال ۹۸ در یزد برگزار می‌شود معرفی و تجلیل شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار