مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره احتمال شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان هشدار داد.
کد خبر: ۷۲۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸ 28 February 2019

سید حسین رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به احتمال بروز و شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان اشاره کرد و گفت: دامداران، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های گاوداران، واحد‌های دامداری صنعتی، دامداران روستایی استان مقررات و ضوابط بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: در صورت بروز بیماری تب برفکی، ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم، سریعاً موضوع از طریق تماس تلفنی به اداره دامپزشکی شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان اطلاع داده شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: همه دام‌های واجد شرایط در فواصل اعلام شده از طرف ادارات کل دامپزشکی استان‌ها علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شوند.

رضوانی افزود: دامداران به انجام واکسیناسیون حلقه‌ای در شعاع اپیدمیولوژیکی اطراف کانون‌ها اقدام کنند.

وی گفت: از آمدوشد غیر ضروری افراد به ویژه افراد پر مخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها و سایر دامداری‌ها ارتباط دارند، درداخل محوطه دامداری جداً جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه از بازدید‌های کنجکاوانه اکیدا خودداری شود، افزود: مبادی ورودی و خروجی دامداری واجد حوضچه ضد عفونی بوده و درسطح مناسبی حاوی آب و ماده ضد عفونی مناسب ترجیحا هیدروکسید سدیم ۲ درصد یا فرمالین ۵ درصد باشد.

رضوانی با بیان اینکه ورود همه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود، افزود: ماشین‌های حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند، پس از ضد عفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود و اکیپ‌های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر و صاحب دامداری بایستی وسیله نقلیه خود را کمافی‌السابق در محوطه خارج از دامداری مستقر کنند.

وی گفت: در ابتدای محوطه ورودی دامداری اتاقی جهت تعویض لباس و چکمه و ابزار کار که واجد دوش بوده قرار داشته و کلیه افراد ورودی به دامداری اکیپ‌های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر و صاحب دامداری که به نوعی با دام سروکار دارند و افرادی که از دامداری به هر دلیل خارج می‌شوند، موظف به تعویض لباس و دوش گرفتن باشند.

وی افزود: دامداران از جمع آوری و انتقال کود واحد آلوده تا رفع کامل بیماری پرهیز شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: گشت‌های نظارتی دامپزشکی با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز و افزایش تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های پروتئینی از ۱۵ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۶ فروردین ۹۸ ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این گشت‌ها با همکاری سایر ادارات استان از جمله نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اصناف برگزار می‌شود، افزود: قصابی ها، مرغ فروشی‌ها، هتل‌ها مراکز اقامتی و همه مراکز تولید وعرضه مواد پروتئینی در این نظر بازدید می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: دو گروه گشت نظارتی دامپزشکی در هر شهرستان به همراه ناظرانی که از طرف استانداری مشخص شده است در این طرح فعال هستند.

رضوانی گفت: تمام ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها از ۲۵ اسفند باز و نظارت کامل در سطح بازار انجام خواهد شد.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار