معاون خدمات شهری شهرداری همدان عنوان کرد: بوستان‌ها و فضای سبز امروزه یکی از ارکان تاثیر گذار توسعه پایدار شهریست، در واقع برای توسعه پایدار شهر باید به مقوله حفظ محیط زیست و گسترش فضای سبز متناسب با افزایش جمعیت و گسترش شهر توجه ویژه‌ای گردد تا فضای سبز پایدار داشته باشیم.
کد خبر: ۷۱۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶ 24 February 2019
معاون خدمات شهری شهرداری همدان عنوان کرد: بوستان‌ها و فضای سبز امروزه یکی از ارکان تاثیر گذار توسعه پایدار شهریست، در واقع برای توسعه پایدار شهر باید به مقوله حفظ محیط زیست و گسترش فضای سبز متناسب با افزایش جمعیت و گسترش شهر توجه ویژه‌ای گردد تا فضای سبز پایدار داشته باشیم.

به گزارش تابناک همدان، وحید علی ضمیرافزود: فضای سبز، با کارکرد آشکار بیولوژیکی خود، نقش عمده‌ای بر روی سالم سازی شهروندان دارد و افزایش و توسعه پوشش گیاهی درختان موجب کاهش میزان آلودگی ناشی از گرد و خاک، تثبیت خاک، تقویت سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیلاب‌ها و هدر رفتن آب‌های سطحی می‌گردد.

وی با اشاره به این که روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است گفت: بمناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، شهرداری فضا و زمینه را برای مشارکت و همکاری شهروندان در توسعه فضای سبز ایجاد کرده است که امسال نیز با توزیع ۸۰۰۰ نهال بین شهروندان محترم در صدد است تا مشارکت شهروندان را در این امر مهم افزایش دهد.

وی با اشاره به پویش نهال به جای سبزه در راستای مشارکت عمومی و حضور سبز شهروندان افزود: از ۲ لغایت ۹ اسفند ماه بذر درخت افرا و کود کمپوست به صورت رایگان درمحل پارک مردم- مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز بین مدارس، مساجد و عموم شهروندان با همکاری شورای هماهنگی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان همدان توزیع میگردد تا به جای سبزه عید، نهال‌های کوچکی در سفره هفت سین سال ۹۸ داشته باشیم و در ۲ اردیبهشت سال ۹۸ که روز زمین پاک است، آن‌ها را بکاریم.

علی ضمیر درخصوص برنامه‌های هفته درختکاری بیان کرد: شهروندان برای ثبت نام باید از ۱۰ لغایت ۱۴ اسفند از طریق سایت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ثبت نام و نهال خود را با ارائه کد ثبت نام از ۱۵ تا ۲۰ اسفند ماه به صورت رایگان در پارک مردم تحویل بگیرند.

وی ادامه دادند: روز چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه کاشت نهال توسط کودکان در پارک ترافیک، روز پنج شنبه ۱۶ اسفند ماه کارناوال دوچرخه سواران در پیاده راه بوعلی و راه اندازی پویش حفظ درختان برگزار می‌شود.

معاون خدمات شهری با اشاره به روز ۲۲ اسفند که روز بزرگداشت شهداء می‌باشد، افزودند: روز شنبه ۱۸ اسفند ماه طی مراسمی با حضور خانواده معزز شهدا، سمن‌ها و دانش آموزان مدارس در سالن ابن سینا ضمن گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی زاهدان و شهدای گرانقدرکه مظهر عزت و شجاعت کشورند نهال غرس می‌شود و همچنین روز یک شنبه ۱۹ اسفند ماه پویش کاشت درخت در پارک جنگلی اکباتان با همکاری فعالان محیط زیست، گروه‌های مردم نهاد، دانش آموزان و ... راه اندازی می‌گردد.

علی ضمیر به پویش مردمی با شعار "درختی بنشانیم به نشانه مهر پدر" در هفته منابع طبیعی اشاره نمود و گفت: هدف از انتخاب این شعار علاوه بر اهمیت خاص درخت و درخت‌کاری برای حفظ بقا و تضمین سلامت جامعه، توجه ویژه به ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر می‌باشد.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی کاشت و نگهداری درختان در سطح شهرادامه داد: از ۵ الی ۱۶ اسفند ماه آموزش فضای سبز به ۱۵۰۰ دانش آموز مدارس ابتدایی دخترانه که به سن تکلیف رسیده اند در تالار قرآن انجام می‌شود، همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز مقطع ابتدایی توسط کارشناسان واحد آموزش شهروندی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری آموزش‌های لازم را در رابطه با کاشت گل و گیاه، آشنایی با فواید گسترش فضای سبز و آشنایی با اصول و روش‌های اولیه باغبانی را فرا گرفته اند.

وی همچنین به طراحی گلکاری جدید در تمامی میادین، بلوار‌ها و فضا‌های سبز سطح شهر در طرح استقبال از بهار نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: جلوه‌های متفاوتی با کاشت بالغ بر ۴ میلیون گلدان و گل و نصب بیش از ۲۰۰ قطعه المان گل در سطح شهر، کاشت نهال در مناطق چهارگانه سطح شهر ایجاد خواهد شد تا همزمان با فرارسیدن بهار به محیط زیست شهری طراوت بیشتری داده شود.

علی ضمیر در پایان اظهار داشت: امید است که هر شهروند محترم با کاشتن یک نهال، شهری زیبا و آباد را برای خویش مهیا سازد و در این راستا شهرداری همدان با برنامه ریزی ویژه جهت کاشت نهال گام موثری در توسعه فضای سبز شهری برمی دارد که این مهم قطعا با همراهی، همیاری و مشارکت تمام شهروندان کامل خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار