به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرناقزوین
قزوین - ایرنا - حوادث جاده ای سالانه در کشور ما جان هزاران شهروند را می گیرد و این در حالی است که اگر در کنار بهبود وضع ایمنی جاده ها، رانندگی صحیح و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و ریلی نهادینه شود بخش زیادی از این حوادث تلخ رقم نخواهد خورد.
کد خبر: ۷۱۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 19 February 2019

فرهنگ سازی، حلقه مفقوده در کاهش سوانح رانندگی 

به گزارش ایرنا، متاسفانه آمارها بیانگر آن است که سالانه هزاران تن از هموطنان در سفرهای برون شهری جان خود را به دلایل مختلف از جمله ناایمن بودن خودروها، مشکلات ایمنی موجود در جاده ها، سرعت های نامتعارف، خستگی و خواب آلودگی و در نهایت مراعات نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از دست می دهند.
این در حالی است که استفاده مردم جهان از وسایل نقلیه عمومی و خط آهن باعث کاهش روز افزون تلفات ناشی از حوادث رانندگی شده و در عین حال نیز دولت ها با استفاده از بخش خصوصی تمام توان خود را برروی استفاده از آخرین تکنولوژی های روز، با در نظر گرفتن مسایل ایمنی برای حفظ جان مسافران به کار گرفته اند.
این مساله (استفاده از وسایل نقلیه عمومی و ریلی) متاسفانه در کشور ما نه تنها مورد استقبال قرار نگرفته بلکه روز به روز نیز بر شدت استفاده از خودروهای شخصی افزوده می شود.
به منظور بررسی موضوعات یاد شده میزگردی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و رییس پلیس راه استان قزوین در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین برگزار شد.

**عوامل انسانی، جاده و وسیله نقلیه از عوامل اصلی سوانح رانندگی
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین در این میزگرد عامل انسانی، جاده و وسایل نقلیه را از مهم ترین عوامل اصلی تصادفات دانست و اظهار داشت: از سال 1280 تا سال 1380، یعنی به فاصله 100 سال تعداد خودروهای موجود کشور هفت میلیون دستگاه بود در حالی که از سال 80 تا 97 این تعداد به 21 میلیون خودرو، یعنی با رشد 300 درصدی روبرو بوده در حالی که به ظرفیت جاده های کشور تنها حدود 20 درصد افزوده شده است.
مسعود حق لطفی اظهار داشت: 50 درصد از تصادفات به وقوع پیوسته در آزادراه ها و 25 درصد دیگر در بزرگراه ها، یعنی جاده های جدید الاحداثی که تا حدودی از استانداردهای لازم نیز برخوردار هستند، روی می دهد.
به گفته وی، حضور فیزیکی و مستمر پلیس در راه های ارتباطی،استفاده از سامانه های الکترونیکی به منظور کنترل سرعت وسایل نقلیه، رفع نقاط حادثه خیر، ایمن سازی بستر جاده ها و تمامی موارد مربوط به ایمنی خودرو در جاده های کشور و استان محقق شده اما ما همچنان شاهد وقوع حوادث دلخراش در آنها هستیم.

**ضرورت ترویج فرهنگ انتقال مسافر و کالا از جاده به خطوط ریلی 
این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود جهانی، خطوط ریلی از کم هزینه ترین و ایمن ترین وسایل نقلیه به شمار می روند که این وسیله امروزه توانسته جای خود را در فرهنگ بسیاری از کشورهای توسعه یافته باز کند.
حق لطفی ادامه داد: با وجود استفاده 40 درصدی مردم کشورهای جهان از قطار به عنوان یک وسیله نقلیه مطمئن، این آمار در کشور ما متاسفانه حدود 9 درصد است در حالی که این آمار براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 25 تا 30 درصد برسد.
به گفته این مسئول راه، استفاده شهروندان کشورهای توسعه یافته از وسایل حمل و نقل عمومی و انبوه بر (قطار شهری) نیز تا 70 درصد است.

**وضع مناسب ایمنی راه های قزوین 
حق لطفی در ادامه، وضعیت راه های ارتباطی این استان را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: 2 هزار و 600 کیلومتر راه آسفالته روستایی، 218 کیلومتر آزادراه و 315 کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارند که وضعیت ایمنی آنها تقریبا مطلوب و مناسب بوده و در صورت احداث 75 کیلومتر راه جدید باید یادآور شد تمامی راه های اصلی استان که از پرترافیک ترین جاده های کشور نیز محسوب می شوند، به صورت بزرگراه در می آید.
وی با بیان اینکه امروز لازم است نگاه خود را به موضوع حمل و نقل عوض کنیم، تاکید کرد: با بالا رفتن حجم ترافیک جاده ای، باید در اسرع وقت به جا به جایی مسافر و کالا از جاده به بخش ریلی اقدام کنیم زیرا این کار باعث کاهش بسیاری از تلفات و سوانح جاده ای می شود.

**کاربر انسانی عامل وقوع بیشترین تصادفات
رئیس پلیس راه قزوین که به دلیل تلاش های مناسب برای کاهش سوانح جاده ای طی سه سال گذشته به عنوان مدیر نمونه پلیس راه کشور معرفی شده است نیز در این میزگرد قزوین را از پرترافیک ترین راه های ارتباطی کشور دانست و گفت: طی سال های گذشته اقدامات خوبی در حوزه راه استان، به خصوص در حوزه کنترل هوشمند جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز صورت گرفته تا جایی که با احداث تنها 75 کیلومتر راه در جاده قدیم قزوین-آبیک و بویین زهرا - ساوه، تمامی جاده های استان به صورت بزرگراه در خواهند آمد.

مدیر نمونه پلیس راه کشور به دلیل کاهش تلفات جاده ای در سه سال گذشته 
** لزوم گنجاندن قوانین رانندگی و اهمیت آن در دروس مدارس
سرهنگ نصرالله بیگلری بزرگترین ضعف موجود در حوزه رعایت قوانین و مقررات رانندگی کشور و استان را آموزش در حوزه انسانی دانست و افزود: پیشنهاد اجرای قوانین مربوط به رانندگی از دوران ابتدایی به عنوان یک درس پایه که می تواند در ذهن کودکان باقی بماند همانند بسیاری از کشورهای دیگر داده شده اما همچنان این نقص در بخش آموزشی کشور وجود دارد.
وی به وجود بیش از پنج میلیون سواری پراید که بیشترین آمار تصادفات و تلفات را به خود اختصاص داده در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: نبودن استحکام بدنه این خودرو و سایر ملزومات ایمنی از جمله کیسه هوا به همراه رعایت نکردن رانندگانی که از این خودرو استفاده می کنند، یکی از مشکلات موجود ناوگان حمل و نقل کشور محسوب می شود.

**کاهش 70 درصدی سوانح جاده ای در قزوین 
رییس پلیس راه قزوین در ادامه با اشاره به کاهش 70 درصدی تلفات جاده ای این استان از سال 86 تا 96، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده تعداد تلفات جاده ای قزوین از 764 مورد در سال 86 به 276 مورد در سال گذشته کاهش داشته که البته بدون شک کافی نیست.
وی به تردد 225 میلیونی خودروها در 9 ماه نخست امسال از سطح جاده های استان قزوین اشاره کرد و افزود: با وجود افزایش 13.5 درصدی این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ما امسال شاهد کاهش 5.8 درصدی تلفات جاده ای قزوین بوده ایم.

**رویکردهای موجود در حوزه تصادفات باید تغییر کند
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین نیز در این نشست گفت: به نظر می رسد هر آن چه مربوط به کاهش تلفات و تصادفات جاده ای بوده از سوی دستگاه های ذیربط انجام شده بنابراین باید با تغییر رویکردهای موجود، با استفاده از ظرفیت مردم و رسانه ها در این زمینه گام های اساسی و موثرتری برداریم.
جواد حق لطفی ادامه داد: اعتقاد داریم می شود در بسیاری از جاده ها طوری رانندگی کرد که هیچ گونه اتفاقی صورت نگیرد و برعکس حتی می توان در راه های ارتباطی استاندارد و تازه احداث شده رانندگی ها همراه با حوادث و تلفات همراه باشد.
این مسئول راهداری به نقش مهم و تاثیرگذار کاربران جاده به عنوان عامل نخست در کاهش سوانح رانندگی اشاره کرد و یادآور شد: براساس آمارهای موجود، سهم واژگونی 37 درصدی تصادفات استان که ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان را تشکیل می دهد و در واقع مقصر حادثه نه جاده و نه خودرو، بلکه عامل انسانی است.

**فرهنگ ترافیکی در مدارس آموزش داده شود
وی به نقش پررنگ دستگاه های آموزشی از جمله آموزش و پرورش در این بخش تاکید کرد و ادامه داد: یکی از کارهایی که به نظر می رسد مورد غفلت واقع شده این است که ما هم مانند کشورهای توسعه یافته فرهنگ ترافیکی و استفاده بهینه از وسایل نقلیه موتوری را باید به کتاب های درسی بکشانیم.
به گفته حق لطفی، روزی استفاده از کمربندی ایمنی معنی و مفهومی در حوزه رانندگی ما نداشت اما با اجباری شدن آن و تاکید پلیس بر این مساله، امروز شاهدیم که بیش از 95 درصد رانندگان و حتی سرنشینان خودروها از آن استفاده می کنند.
وی در ادامه، جاده را یکی از سه ضلع عامل وقوع تصادفات دانست و گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای ارتقا سطح ایمنی راه های ارتباطی موجود و رفع نقاط حادثه خیز همه ساله نیازمند اعتبارات مورد نیاز است تا جایی که با توجه به اینکه همه ساله 4 تا 6 درصد ارزش جاده ها باید صرف نگهداری از آنها شود، این میزان در استان بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال است در حالی که تخصیص سالانه آن در حال حاضر تنها 10 تا 15 درصد این میزان است.

**شناسایی 72 نقطه پرحادثه در قزوین 
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین با اشاره به شناسایی 72 نقطه حادثه خیز در استان،افزود: در سال های 95 و 96 تمامی این نقاط آشکارسازی شد و اصلاح 12 نقطه اولویت دار آن نیز در برنامه کاری قرار داده شد که 2 نقطه از آنها تا پایان سال جاری اصلاح می شوند.
حق لطفی سهم ناوگان عمومی در سوانح و تصادفات جاده ای استان را 12 درصد اعلام و تاکید کرد: اگرچه با اقدامات انجام شده و کارهای صورت گرفته مانند ارایه آموزش های لازم به رانندگان، کنترل هوشمند جاده ای، توزیع کلاه کاسکت رایگان و انجام رفع نقاط حادثه خیر و روکش سطح آسفالت این میزان درصد، سهم ناچیزی از تصادفات را به خود اختصاص داده اما همچنان شاهد غفلت و رعایت نکردن عامل انسانی به حوادثی هستیم که همه ساله خسارت های مادی و معنوی بی شماری را برجای می گذارند.
وی ماهیت راهداری و حمل و نقل جاده ای را انجام مساله سخت افزاری جاده ها از جمله رفع نقاط حادثه خیز، روکش آسفالت، خط کشی، نصب علایم، حفاظ ها و روشنایی ها دانست و گفت: همه تلاش ما در جهت تردد ایمن و سالم مردم است اما انجام این مهم تنها با همکاری شهروندان جامعه و رعایت و احترام گذاشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی صورت می پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار