مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال مجوز دار در استان تولید می شود و استان قزوین در تولید نهال مجوزدار در رتبه ششم کشوری قرار دارد.
کد خبر: ۷۱۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 13 February 2019

تولید سالیانه ۴ میلیون اصله نهال مجوز دار در قزوین

به گزارش تابناک قزوین، علی اکبری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در ۱۹ نهالستان مجوز دار استان تولید می شود که حدود ۶۰۰ هزار اصله از آنها دارای شناسه نهال (لیبل) است.

اکبری افزود: این تعداد نهال پس از طی مراحل درخواست و چاپ لیبل به عددی بالغ بر ۱۵۰۰۰۰۰ اصله افزایش می یابد.

وی عنوان کرد: از تعداد ۱۹ نهالستان مجوز دار ۲ نهالستان به صورت شرکت های دانش بنیان هستند که انواع پایه های کشت بافتی « هسته دار و دانه دار» تولید می کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تولید نهال در فضای باز «گروه محصولات دانه خشک، دانه ریز، هسته دار و دانه دار» با اخذ مجوز از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی در منطقه هلال آباد، احداث گلخانه انطباق و انتظار برای تولید نهال های کشت بافتی در منطقه هلال آباد و انتقال آزمایشگاه کشت بافت از استان فارس به این استان در منطقه بوئین زهرا و تکمیل ساختمان آزمایشگاه مربوطه از مهمترین فعالیت‌های این بخش است.

اکبری گفت: استان قزوین در تولید نهال مجوزدار در رتبه ششم کشوری قرار دارد.

وی تصریح کرد: به طور متوسط سالانه چهار هزار میلیون ریال یارانه نهال در توسعه باغات استان بخصوص زیتون، گیاهان دارویی، باغات دیم و اراضی شیبدار (بادام – انگور- فندق) پرداخت می شود.

اکبری اظهار کرد: قبل از عرضه یا فروش نهال؛ ریشه ها بایستی توسط تولیدکننده ضدعفونی و نهال باید دارای ریشه های سالم و کافی باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد : نهال در زمان فروش باید تک تنه بوده و استانداردهای لازم از نظر ارتفاع، رشد قطری و هرس فرم را داشته و نباید هیچگونه آثار زخم، آفات و بیماری در آن وجود داشته باشد.

این مسئول یاد آور شد : نهال های کج، بدفرم، دارای ریشه پیچیده یا برگشته و کلافه شده قابل فروش و عرضه نیستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به باغداران استان توصیه کرد: نهال دارای شناسه نهال یا لیبل که اصالت آن محرز شده خریداری کنند که دارای گواهی بهداشت یا سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری‎ها باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار