رئیس اداره حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین سرشماری 18 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی با جمعیت 1912 قطعه اعلام کرد که نسبت به سرشماری سال گذشته، 35 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۷۱۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ 03 February 2019

تعداد پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های قزوین 35 درصد افزایش یافت

به گزارش تابناک قزوین سیاوش رضازاده رئیس اداره حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: برنامه سرشماری امسال، از تاریخ 11 دی تا 11 بهمن بر اساس برنامه جهانی در زیستگاه‌های آبی اجرا شد.
 وی تاکید کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی استان با هدف شناسایی گونه‌های بومی، مهاجر و به منظور تعیین جمعیت پرندگان و وضعیت اکوسیستم‌های تالابی استان قزوین انجام شد.


وی عنوان کرد: در سال جاری سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی استان توسط اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست قزوین با حضور و مشارکت کارشناسان متخصص و محیط‌بانان در همه سایت‌های تالابی استان شامل رودخانه خررود و شور، تالاب یعقوب‌آباد (قارپوزآباد)، رودخانه شاهرود، دریاچه سد منجیل، دریاچه اوان و حوضچه‌های تصفیه‌خانه شهر قزوین و سایر آبگیرهای استان انجام شد.

رضازاده گفت: در این سرشماری 18 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی با جمعیت 1912 قطعه شناسایی و شمارش شد که بیشترین جمعیت‌ها متعلق به گونه‌های اردک سرسبز، کاکایی سرسیاه، باکلان بزرگ، خوتکا و خروس کولی ثبت شدند.


رضازاده افزود: تعداد مشاهدات در سرشماری سال‌جاری نسبت به سرشماری سال گذشته، 35 درصد بیشتر بوده و شرایط خوب آب و هوایی در روزهای سرشماری امسال در این افزایش بی‌تأثیر نبوده است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان تاکید کرد: با تعیین جمعیت و وضعیت پرندگان بومی و مهاجر می‌توان نسبت به چگونگی کیفیت زیستگاه‌های این پرندگان در طی سال‌های گذشته پی برده و برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای حفاظت ازاین‌گونه‌های ارزشمند به عمل آورد که با کاهش نزولات جوی و کاهش سطح آب تالاب‌ها در سال‌جاری زیستگاه این پرندگان نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار