رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شمار دانشجویان خارجی جذب شده این استان تاکنون ۳۳ تن در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، رزیدنتی ارولوژی و رادیولوژی است.
کد خبر: ۷۰۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵ 28 January 2019
توسعه امکانات بهداشتی و درمانی، گسترش رشته‌های پزشکی و دانش آموختگان این رشته و کاهش اعزام بیماران به دیگر نقاط حاکی از حال خوش حوزه سلامت همدان است.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی به عنوان متولی اصلی تأمین سلامت علاوه بر تربیت نیروی انسانی متخصص، تاسیس و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی شامل خانه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستائی، پایگاه بهداشتی، بیمارستان، کلینیک و مراکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی را در دستور کار قرار داد. 
این دانشگاه برای تحقق اهداف بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی فعالیت‌های خود را در قالب هشت معاونت از جمله معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری، بهداشتی، درمان، غذا و دارو، دانشجویی و فرهنگی، توسعه مدیریت و منابع و معاونت اجتماعی آغاز کرد. 
در همین زمینه هشت دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، توانبخشی، پرستاری و مامائی، بهداشت و پیراپزشکی و در داروسازی استان همدان در فضایی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع برای خدمات رسانی به مردم، فعال هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان این استان را تشریح کرد و اظهار داشت: شمار بیمارستان‌های این استان از چهار باب در سال ۵۷ با پنج برابر افزایش به ۲۰ باب رسیده است.
دکتر حبیب الله موسوی بهار افزود: همچنین ۱۸۲ پزشک عمومی، سه پزشک متخصص و ۲۰۰ کادر پرستاری در بیمارستان‌های این استان مشغول به فعالیت بودند که در چهلمین سال پیروزی انقلاب با تامین منابع انسانی مورد نیاز، این آمار به ۸۵۲ پزشک عمومی، ۵۸۲ پزشک متخصص و ۲ هزار ۸۷۸ کادر پرستاری رسیده است.
وی اظهار داشت: پیش از انقلاب متخصصان خارجی اقدام به ویزیت و درمان می‌کردند، اما نه تنها هم اینک این آمار به صفر رسیده بلکه دانشجویان خارجی در این استان مشغول به فراگیری علم پزشکی هستند.
موسوی بهار گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان توسعه آموزش در کشور‌های همسایه با هدف انتقال توانایی‌ها را مورد توجه قرار داده و دارای مجوز رشته‌های پزشکی عمومی (NBBS) در سطح بین المللی است.
وی افزود: شمار دانشجویان خارجی جذب شده این استان تاکنون ۳۳ تن در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، رزیدنتی ارولوژی و رادیولوژی است.
موسوی بهار ادامه داد: پذیرش دانشجویان خارجی از کشور‌هایی نظیر تاجیکستان، عراق، بحرین و هندوستان و پاکستان در حال انجام است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: کلینیک‌های ویژه و مراکز فیزیوتراپی در همدان تا سال ۵۷ وجود نداشت، اما با توسعه فضای فیزیکی شمار کلینیک ویژه به ۱۱ باب و مراکز فیزیوتراپی به ۵۳ باب افزایش یافته است.
موسوی بهار گفت: با تامین کادر تخصصی و توسعه فضای فیزیکی شمار عمل‌های جراحی در این استان که تا پیش از انقلاب در مجموع یکهزار مورد ثبت شده بود، پس از پیروزی انقلاب به ۶۱ هزار و ۷۳۲ مورد تا پایان آذرماه سالجاری رسیده است.
وی افزود: هم اینک بیمارستان‌های همدان مجهز به ۶ دستگاه سی تی اسکن و ۲ دستگاه ام. آر. آی هستند و پنج دستگاه جدید نیز در حال خریداری و نصب است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: عمل جراحی قلب از صفر مورد در پیش از انقلاب به یکهزار و ۴۹۲ مورد در سال جاری رسیده که ۷۰۰ مورد از این عمل‌ها در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.
وی تامین کادر تخصصی و توسعه فضای فیزیکی با راه اندازی ۳۱ بلوک زایمانی مدرن و انجام ۱۳۰ پیوند اعضا را از دیگر خدمات صورت گرفته پس از پیروزی انقلاب دانست.
موسوی بهار اظهار داشت: پذیرش دانشجو در ۱۲۹ رشته از جمله ۷۰ رشته تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی، دستیاری و فوق تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی همدان را جزو پیشرفته‌ترین دانشگاه علوم پزشکی منطقه غرب کشور قرار داده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: هم اینک ۶ هزار ۳۱۱ دانشجو در رشته‌های مقطع ارشد، دکتری تخصصی، دستیاری پزشکی، فوق تخصصی، دستیاری دندانپزشکی، فلوشیپ دندانپزشکی، دکتری پژوهشی، مقطع لیسانس و کاردانی مشغول به تحصیل هستند.
وی اضافه کرد: همچنین اعضای هیات علمی این دانشگاه به ۴۵۲ تن شامل ۵۰ استاد، ۱۰۲ دانشیار، ۲۵۱ استادیار و ۴۹ مربی افزایش یافته است.
موسوی بهار درباره وضعیت اورژانس همدان در چهلمین سال از پیروزی انقلاب گفت: هیچگونه پایگاه اورژانس، آمبولانس و پد برای فرود بالگرد تا پیش از سال ۵۷ در این استان وجود نداشت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: هم اینک ۵۵ پایگاه اورژنس، ۶۰ دستگاه آمبولانس فوریت‌های پزشکی و هفت پد بالگرد در همدان فعال است و ۱۲۰ دستگاه بی سیم دیجیتال نیز برای فوریت‌های پزشکی پیش بینی شده است.
موسوی بهار در ادامه ساخت ۲۰ بیمارستان جدید و مدرن همچون بعثت، قلب فرشچیان، فرشچیان سینا، آیت اله شهید قدوسی نهاوند، آیت الله بهاری در بهار، مهر ملایر، ایجاد ۸۰۰ باب واحد بهداشتی، ۵۰ مرکز جامع سلامت، ۶۷ محل زیست پزشک و ۱۵ پایگاه سلامت را از شاخص‌ترین خدمات صورت گرفته در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی برشمرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: شاخص امید به زندگی که تا پیش از پیروزی انقلاب ۵۴ سال ارزیابی شده بود، به میانگین ۷۶.۸ سال افزایش یافته و درصد پوشش واکسیناسیون از ۴۰ درصد در سال ۵۷ به ۹۹ درصد در سال جاری رسیده است.
موسوی بهار ادامه داد: میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز از ۸۰ در یک هزار تولد زنده به ۱۳.۶ نوزاد کاهش یافته مرگ و میر مادران باردار هم از بیش از ۱۰۰ مورد به ازای یکصد هزار زایمان به کمتر از ۲۰ مورد تقلیل یافته است.
وی رسیدن درصد زایمان توسط افراد دوره ندیده از ۵۰ درصد به صفر، افزایش اماکن عمومی دارای معیار‌های بهداشتی شهری به ۹۹ درصد و معیار‌های بهداشتی شهری به ۹۶ درصد، ایجاد سامانه یکپارچه بهداشتی و ثبت مشخصات حدود ۹۷ درصد شهروندان در این سامانه را از اقدام‌ها و طرح‌های شاخص حوزه بهداشت و درمان همدان در ۴۰ سالگی انقلاب برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار