مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل خبر داد:
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: در حالی که در قبل از پیروزی انقلاب تنها 8 باب کتابخانه داشتیم این تعداد هم اکنون با 10 برابر رشد به 77 باب رسیده است.
کد خبر: ۷۰۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 27 January 2019
به گزارش تابناک اردبیل، رباب عزیزخانی در مراسم تجلیل از محمدرضابایرامی در جمع خبرنگاران اردبیل در قالب طرح 40 قلم در آستانه چهلمین فجر انقلاب اسلامی در زادگاهش اردبیل اظهار کرد: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و در پاسداشت خدمات فرهنگی و ادبی نویسندگان متعهد و انقلابی در قالب طرح 40 قلم از محمدرضا بایرامی نویسنده متعهد ایران که زاده اردبیل است با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

وی گفت: ما به وجود اهالی فرهنگ و هنر که در این 40 سال با قوت و قدرت تلاش کردند تا بهترین آثار را در بستر انقلاب اسلامی برای مخاطبان مهیا و فراهم کنند قدردانی می‌کنیم.

رباب عزیزخانی اهمیت قلم و سوگند یاد شده در قرآن را به این عنصر ارزشمند یادآور شد و خاطرنشان کرد: ارزش و جایگاه قلم به قدری واضح و روشن است که در طول تاریخ آنهایی که با تکیه بر قلم و کلام نافذ خود توانسته‌اند آثاری را پدید آورند همواره در تاریخ ماندگار شده‌اند.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت‌های خوبی در بها دادن به قلم نویسندگان و همچنین توسعه علم و باسوادی مردم انجام شده است، افزود: امروز خوشحال هستیم که کتابخوانی جزو کارهای روزانه مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان ما تلقی می‌شود و باید بیشتر از این مجموعه آموزش و پرورش به نوشتن و زنگ انشا بها دهند تا در یک رسالت عظیم بهترین آثار توسط زبنده‌ترین نویسندگان تالیف و به چاپ برسد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل ارزش کتاب را در آگاهی‌بخشی به افراد جامعه بسیار خطیر دانست و افزود: همه چیز در سایه نوشتن و به قلم آوردن معنا و مفهوم می‌یابد به طوری که در سایه نوشتن است که هنر سینما، تئاتر و سایر حوزه ها به رشد و بالندگی رسیده‌اند.

عزیزخانی به اقدام خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی در برگزاری طرح 40 قلم در استان‌ها به نیت تجلیل از نویسندگان متعهد و انقلابی اشاره کرد و گفت: ما نیز در استان اردبیل در پاسداشت محمدرضا بایرامی نویسنده معاصر ایرانی که آثار او در سطح ملی و جهانی خوش درخشیده تصمیم گرفتیم تا از این فرزند برومند سبلان در این مراسم تجلیل کنیم.
 
وی در ادامه به رشد کمی و کیفی کتابخانه‌های استان اردبیل در سال‌های اخیر و در این 40 سال اشاره و تصریح کرد: در حالی که در قبل از پیروزی انقلاب تنها 8 باب کتابخانه داشتیم این تعداد هم اکنون با 10 برابر رشد به 77 باب رسیده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از افزایش عضویت علاقمندان در کتابخانه‌های عمومی و همچنین اهدا و امانت دادن کتاب به مخاطبان اشاره و اظهار کرد: در این 40 سال تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر این بوده تا علاقمندان به کتاب بتوانند آثار ارزشمند را به راحتی تهیه و نسبت به مطالعه آن اقدام کنند.
 
آثار بایرامی با روح زندگی روستائی عجین شده است

در این مراسم استاد دانشگاه محقق اردبیلی در برشمردن ویژگی‌های بایرامی نویسنده معاصر ایران بیان کرد: کتاب نوشتن در حوزه کودک و نوجوان با توجه به محدودیت کلمات و فضای خیال‌انگیز بسیار سخت‌تر از تولید آثار برای بزرگسالان است.

میرزارسول‌زاده گفت: ویژگی‌هایی که در آثار استاد بایرامی به راحتی می‌توان مشاهده کردن تبلور زندگی روستایی در آثار او و همچنین بهره‌گیری از تجربیات شخصی، توصیف عالی طبیعت و همچنین توجه به بومی‌گرایی و تصویرهای خیال‌انگیزی است که بایرامی در ذهن خود از روستا و زادگاهش اردبیل دارد.

وی افزود: نتیجه‌گرایی در داستان‌های بایرامی به خوبی مشاهده می‌شود به طوری که بایرامی در قالب ایدئولوژی رفتارگرایانه در آثارش سعی می‌کند آنچه که حقیقت دارد به زیبائی به تصویر بکشد.
 
محمود مهدوی دیگر نویسنده اردبیلی و از دوستان قدیمی بایرامی نیز بیان کرد: بنده از سال 80 با بایرامی نویسنده معاصر و توانمند ایران افتخار دوستی دارم به طوری که در این مدت بایرامی توانسته است در خلق رمان‌ها به ویژه آثار ادبی برای کودکان و نوجوانان سنگ تمام بگذارد.
 
وی رمان مشهور او را مردگان باغ سبزر معرفی کرد و گفت: این کتاب ارزشمند در حقیقت رمان خواندنی است که علاقمندان به راحتی می‌توانند زوایای مختلفی از تفکر و اندیشه نویسنده را در آن به عینه مشاهده کنند.
 
مهدوی اضافه کرد: 99 درصد آثار بایرامی به سبلان و اردبیل ربط دارد به طوری که بنده از وی به عنوان ذخایر ارزشی خطه سبلان نام می‌برم که همواره در آثارش از سه عنصر نوجوان، روستا و جنگ بهره برده و در عین حال غیبت عشق را در آثار او می‌توان مشاهده کرد.
 
آثاری در قواره انقلاب اسلامی پدید نیاوردیم

اما نویسنده معاصر ایران زمین در مراسم تجلیل خود اظهار کرد: بنده علاقه‌ای ندارم که در چنین برنامه‌هایی تعریف و یا تمجید از خود داشته باشم اما حرکت خوبی که نهاد کتابخانه‌های عمومی در باب تجلیل از نویسندگان به شکل استانی فراهم کرده حرکت خوبی است که قطعا می‌تواند الگو و معیاری برای توسعه کار نویسندگی به ویژه برای نسل نوجوان و جوان ما باشد.
 
محمدرضا بایرامی گفت: ما متاسفانه قدر داشته‌های خودمان را ندانستیم در حالی که باید بهترین آثار نویسندگان ما در مناطق مختلف در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار گیرد که انتظار می‌رود این ضعف را نهادهای فرهنگی در استان‌های مختلف و با معرفی ارزشمندترین نیروهای انسانی اعم از هنرمندان و اهالی فرهنگ فراهم کنند.

وی از ادبیات به عنوان پایه سایر هنرها و شاخه‌های هنرورانه یاد و خاطرنشان کرد: باید با دید وسیعه اجازه دهیم تا نسل امروز بهترین آثار تولید شده در سطح جهانی و ملی را بشناسند و در این زمینه مجموعه آموزش و پرورش باید فضای مطلوبی را برای معرفی این آثار فراهم کنند.

این نویسنده خوش ذوق اردبیلی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب هنرمندان و نویسندگان ما نتوانستند در قواره این انقلاب ارزشمند آثاری را تولید کنند در حالی که ما در 40 سالگی انقلاب که نقطه تکامل و بلوغ انقلاب است باید به تولید آثار ارزشمند همت کرده و قدم بگذاریم.

در حاشیه مراسم تجلیل از محمدرضا بایرامی در قالب طرح 40 قلم آثاری از این نویسنده برجسته کشورمان به صورت نمایشگاهی در محوطه کتابخانه شهید مطهری اردبیل در معرض دید علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

بایرامی نویسنده معاصر ایران است که با کتاب‌های متعدد نظیر کوه مرا صدا زد، رمان لم یزرع و ... در سال‌های اخیر توانسته جایزه کتاب سال ایران و چندین جایزه بین‌المللی را از آن خود کند که علاوه بر تالیفات متعدد از این نویسنده کتاب‌هایی نیز به زبان‌های خارجی ترجمه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار