معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور:
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور طی بیانیه ای اعلام کرد: امسال ۶۰۰ هزار مددجوی جدید به دلیل شرایط اقتصادی تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی کشور قرار گرفتند.
کد خبر: ۷۰۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 23 January 2019

 

به گزارش تابناک قزوین، علیرضا عسگریان معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد کشور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در محل کمیته امداد قزوین برگزار شد بیان کرد: در زمینه کارهای خیر و احسان و ترویج خیر خواهی به نقطه مطلوبی رسیده ایم و با حفظ عزت نفس محرومان نسبت به کمک به نیازمندان اقدام شده است.

وی افزود: امور خیرخواهانه موجب تطهیر مال افراد و افزایش برکت در زندگی انسانهای خیر می شود لذا انتظار می رود همه افراد در این حرکت خداپسندانه مشارکت همه جانبه داشته باشند.

این مسئول ابراز کرد: مسیر خدمت در کمیته امداد مشخص است و از این پس رویکرد جدیدی داریم که واگذاری امور به مردم است.

 

معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد کشور ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۰۰ مرکز نیکوکاری در سراسر کشور داریم که قابلیت تبدیل شدن به شبکه را دارند و بیش از ۴۰ درصد افراد را تحت پوشش دارند و هر مرکز می تواند خیرین بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و ما فقط نظارت و رصد می کنیم اما امکانات بتدریج برون سپاری می شود.

عسگریان گفت: در حال حاضر بیش از ۷ میلیون صندوق کمیته امداد داریم که در راستای برون سپاری امور در سال آینده بیش از ۳ میلیون صندوق این نهاد به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی بیان کرد: رویکرد ما این است که همه کارها به مردم واگذار شود و خیریه ها و کسانی که در این مسیر کار می کنند شاید نتوانستیم ساز و کار مناسبی فراهم کنیم تا کارها بهتر انجام شود.

عسگریان اذعان کرد: در عید قربان در اوج تورم نگران بودیم شاید تعداد نذورات و قربانی کم شود اما شاهد افزایش ۹۰ درصدی کمکهای مردمی بودیم که تعداد قربانی در این ایام تا ۵۰ درصد اضافه شد که برای ما قابل توجه بود.

 

وی بیان کرد: مجموع درآمدهای کمیته امداد در بخش مشارکت های مردمی ۳۵ درصد افزایش یافته البته نظارت بر حسابها را جدی گرفته ایم هر چند افزایش صدقات چشمگیر نبوده اما در بخش اکرام و زکات آمارها بسیار خوب و قابل توجه است.

عسگریان تصریح کرد: در حال حاضر شاهد افزایش ۴۴ درصدی زکات و ۴۵ درصدی درآمد مبتنی بر ارث و مجموعا ۳۵ درصد مشارکت عمومی هستیم.

وی گفت: بخش اعظم کمک ها با مردم است و در طرح محسنین ۳۰۰ هزار خانواده و ایتام ۷۰۰ هزار حامی داریم که بیش از ۱۳ هزار یتیم را حمایت می کنند.

 

معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد کشور تصریح کرد: از افتخارات امداد است که بگوبیم همه یتیمها زیر پوشش قرار دارند و امروز هیچ یتیم نیازمند بدون حامی نداریم و استان قزوین در طرح اکرام از شاخصها بالاتر است و سرانه آن به ۴۰۵ هزار تومان رسیده است.

وی گفت: قزوین در طرح ایتام و محسنین بسیار خوب عمل کرده و تلاش می کنیم این سرانه در سال آینده افزایش یابد و به یک میلیون تومان برسد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی بیش از ۶۰۰ هزار نفر مددجوی جدید امسال به افراد تحت پوشش این نهاد اضافه شدند و امیدواریم این تعداد در سال آینده اضافه نشود.

عسگریان یادآورشد: مشارکت در کار خیر فقط نباید در زمینه مالی و نقدی باشد بلکه شما خبرنگاران هم می توانید با راه انداختن کمپین و یا شبکه های خیرخواهانه نذر کنید تا با قلم خود و یا تبلیغ مشارکت اعضای خانواده زمینه افزایش افراد تحت پوشش در کمیته امداد را مهیا کنید.

وی تصریح کرد: هر مشکلی که دارید با تحت پوشش قرار دادن یک یتیم با لطف الهی قابل حل شدن است و اگر بتوانید کاری کنید تا شبکه های خیرخواهانه در استان بیشتر شود از اجر الهی برخوردار می شوید.

عسگریان اظهارداشت: پیشنهاد می کنیم مرکز نیکوکاری در استان قزوین ونیز در جمع خبرنگاران راه اندازی شود تا از ظرفیت رسانه ها در امور خداپسندانه بیشتر استفاده شود.

وی با اشاره به نقشه دشمنان در تبلیغ منفی علیه کمیته امداد و تحت تاثیر قراردادن مشارکتهای مردمی در این زمینه گفت: اگر کارها با نیت خیرخواهانه و خداپسندانه باشد نباید از چیزی هراس داشت و خوشبختانه علیرغم تبلیغات سوء دشمنان که در رسانه های بیگانه و شبکه های مجازی علیه کمیته امداد صورت گرفته بدون هیچ عکس العملی از سوی مسئولان این نهاد تنها با فرهنگ بالای مردم و درک آنها از وضعیت موجود و در کنار آن اعتماد سازی که همکاران ما انجام داده بودند شاهد افزایش کمک ها به این نهاد انقلابی بودیم و دشمن مایوس شد.

عسگریان یادآور شد: افزایش ۳۵ درصدی مشارکت های مردمی نشان داد که مردم ما بخوبی شرایط را درک کرده اند و به این نهاد اعتماد دارند و فریب تبلیغات سوء دشمنان را نمی خورند.

عسگریان اضافه کرد: یکی از ویژگیهای کار ما این است که صدقت و نذورات و کمک های مردمی هر استان فقط در همان استان هزینه می شود و ما اجازه نداریم این منابع را به استانهای دیگر منتقل کنیم و اگر به صورت استثنا نیازی باشد حتما باید به مردم اعلام شده و از آنها اجازه گرفته شود تا این کار شرعی زیر سوال نرود.

وی اظهارداشت: این کارها اعتماد سازی است و ما امین مردم در جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی هستیم و هرگز کار شبهه ناک انجام نخواهیم داد.

 

وی در خصوص سرانه پرداخت هزینه به ایتام اظهارداشت: به طور متوسط برای هر یتیم ماهانه ۱۰۰ هزار تومان و در طرح محسنین هم همین میزان پرداخت می شود البته شاید برخی ایتام حامی بیشتری دارند که این موضوع مدیریت می شود.

معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد کشور در ادامه بیان کرد: نکته قابل تامل این است که هزینه های پرسنل این نهاد به هیچ وجه از کمک های مردمی داده نمی شود و در کنار آن برای کاهش هزینه ها تمرکز در کارها انجام شده و این نهاد در حال کوچک شدن است چون خدمات غیر موثر حذف شده است.

وی در ادامه گفت: برای تامین نقدینگی برای کمک های بیشتر به مددجویان یکی دیگر از اولویت های این نهاد فروش ساختمانهای مازاد بر نیاز است که ساختمان سوهانک در همین راستا فروش رفته و به حساب های قرض الحسنه اضافه شده است.

عسگریان بیان کرد: ضمن کاهش بسیاری از هزینه ها تلاش کرده ایم تا منابع تکلیفی کمترین هدر رفت را داشته باشد و ‌در کمیته امداد پرداخت ها از سفره مددجویان نیست.

وی اظهارداشت: در استانها ساختمانهای مازاد را فروخته و در امور اشتغال و کارگشایی و قرض الحسنه هرینه خواهیم کرد.

عسگریان در ادامه گفت: بانک اطلاعاتی خیرین در حال تکمیل شدن است و پس از پایش در جهتی حرکت می کنیم تا کارها به خیرین سپرده می شود زیرا باور داریم که اداره دولتی در کار خیر رو به پایان است و باید کارها به بخش خصوصی و مردم سپرده شود.

عسگریان اضافه کرد: در حال حاضر حدود  ۸ هزار موسسه خیریه در کشور شناخته شده که هر کدام حدود ۷ نفر عضو دارد که حدود ۲۵۰۰ موسسه خیریه غربالگری شده که ترازنامه دارد که بقیه هم مطالعه خواهد شد و تا ۱۰ هزار موسسه قابل افزایش است.

وی بیان کرد: بزرگترین چالش ما این بوده که دست و پای حامیان و خیرین را نگیریم و این موسسات ترازنامه حقوقی داسته باشند تا کارها سامان یابد اما رویکرد ما این است که مراکز نیکوکاری مسجد محور باشند تا هم مستقل و هم شبکه ای کار کنند.

عسگریان یادآورشد: سال قبل ۶۵۰ هزار نفر از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند و چون قرار است هر سال ۱۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم از میان ۳۰ استان کشور در طرح شهید رجایی در  ۲۸ استان اول شدیم.

 

وی بیان کرد: امسال حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان وام اشتغال داده می شود و چون مشاغل خوب معرفی می کنیم به شغل پایدار می رسند.

عسگریان تصریح کرد: چون با کمتربن هزینه شغل پایدار ایجاد می کنیم و  مشاغل این نهاد واقعا پایدار است با تعهدی که این افراد تحت پوشش دارند خوشبختانه معوقات بانکی مددجویان زیر یک درصد است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار