هفتمین نشست « کاروان دانایی» با حضور اعضای کانون های مساجد یزد در کتابخانه علامه جعفری یزد برگزار شد
کد خبر: ۷۰۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 23 January 2019

هفتمین نشست « کاروان دانایی» با حضور حجت الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد، محسن رفیعی، رئیس اداره کتابخانه های شهرستان یزد و تعدادی از جوانان کانون های مساجد منطقه حسن آباد یزد در محل کتابخانه علامه جعفری یزد برگزار شد.

حجت الاسلام گرجی در این نشست گفت: علم و دانایی دو راه موفقیت در جامعه است زیرا از این طریق می توان با آگاهی، در زمینه پیشرفت جامعه گام برداشت.
وی افزود: آدم ها در محیط سالم می توانند رشد کنند لذا هر چه آدم داناتر باشد بهتر میتواند محیط و اطراف خود را فعال تر کند.
مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد با اشاره به اهداف برگزاری کاروان دانایی خاطرنشان کرد: ما در راستای داناتر کردن بچه های مسجد، بهانه ای را ایجاد کردیم تا بتوانند هر ماه یک کاروان در کتابخانه های استان حضور پیدا کنند و انگیزه ای برای عاشق تر کردن کتاب اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام گرجی بیان کرد: امروز هر چه اطلاعات ما بیشتر شود، راحت تر می توانیم مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: بهانه دیگر ما نیز ارتباط بیشتر با کتابخانه ها است تا جوانان و نوجوانان بتوانند با حضور در کتابخانه ها، ارتباط بهتری با کتاب پیدا کنند.
محسن رفیعی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان یزد در این نشست گفت: کاروان دانایی یکی از برنامه های مشترک به دبیرخانه کانون های مساجد یزد است که سعی شده تا جامعه را با کتاب و کتابخوانی آشناتر کند.
وی افزود: در این راستا ما در مناطق مختلف استان سعی کرده ایم تا این طرح را برگزار کنیم و اعضای کانون های مساجد هر منطقه نیز با حضور در این کتابخانه ها با فعالیت های آنها آشنا می شوند.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان یزد گفت: در زمینه عضویت نیز هر نفر از اعضای کانون های مساجد می توانند با تهیه کارت های سراسری در تمامی کتابخانه ها عضو شوند و در سراسر کشور نیز کتاب تهیه و استفاده کنند.
حجت الاسلام مظفر سالاری، نویسنده برتر کشوری با اشاره به شخصیت آیت اللع علامه جعفری گفت:‌ استاد محمدتقى جعفرى به سال 1302 خورشيدى در يكى از خانواده هاى متديّن شهر تبريز چشم به جهان گشود و كودكىِ خويش را در پناه پدرى راستگو و مادرى سيّده و پاكدامن آغاز كرد.
محمدتقى با ورود به مدارس جديد و تعليماتى كه در تبريز آن زمان، تازه داير شده بود، راه خود را براى صعود به قله هاى تفكر گشود. او چون خواندن و نوشتن را پيش از آغاز دبستان، از مادر خويش فرا گرفته بود، به صلاحديد مدير مدرسه ـ جواد اقتصادخواه ـ درس و تحصيل را از كلاس چهارم ابتدايى آغاز كرد. پس از پايان دروس ابتدايى، محمدتقى وارد حوزه علميه طالبيّه شد، سپس راه تهران و قم را در پيش گرفت.
وى افزود: استاد علامه جعفری در تهران و قم از محضر فقها و حكمايى چون ميرزا مهدى آشتيانى، شيخ محمدرضا تنكابنى و عارف داناسرشت ميرزا محمدتقى زرگر تبريزى بهره هايى شايان گرفت.
این نویسنده کشوری بیان کرد: به دنبال آن، به سبب بيمارى و رحلت مادر، به تبريز برگشت و در درس آيت الله شهيدى حضور يافت و اندكى بعد با اصرار شديد و اكيد آن جناب مواجه شد كه مصرّانه از او می خواست راه نجف را در پيش گرفته و هر چه زودتر به كانون علمىِ حوزه علميه نجف بپيوندد. 

حجت الاسلام سالاری ادامه داد: تا حال حاضر بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسیده است و چاپ بعضی از آنان همچون شرح مثنوی در 15 جلد مکرر را تجدید گردیده است. ضمناً تحت نظارت ایشان و طی 12 سال کاملترین کشف الابیات مثنوی مولوی در 4 جلد رحلی تحت عنوان «از دریا به دریا» منتشر شده است.
وی ادامه داد: از آثار برجسته ایشان شرح و تفسیر بر نهج البلاغه می باشد که 27 جلد آن به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است. دیگر اثر نفیس استاد جعفری، در زمینه بررسی و مقایسه افکار مولانا با فلسفه ها و جهان بینی های شرق و غرب می باشد که تحت عنوان مولوی و جهان بینی ها چاپ شده است.
این نویسنده کشوری گفت: در زمینه حقوق بشر و مقایسه آن با حقوق بشر در اسلام، کتاب مفصل و مشروحی به قلم ایشان منتشر شده که نظریات جدید آن در کنفرانس اسلامی طرح ومورد استفاده قرار گرفته است. کتاب مزبور به زبان انگلیسی نیز ترجمه و چاپ شده است و به زبان ژاپنی توسط یکی از اساتید دانشگاه ناکویا در دست ترجمه است.
حجت الاسلام سالاری بیان کرد: بیش از 60 کتاب و مقاله دیگر استاد علامه جعفری هنوز منتشر نشده و در آینده به طبع خواهند رسید. که به این ترتیب مجموعه آثار منتشر نشده ایشان متجاوز از 150 عنوان می گردد. کتاب های ایشان در زمینه های: فقه، علوم سیاسی، روان شناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، نظریه زیبایی و هنر در اسلام مباحث فلسفی و کلامی، مشحون از آرا و نظریات ابتکاری و بدیع است.
وی افزود:‌ تاکنون ده ها نویسنده، استاد و محقق و متفکر از سراسر جهان با ایشان مذاکرات علمی داشته اند که بیش از 50 فقره از این مذاکرات در 2 جلد کتاب تحت عنوان «تکاپوی اندیشه ها» منتشر شده است.
در ادامه این مراسم نیز بمانی نویسنده و کارگردان یزد با اشاره به خاطرات خود در دوره مدارس خود گفت: معلم ما یکی از مشوقان اصلی در زمینه نویسندگی من بود زیرا بیان می کرد برای بالا بردن فهم خود باید به صورت روزانه خاطرات خود را بنویسد و همچنین هر روز حتی چند خط نیز بخوانید 

وی گفت: اگرچه امروز هر مطلبی در موبایل و اینترنت است اما با کتاب میتوانیم همانند ظرفی باشیم که ارتباط زنده با آن داریم و همزاد پنداری کنیم و هیچ وقت کتاب را نباید کنار بگذاریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار