در مصاحبه با سرهنگ داوودی مطرح شد؛
در یک ظهر زمستانی با گروه خبرگزاری تابناک قزوین به دفتر کار سرهنگ داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین رفتیم واز ایشان سوالات متعددی خصوصا از مسائل و مشکلات شهری و سوابق کاریشان تا شایعه کاندید شدنشان در انتخابات پیش روی مجلس پرسیدیم.
کد خبر: ۷۰۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ 12 January 2019

از پلیس راهنمائی تا سبزه میدان ،پل امام رضا(ع)،باغستانهای سنتی تا راهکاربرای ترافیک شهر

 

علت اینکه شما را سرهنگ خطاب میکنند چیست؟

من چون سالهای سال در راهنمایی و رانندگی خدمت می کردم و نزدیک به ۹ سال مسئول راهنمایی رانندگی قزوین بودم به نوعی چون ارتباط خدماتی مستمر داشتیم در بخش‌های مختلف خدماتی و حضور در خیابانها و معابر با اینکه بازنشسته شد شده‌ام، مردم ما را بیشتر به نسبت سرهنگ داودی می شناسند و فکر می کنم این به‌خاطر محبتی است که قزوینی‌ها به بنده دارند.

سرهنگ داوودی خود را راهوری می داند و یا شهرداری چی؟

 بخش عمده ای از کارهای شهرداری مربوط به حمل و نقل و موضوعات ترافیکی و شرایط محیط زیستی است که همه در قالب راهور است. تعلق خاطر ما با توجه به زمان خدمت که بیش از ۳۲ سال است به سمت راهور باشد اما موضوعات کاری من به طوری در ارتباط با موضوعات شهر و راهور است که بخش عمده آن مشترک است و همین کمک کرده که شاید خیلی بحث های تخصصی که در شورا مطرح است حل شود.

با توجه به اینکه اکثریت در شورا با لیست امید است جو جلسات شورا چگونه است؟

من بارها گفته ام که تضارب آرا موجب میگردد که مسائل پخته تر شود ، و این ترکیب که از نظرات مختلف سیاسی در شورا حضور دارند بسیار به ما کمک میکند،و از نظر من اگر شورا کاملا هم فکر باشد به هیج وجح موجب پویائی نخواهد شد،و ما سعی کردیدم اختلاف سلیقه را مدیریت کنیم و به هیج وجه اجازه ندهیم تبدیل به اختلاف در مجموعه اعضاء شورا گردد.

چه تفاوتی بین شورای چهارم و پنجم وجود دارد؟

در شورای چهارم ما ۱۳ نفر بودیم و و بنده هم به عنوان یک عضو مستقل حضور داشتم و اکثریت نیز با یک جریان سیاسی دیگر بود و البته  از لحاظ تجربه و سن مقداری تجربیات بیشتر بود، ولی شورای پنجم جوان تر است و ممکن است موضوعاتی جذابیت داشته باشد که برای شورای چهارم خیلی مورد توجه نبود مثلا بحث مسائل فرهنگی و نشاط اجتماعی و ورزشکه مورد توجه شورای پنجم قرار دارد و در این شورا پررنگ تر از گذشته به آن پرداخته می شود .

نظر و رویکرد شما و مجموعه مدیریت شهری به پل امام رضا (ع) چیست؟

 شورا و شهرداری قزوین با این پل مخالف است، نه به خاطر ماهیت آن بلکه به خاطر هزینه احداث پل که نزدیک به 170 میلیارد تومان بوده است و به خاطر اینکه اصلا وظیفه شهرداری نیست که کمربندی شهر را احداث کند و این وظیفه اداره کل مسکن و شهرسازی است، اما موضوع اینجاست که زمانی که بنده در راهنمائی بودم تا الان که نزدیک به بیست سال است قرار است کمربندی شهر درست بشود، و من فکر میکنم که تا بیست سال آینده هم این اتفاق نخواهد افتاد.

برای مثال مجموعه شهرداری به شدت مورد انتقاد قرار گرفته که جاده نسیم شمال را به چه دلیل احداث کردید ، و ماهم در جواب گفتیم که خوب ببندید و جواب دوستان هم این است که پس ماشین‌ها کجا تردد کنند و این سوال اصلی است که مدیریت شهری سال‌هاست که دارد، ما جاده نسیم شمال را ببندیدم باید ترافیک را بفرستیم به خیابان اسد آبادی!! ببینید چه آشفتگی ایجاد خواهد شد. دقیقا این موضوع هم در ارتباط با تقاطع غیر همسطح امام رضا صدق میکند. ما در محدوده امام زاده حسین (ع) همیشه به دلیل وجود مراسمات متعدد و بحث زیارت قبور مشکلات متعدد ترافیکی و خصوصا تصادفات شدید داریم  ، و ماشین های سنگین عبوری همواره برای ما در این منطقه از شهر به دلایل مختلف از جمله خستگی رانندگان، منجر به تصادفات میشوند و با احداث تقاطع در این محل ترافیک عبوری از شهر را با ترافیک درون شهر مجزا خواهیم کرد، کاری که باید با احداث کمربندی انجام میشد و کمربندی که ده ها هکتار از باغات سنتی شهر را نابود میکرد و از نظر من این پل از نابودی  50هکتار از باغات سنتی جلوگیری کرد و این موضوعاتی است که شهرداری در آن به شدت مظلوم واقع شده است.

در ضمن ما متعهد شدیم که هر جا به دلیل عملیات عمرانی فضای سبزی تخریب شد2 برابر فضای سبز ایجاد کنیم و تا به امروز هم این کار را کردیم. و با اصلاح بخشی از مسیر این پل تخریب باغستان را به حداقل میرسانیم و تا جایی هم که امکان‌ پذیر باشد درختان در مسیر پل را جابجا کرده  و در جای دیگری خواهیم کاشت.

 به عنوان مدیری که سالها در عرصه حمل و نقل کار کردید چه راهکاری برای حل مشکل ترافیکی شهر قزوین دارید؟

از جمله این راهکارها تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی خصوصا اتوبوس است که ما توانسته ایم در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته باشیم و از اولین شهرهائی در کشور هستیم که اتوبوس‌هایی با استانداردهای روز دنیا خریداری و در اختیار شهروندان قرار داده ایم،  بحث بعدی که از نظرمن راهگشاست، محدودیت های مقطعی و کوتاه برای ماشین های شخصی در محدوده مرکزی شهر مثلا روزانه در اوج ترافیک 2 ساعت از تردد خودروهای شخصی در برخی معابر جلوگیری کنیم و کار مهمتری که در دستور کار داریم  احداث مسیر دوچرخه که تاکنون به خوبی پیش رفته و توجه کردن به بحث پیاده راه‌هاست که در حال مطالعه است.

 راهکار مهم و اساسی دیگر طرح قطار شهری یا همان تراموای شهری  است که  پیش رو داریم ،که ۵۰ درصد هزینه را دولت قبول می کند و ۵۰ درصد از فاینانس قرار است تامین می‌شود و انشالله به‌زودی مشاور پروژه مشخص و مطالعه اجرای قطار شهری از میدان مینودر تا تقاطع نسیم شمال انجام خواهد شد.‌

دلیل ورود شهرداری به موضوع باغستان چیست و تاکنون چه عملکردی در باغستانهای سنتی شهر داشته اید؟

ما حدود ۲۵۰۰ هکتار باغ در حال حاضر در قزوین داریم که بخش عمده آن دایر و بخشی هم  کلا شده یعنی تنگ شده ولی همین باغ‌ها محافط قزوین در  برابر بادها و ریز گردهائیی است که از بویین زهرا شروع می‌شود و می‌تواند شرایط سکونت را در قزوین تهدید کند و ایجاد مشکل نماید بخشی از باغ ها رها شده بخشی هم که می‌خواهند کار کنند برایشان توجیه اقتصادی ندارد می گویند ما از این باغ درآمدی نداریم که بخواهیم پول آب بدهیم.

ورود شهرداری در چند بخش بود: اول آب را از طرح آبیاری بخرد و به باغداران بدهد تا باغشان خشک نشود  که بخشی از بودجه چهار میلیاردی شهرداری که به سازمان باغستانها اختصاص داده برای این موضوع هزینه می شود و بحث بعدی ما که در باغستان انجام میدهیم احداث مسیرهای تردد برای باغداران، زیرسازی این مسیرها، احداث آب بندها و لایروبی رودخانه هاست، همچنین شهرداری در غالب سازمان باغستانها چندین اکیپ پلیس محله برای حفاظت از باغ‌ها و جلوگیری ازآتش سوزی و دزدی‌های احتمالی در باغات مستقر کرده است و البته و جالب است بدانید هیچکدام از متولیان اصلی شامل جهاد کشاورزی ،میراث فرهنگی ،محیط زیست و غیره بودجه ای برای باغستان اختصاص نداده اند اما اداره طرح آبیاری خیلی وقت‌ها به ما تخفیف می دهد مثلا مترمکعبی ۱۰۰ تومان باشد، ما ۴۰ تومان پرداخت میکنیم. ولی جهاد از نظر کارشناسی و تجربه با ما همکاری دارد ولی  میراث فرهنگی فقط مانع ایجاد می‌کند.  چندین اکیپ پلیس محله داریم که با گشت زنی به باغها نظارت می‌کنند تا در اثر آتش‌سوزی‌های عمدی و دزدیدن محصول خسارت نبینند.

پیشنهادی که دارم  و دوست دارم در رسانه‌ها منعکس بشود این است که به باغدار ها اجاره داده شود در باغ‌های خود ساختمانی تا ۴۰ متر بسازند تا اگر خود باغ صرفه‌ی اقتصادی برایشان ندارد به بهانه تفریح خانواده در باغ این باغ‌ها حفظ شوند.

هر از چند گاهی شایعات درباره تغییرات گسترده در شهرداری میشنویم، نظرتان را در این مورد میفرمائید و اینکه اصلا قرار به تغییرات گسترده است؟

در ابتدا باید بگویم شهرداری نباید سیاسی شود،گاها ممکن است دیدگاه‌ها در زمینه مدیریت شهری متفاوت باشد اما من هم موافق این نیستم که از بیرون نیرو بیاوریم بلکه ما باید از نیروهای توانمند داخلی خودمان استفاده نماییم، قرار نیست اگر کسی کاری را درست و خوب انجام می دهد چون دیدگاه سیاسی‌اش با ما متفاوت است از تخصص او استفاده نشده و کنارگذاشته شود و کسی جایگزین شود که با ما همراه است ولی تخصص لازم را ندارد چراکه باعث می‌شود سیستم در کل به هم بریزد. از نظر من تغییرات ناگهانی لطمه زا است و اگر تغییری بخواهد صورت گیرد باید آرام باشد همانطور که ما برحسب ضرورت و توانمندی سازمان‌هایی را جابه‌جا و گاها معاونینی را نیز تغییر داده‌ایم.

 معیار ما برای همکاری قطعا اصلاح‌طلب بودن نیست چون اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم ممکن است لطمه بخوریم و با هرکسی تخصص دارد و با مجموعه مدیریت همراه است همکاری می‌کنیم ولی اگر کسی تخصصی دارد ولی با مجموعه مدیریتی همراه نیست و کارشکنی می کند قطعاً هر کسی که باشد کنار گذاشته خواهد شد ولی هر کسی که دارد کار می‌کند و همراهی می کند به نظر من دست او را هم باید بوسید که کار می کند.

برای عزل و نصب ها شهردار را همراهی می‌کنید؟

در ماده ۴۶ قانون شهرداری به صراحت داریم که اعضای شورا در عزل و نصب کارکنان و یا امر و نهی کردن به کارکنان حق ورود ندارند و این یک اصل قانونی است و وقتی شهردار را انتخاب کردیم شرایطی را نیز برای شهردار تعیین می‌کنیم که نیروهای شما باید این فاکتورها را داشته باشند و اگر رعایت نکرد از خود شهردار سوال می کنیم، خیلی مواقع شهردار از ما درباره مدیران مشورت می گیرد و ما هم به او مشورت می‌دهیم ولی اختیار اینکه به او بگوییم حتما این نفر را در این پست بگذار خارج از اختیارات قانونی ماست.

امکان دارد صریح بفرمائید شهرداری چه میزان به بانک شهر بدهکار است؟

زمانی که شورای شهر پنجم مستقر شد کتباً از بانک شهر استعلام گرفتیم و میزان بدهی شهرداری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک بود و تاکنون که 1 و نیم سال از استقرار شورای جدید میگذرد، نیمی از آن یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

البته در مدت یک سال و نیمی که آمده ایم یک ریال وام نگرفته ایم و این یک پیروزی بزرگ برای شورای شهر مدیریت شهری است و در تلاشیم تا بتوانیم بدهی‌هایمان را  به صفر برسانیم ضمن اینکه ما 7 درصد در بانک شهر سهام داریم که حدود ۱۵۰ میلیارد  تومان یا بیشتر ارزش دارد .

چه برنامه‌ای برای سبزه میدان دارید؟

برای این برنامه‌ها ما به کمک رسانه‌ها نیازمندیم ما در سبزه میدان بنا نداریم یک ترافیک از آنجا عبور دهیم بنا داریم که فقط اتوبوس برود و بقیه فضاها در برای گردشگری و تفریح در اختیار مردم قرار گیرد. اگر بتوانیم با میراث فرهنگی که احتمالا با مدیریت جدید خواهد بود به توافق برسیم می‌خواهیم این را وصل کنیم به دولت خانه عالی قاپو که این مجموعه به عنوان یک مجموعه گردشگری شود، ما معتقدیم در مجموعه شهرداری نباید بنای تاریخی را فریز کنیم و درش را ببندیم یا پنهانش کنیم باید این فضا ها را باز کنیم تا مردم بتوانند با پیشینه شهر آشناتر شوند، این فضاها باید مثل سعدالسلطنه بازسازی شود و در اختیار مردم قرار گیرد تا ضمن گردشگری از لحاظ خدماتی نیز مفید باشد، این برنامه کلی ماست .

برنامه‌ مدیریت شهری برای خیابان شهید انصاری چیست؟

بحث خیابان شهید انصاری از بعد انقلاب حدود 35 سال است که در طرح است ولی عملا در آن نه اجازه ساخت می‌دهند و نه اجازه فروش چون در طرح است.

در یک مقطعی در سال ۸۸ با کمیسیون ماده ۵ تایید کردند که این خیابان با عرض ۳۵ متر تا خیابان باغ دبیر (آیت الله کاشانی) ادامه یابد و شهرداری از منابع مردم آن زمان حدود ۱۰۲ پلاک را تملک کرد و آن زمان گویا ۲۲ میلیارد تومان هزینه شد. در شورای پنجم ، بیشترین انرژی را در این قضیه گذاشتیم، با حضور مدیران و بررسی ها نتیجه این شد که عرض 35 متر زیاد است و در جلسات با عرض 14 متر در کمسیون اصل 5 موافقت شد و به شورای عالی معماری ارسال شد  ولی وقتی طرح به شورای عالی معماری رفت  متاسفانه عرض 6 متر را برای این خیابان مصوب کردند ، که باعث اعتراض مردم شد و هم استانداری و هم اعضای شورای شهر و شهرداری مصمم شدیم تا موضوع را حل کنیم و جلسه ای نزد وزیرمسکن و شهرسازی رفتیم که خیلی ایشان استقبال کردند و موضوع را مطرح کردیم ایشان قول دادند یک کارشناس بی‌طرف این موضوع را بررسی و طرحی اصولی و مناسب ارائه گردد  ، ما در تلاشیم این موضوع را حداقل تا پایان سال آینده حل کنیم تا اجرایی شود.

 

بحث گسترش حریم امامزاده حسین چیست؟

درباره موضوع امام حسین زاده حسین بنده هم یکی از مخالفان گسترش اینچنینی هستم و شهرداری هم در این زمینه تصمیم گیرنده نیست و با آن مخالف است، محله دباغان را کاملاً در این طرح گذاشته بودند که تخریب شد، ولی توانستیم جلوی برخی تخریب‌ها را بگیریم، از ابتدای سلامگاه تمام مغازه ها  باید کاملاً تخریب می شد که جلوی آن را گرفتیم ولی بخش غرب را که تخریب کردند به اجبار باید برنامه‌ها در آن عملیاتی شود.

چند خانه در بخش شرق هم تخریب شده بود که قرار شد محدوده بین غرب و شرقی که تخریب شده است قسمت وسطش یک پارک طراحی شود که مورد استفاده قرار گیرد. از نظر من این طرح کارشناسی نبود و بیشتر احساسی بود و این همه گسترش نیاز نبود.

شورای پنجم چه یادگاری برای مردم می خواهد به جا بگذارد ؟

در انتهای دوره هر موفقیتی هست در شورا مربوط به همه اعضای شوراست و آن چیزی که می توانیم بگوییم خدمت مردم شریف، همین کمربند سبز است که امیدواریم راه‌اندازی شود و برکات آن شامل همه شود، پارک هفت دره را نیز به عنوان یک برند قزوین در کشور که در واقع یک پروژه‌ی ملی است قول می‌دهیم که راه اندازی نماییم و امیدواریم که در این رابطه دولت کمک هایش را قطع نکند چرا که هزینه هایش بسیار سنگین است. قطار شهری را هم اگر بتوانیم تصویب کنیم و آماده شود برای اجرا انجام خواهیم داد این سه مورد را امیدواریم بتوانیم انجام دهیم و مردم بگویند که شورای پنجم این کارها را برای مردم انجام دادند و شرمنده مردم نشویم.

آیا کاندید دوره بعد مجلس هستید؟

 هنوز به ورود به مجلس فکر نکردم چون ورود به مجلس باید یک مقداری حساب شده باشد و شخصی مثل من که در شورا هست با یک آدم عادی متفاوت و اگر بخواهم وارد مجلس شوم این جایگاه را از دست می دهم چون باید استعفا دهم و باید یک مقدار عاقلانه‌تر فکر کرد و شاید بتوانیم در مجلس تأثیرگذار باشم و واقعیت این است که هنوز تصمیم قطعی در این باره نگرفه‌ام.

نظرتان درباره این شخصیت‌ها بفرمائید؟

آقای زاهدی: بسیار پخته و مدیر و با حوصله

آقای صفری: پرتلاش ولی نیاز دارد همچنان شورا کنارش بماند

آقای شیخ قدرت علیخانی: یک شخصیت ملی با ارتباط زیاد توانا برای کمک کردن به استان

آقای قوامی: در کشور شناخته شده و در خیلی موارد کمک کننده هستند

آیت الله عابدینی: استاد و مفسر قران با انرژی خاص و بیانی شیوا و دلنشین

آقای ظاهری: جی پی اس شورا، راهنما، بسیار با حوصله و متین .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار