مدیرکل نظارت بر تهیه و توزیع کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی:
مدیرکل نظارت بر تهیه و توزیع کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از هفته آینده با راه‌اندازی سامانه «سما» نحوه توزیع نهاده‌های کشاورزی پایش و با دقت بیشتری صورت می گیرد.
کد خبر: ۷۰۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 10 January 2019

راه اندازی سامانه «سما» برای توزیع نهاده‌های کشاورزی 

به گزارش تابناک قزوین ، محمد قدیری ابیانه در جمع مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین که روز پنجشنبه در سالن باغستان برگزار شد، بیان کرد: دشمن تلاش کرده در سه جبهه به کشور آسیب بزند تا مردم را ناراضی کند و بین پشتوانه نظام و انقلاب فاصله بیندازد ؛ ابتدا با جنگ نظامی که نتوانست و سپس با تهاجم فرهنگی و در نهایت با جنگ اقتصادی.

وی افزود: دشمنان ابتدا برنامه ریزی کردند که تامین نهاده ها در کشور با بحران روبرو شود به همین دلیل کشتیرانی ها را از بیمه خارج کردند و سپس مانع بیمه بندرگاه ها شدند تا نتوانیم نهاده ها را توزیع کنیم و مردم با کمبود و قحطی کالا مواجه شوند.

 

قدیری ابیانه عنوان کرد: سالانه بیش از ۱۸.۵ میلیون تن مصرف نهاده داریم و همیشه در تامین آن مشکل داشتیم به دلیل اینکه ظرفیت بالا رفته بود وتامین نهاده باید انجام می شد. در حال حاضر  ۹۵ درصد ذرت، حدود ۵۰ درصد جو و ۹۰ درصد کنجاله وارد می شود و ما باید در شبکه مویرگی 40 هزار واحد را پوشش دهیم که کار بسیار سختی است.

وی تصریح کرد: حفط سفره مردم برای ما بسیار مهم بود لذا ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت تا نهاده ها و کالاهای اساسی را جدا کنیم و تصویب نامه شد و الان سه گروه کالایی داریم که در گروه اول ۲۵ کالا و نهاده که ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرد و گروه دوم نیمایی که هر کالا که صادر شود در قبالش می تواند وارد کند و گروه سوم خدمات است و برای بیماران و سایر موارد استفاده می شود.

مدیرکل نظارت بر تهیه وتوزیع کالاهای اساسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: امسال دولت تصمیم گرفت منابع ارزی را کنترل کند و ۱۰ گروه کالایی تعریف شده بود و ارز مبادلاتی داشتیم که ۲۵ قلم کالا مشمول ارز دولتی شد که ۳ مورد در بخش صنعت و یک مورد در وزارت بهداشت و ۲۱ قلم مربوط به کشاورزی است.

قدیری ابیانه یادآور شد: ۲۱ کالا و نهاده در ردیف دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد که است که ۱۱ مورد نهاده و ۱۰ قلم کالای اساسی مانند گوشت، چای، تخم مرغ، پالم و محصول نهایی است و ۱۱ قلم زیرساخت تولید است مانن سم، کود، بذر، جو، کنجاله، سویا، دانه های روغنی و ذرت که باید تامین شود.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید بتوانیم سفره ۸۰ میلیون نفر را تامین کنیم و در این راستا لازم است در جهاد کشاورزی ۱۰ میلیارد دلار ورود کالا رصد شود که معادل  ۴۲ هزار میلیارد تومان می شود و به طور متوسط باید دقیقه ای ۷۵ میلیون تومان در روز ورود کالا کنترل شود.

قدیری ابیانه بیان کرد: دشمنان با همه اقدامات انجام شده تلاش کردند تا مردم احساس کمبود کالا کنند لذا با هزینه های سنگین تلاش کردند در یک کار مامتعارف دام زنده را با چند برابر خریداری و از کشور خارج کنند و ما را با بحران مواجه کنند.

وی تصریح کرد: اگر در گندم خودکفا نشده بودیم باید چهار میلیون تن وارد می کردیم و اگر تولید شکر را افزایش نداده بودیم امسال باید یک میلیون تن شکر وارد می کردیم و بسیار آسیب می دیدیم.

قدیری ابیانه اضافه کرد: سرعت عمل و زمان در تامین نهاده ها مهم است و در زنجیره تولید و تامین باید کار جهادی کنیم تا از مشکلات عبور شود.

وی گفت: قرار شده کشور را از مواد غذایی خالی کنند تا به ما آسیب بزنند و ما باید بتوانیم با رصد و کنترل و پایش از مشکلات عبور کنیم لذا تیم هایی تشکیل دادیم و تاکنون بیش از ۷۶ هزار پایش صورت گرفته است.

 

قدیری ابیانه اظهار داشت: در بررسی ها به ۱۱ هزار پرونده مشکوک شدیم و ۲۳۳۰ پرونده قطعی تشکیل شد و ۱۷۱ پرونده ارزی هم داشتیم و ۴۳ مورد به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

وی گفت: یقه کلاهبرداران اقتصادی را خواهیم گرفت تا کشور را با بحران مواجه نکنند.

قدیری ابیانه اضافه کرد: همه باید در مسئولیت های خود احساس تکلیف کنیم و بدانیم یک کار بزرگ و ملی داریم و همیشه در استانها ۱۰۰ کامیون ذخیره داشته باشید و آماده حمل باشید.

مدیرکل نظارت بر تهیه وتوزیع کالاهای اساسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ایادآور شد: سامانه سما برای توزیع نهاده در کشور راه اندازی می شود و برای کنترل توزیع مناسب نهاده های کشاورزی از هفته آینده این سامانه در گلستان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار