افزایش هزینه های بیمارستان خیریه رحیمیان و تامین نشدن بودجه لازم باعث قطع همکاری خرید خدمات درمانی با این مرکز خیریه شد.
کد خبر: ۶۹۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 05 January 2019

فراز و فرودهای بیمارستان خیریه در قزوین 

 

به گزارش تابناک قزوین؛ با توجه به ضرورت مشارکت بخش خصوصی در تامین خدمات درمانی، در سال ۱۳۷۷ با کمک یک خیر بنام رحیمیان یکی از بیمارستانهای مجهز و مدرن استان در شهر الوند احداث شد و خدمات ارزشمندی در سالهای اخیر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین به مردم ارائه شد.

این خدمات در دوسال اخیر به دلیل افزایش هزینه های بیمارستانی دچار مشکلاتی شد و پس از آن که این مرکز خیریه نتوانست خدمات را با تعرفه دولتی ارائه کند، اخیرا با توقف روبرو شده است  .

محمد حسین ارداقیان در خصوص قطع قرارداد دانشگاه علوم پزشکی با بیمارستان خیریه رحیمیان در شهر الوند بیان کرد: از سال ۸۶ در دو شهر استان از چند بیمارستان خرید خدمت کردیم که دو بیمارستان بخش خصوصی در شهر آبیک و خیریه رحیمیان تا سه سال پیش بودجه ای تعریف شده بود و مشکلی نداشتیم.

ارداقیان اظهار کرد: از سه سال پیش این بودجه قطع شد و برای ادامه خدمات از درآمد اختصاصی پرداخت انجام می شد. در سال ۹۶ یک دستورالعملی از وزارتخانه ابلاغ شد که برای تمدید قرارداد با بیمارستانهای خیریه باید با تعرفه مقرر و سقف ۹۶ رعایت شود.

وی تصریح کرد: این تعرفه از سوی بیمارستان پذیرفته نشد و ما هم اجازه نداشتیم با این تعرفه قرارداد ببندیم و چون سازمان برنامه و بودجه هم اعتباری در نظر نگرفت و درآمد اختصاصی به دلیل تاخیری که بیمه داشتند تامین نشده بود موجب شد تا نتوانیم این قرارداد را با بیمارستان خیریه رحیمیان تمدید کنیم اما قرارداد با بیمارستان آبیک منعقد شد.

 

مدیر روابط عمومی استانداری قزوین در خصوص تمدید نشدن قرار داد بیمارستان رحیمیان اضافه کرد: تعرفه بیمارستان رحیمیان بر اساس قیمت های یک مرکز خیریه نبود و بالاتر محاسبه شد و سازمان برنامه و بودجه برای تامین هزینه های این قرارداد اعتبار اپلازم را تامین نکرد. به این دو دلیل ادامه دریافت خدمات از این بیمارستان ادامه پیدا نکرد و از ابتدای امسال این خدمات قطع شد.

وی افزود: به واسطه این خرید خدمت اجازه داشتیم تا پزشکان متخصص دولتی که باید دوره طرح را در بیمارستان های دولتی بگذرانند، در بیمارستانهای طرف قرارداد هم خدمت کنند وبا لغو تمدید قرارداد با بیمارستان خیریه رحیمیان، این پزشکان هم از نظر قانونی نمی توانستند دوره طرح را در این بیمارستان ادامه دهند.

این مسئول گفت: بیمارستانهای دولتی و خیریه وظیفه تامین نیروی متخصص طبق مجوزی که دارند با خودشان است و دانشگاه علوم پزشکی آن را تامین نمی کند. هر چند این قطع رابطه مشکل ساز نشده ولی در رسانه ها گفتند که ما کمک نکردیم و عنوان «خداحافظی پزشکان متخصص با بیمارستان رحیمیان الوند» بکار بردند که شاید عده ای نگران شدند اما باید با قاطعیت گفت هیچ منعی برای خدمت رسانی در این شهر و سایر بخشها نیست.

ارداقیان ابراز کرد: اکنون در کلینیک شهر الوند متخصص اطفال، عفونی و اعصاب و روان تامین شده و خدمات درمان سرپایی داده می شود ولی پزشکان بیمارستان رحیمیان «متخصصان متعهد به اجرای طرح» بودند که در زمان فسخ قرارداد از نظر قانونی نمی توانستند به خدمت خود ادامه دهند و در آینده هم متخصصان جدید قلب و عروق و زنان و زایمان به اینها اضافه خواهد شد تا خدمت رسانی تکمیل شود.

 

وی ادامه داد: مردم شهر الوند نگران خدمات درمانی نباشند زیرا خدمات تخصصی سرپایی قطع نخواهد شد البته تامین بخش بستری به عهده ی بیمارستان رحیمیان است زیرا هیچ متخصصی جایی کار نمی کند که خدمتش محاسبه نشود.

ارداقیان تصریح کرد: بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شهر الوند در حال ساخت و تجهیز است و تا سه سال آینده افتتاح می شود و اکنون به دلیل نزدیکی به شهر قزوین بیشتر ساکنان الوند در صورت نیاز به قزوین می آیند و از مراکز درمانی مرکز استان خدمات می گیرند و در این زمینه با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

ابوالفضل یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم در خصوص لغو قرارداد خرید خدمت بیمارستان رحیمیان بیان کرد: لغو قرارداد خرید خدمت دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان رحیمیان قبل از این که به اعتبارات سازمان برنامه و بودجه وابسته باشد، به اختلاف نظرمجموعه مدیریتی بستگی دارد و با مدیریت درست، مشکلات تمدید قرارداد، خرید خدمت دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان رحیمیان قابل حل است.

این مسئول افزود: برای ایجاد ردیف بودجه ملی بابت خرید خدمت پیگیری های لازم انجام می شود تا اعتبارات لازم تامین شود.

یاری عنوان کرد: اگر مسئولان مجموعه‌های ذکر شده با یکدیگر مذاکره کنند و به تعهدات خود پایبند باشند و تفکر حاکم بر مراکز خیریه تداوم یابد این مشکل در استان قابل حل است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان خیریه رحیمیان اگر به نتیجه نرسند، فعالیت بیمارستان رحیمیان به خصوصی تغییر پیدا می کند تا بخشی از هزینه ها جبران شود.

 

هرچند با افزایش هزینه ها اداره بیمارستانهای خصوصی دشوار شده اما بدیهی است نیت خالصانه مرحوم رحیمیان در ایجاد بیمارستانی مجهز و نوین در دهه های گذشته در شهر الوند برای کمک به مجموعه کارگری استان همواره به عنوان یک کار خداپسندانه تقلی شده و دعای خیر بسیاری از نیازمندان و درمان شدگان این بیمارستان را نثار روح بلند آن مرحوم کرده است که تداوم این حرکت بدون شک از نیتهای خیر نیکوکار بوده است که متولیان امر باید آن را بدقت رعایت کنند.

گزارش های به دست آمده نشانگر این است که این مجموعه در بخش های صنعتی نیز فعالیتهایی دارد که مسئولان استان به پاس قدردانی از این حرکت خداپسندانه همراهی لازم را برای کاهش هزینه های واحدهای تولیدی داشته اند تا به نوعی قدردانی از کارهای خیریه تدوام یابد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار