مدیر جهاد کشاورزی خاتم:
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از مشاهده ۱۷ مورد بیماری هاری در شهرستان خاتم خبر داد.
کد خبر: ۶۹۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 03 January 2019

مجتبی آغاز در دوره آموزشی ترویجی یک روزه بیماری‌های مشترک انسان و دام برای بهره‌برداران روستایی عشایری و مددکاران ترویجی کشاورزی خاتم اظهار داشت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به بیماری هایی اطلاق می‌شود که بین انسان و حیوانات قابل انتقال است که این بیماری‌ها اکنون به یک معضل بهداشتی در اکثر کشورهای جهان تبدیل شده و سالانه مبلغ هنگفتی خسارت به بخش دامپزشکی و بهداشت وارد می کند.

وی با اشاره به مجموع هزار و ٨٠۰ عامل بیماری‌زا در انسان که تاکنون شناسایی شده و ۴٩ درصد آن عامل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، افزود: هر کدام از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طیف وسیعی برخوردار هستند و علائم و نشانه های متفاوتی دارند و به تناسب هم باید راه‌های پیشگیری، درمان و مراقبت مختلفی را برای آنها در پیش گرفت ولی آنچه که بیشتر مورد تاکید قرار داد این است که تماس مستمر با دام یا حتی همزیستی با دام که در برخی مناطق روستایی و عشایری رواج دارد، مهمترین عامل در بروز و شیوع این بیماری است.

آغاز با بیان اینکه شهرستان خاتم به دلیل داشتن جمعیت عشایری، تعداد دام بالا و پراکندگی روستاها از نظر انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان بیشتر در معرض خطر است و این امر لزوم اقدامات مراقبتی مختص این منطقه را نیز ضروری می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم، عامل اصلی بیماری تب مالت یا بروسلوز را باکتری بروسلا عنوان کرد و گفت: عامل بیماری بروسلوز در پستاندارانی مانند بز، گوسفند، شتر، اسب، نشخوارکنندگان وحشی قرار دارد و میکیروب‌های این بیماری قابلیت انتقال خوراکی، پوستی، تنفسی را داراست و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و مصرف گوشت آلوده خام، خطر ابتلا را افزایش می‌دهد و این بیماری همچنین می‌تواند از زخم‌های پوستی و تماس با ترشحات دام آلوده نیز منتقل شود.

وی افزود: بیماری تب مالت به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، به عنوان بیماری هزار چهره معروف است که پزشکان و دامپزشکان را در تشخیص این بیماری در محلی که شیوع نداشته، درگیر می‌کند.

آغاز، تب و لرز، تعریق شبانه، درد مبهم عضلات و مفاصل، سردرد، ضعف و بی‌حالی را ازجمله علائم بالینی این بیماری برشمرد و یادآور شد: در موارد مزمن این بیماری که فرد دچار ناتوانی می‌شود، علائم افسردگی نیز در فرد ایجاد می‌شود همچنین این بیماری در مواردی موجب سقط جنین و نازایی نیز می‌شود که مؤثرترین راه برای جلوگیری از این بیماری‌ پیشگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم با اشاره به بیماری هاری که یک بیماری عفونت حاد سیستم عصب مرکزی و کشنده است، خاطرنشان کرد: بیماری هاری در حیوانات گوشت‌خوار اهلی و وحشی شیوع می‌یابد که موجب آنسفالومیلیت در انسان و همه پستانداران خون گرم مانند گرگ، سگ، گاو، اسب و.... می‌شود و به دو شکل هاری آرام و هاری خشمگین ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه علائم هاری در انسان و حیوان مشابه است، افزود: این بیماری از طریق گاز گرفتن، پنجه کشیدن، پوست، نسوج مخاطی، دستگاه گوارش، تنفس (خفاش آلوده)، جفت، انسان به انسان (پیوند اعضا) و وسایل آلوده منتقل می‌شود.

آغاز با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ مورد بیماری هاری در شهرستان خاتم شناسایی شده است، اظهار داشت: با توجه به حساسیت بالای این بیماری، سگ‌های صاحب‌دار سالیانه واکسینه می‌شوند و سگ‌های ولگرد توسط شهرداری جمع آوری و از چرخه طبیعت خارج می‌شوند زیرا چرخه این ویروس در حیوانات ناقل و در حیات وحش یک تهدید جدی برای سلامت افراد است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی، از برگزاری دوره راهنمای بالینی سقط جنین در دام در آینده نزدیک خبر داد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار