رونمایی از لایحه بودجه پیشنهادی دموکرات ها برای دولت ترامپ؛
 دونالد ترامپ و دموکرات ها در آخرین روز سال 2018 پیام صلح مخابره نکردند بلکه یکدیگر را به دوئلی تعیین کننده در سال نو میلادی فراخواندند.
کد خبر: ۶۹۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 01 January 2019

 

به گزارش سه شنبه تابناک قزوین، دموکرات ها و جمهوریخواهان وقتی روز پنجشنبه به کنگره باز می گردند به جای تبریک سال نو ساز و برگ نظامی خود را آماده می کنند تا یک سال پرحادثه را آغاز کنند. اولین نبرد آنها بر سر بودجه دولت فدرال از جمله هزینه لازم برای احداث دیوار در مرز مکزیک است؛ جایی که ترامپ قصد دارد با ایجاد مانعی فیزیکی مهاجران آمریکایی را از ورود به ایالت متحده بازدارد.
10روز تمام است که یک چهارم از نهادها و آژانس های دولت ترامپ تعطیل شده اند. رئیس جمهوری فاکتوری برای دموکرات ها فرستاده و در آن نوشته است که اجرای وعده انتخاباتی وی برای ایجاد مانع یا حصار مرزی به پنج میلیارد دلار بودجه نیاز دارد و مادامی که این مبلغ مورد نظر به حسابش واریز نشود هیچ یک از لوایح مالی کنگره را امضا نخواهد کرد. همین موضوع جنجالی به تعطیلی یک چهارم از نهادهای دولت فدرال انجامیده است. در نتیجه آن، هشتصد هزار کارمند از 22 دسامبر (اول دی) به مرخصی اجباری فرستاده شده اند یا مجبورند بدون حقوق کار کنند.
در حالی که دو جناح اصلی آمریکا سرگرم دعوای حزبی هستند یکی از بزرگ ترین اتحادیه های کارگری در آمریکا از دولت ترامپ به تعطیلی دولت فدرال شکایت کرد. اتحادیه «فدراسیون کارمندان دولت آمریکا» (AFGE) در شکوائیه خود استدلال کرده است که وادار کردن کارمندان به کار بدون حقوق غیرقانونی است. 
«دیوید کاکس» رئیس AFGE در بیانیه ای نوشت: اعضای این اتحادیه (کارمندان دولتی) زندگی خود را به حفظ امنیت کشور اختصاص داده اند. وادار کردن آنها به کار بدون حقوق اقدامی غیرانسانی است. 
این فشاری بر دولت ترامپ و شاید امتیازی به نفع دموکرات هاست. در چنین فضایی، دموکرات ها روز دوشنبه از طرح تامین بودجه دولتی رونمایی کردند تا به وضعیت بغرنجی که پیش آمده است خاتمه دهند. اما آن چیزی را که ترامپ می خواهد تقریبا بی جواب گذاشتند. دموکرات های مجلس نمایندگان در واقع دو طرح مجزا پیشنهاد کردند. بر اساس طرح اول، به دولت 1.3 میلیارد دلار به وزارت امنیت داخلی اختصاص داده می شود که تا ششم فوریه (17 بهمن) امنیت مرزها را تامین کند. به عبارت دیگر، این مبلغ صرف حصارکشی در مرز می شود. 
اما ترامپ پنج میلیارد دلار خواسته بود. جمهوریخواهان به دریافت نصف این مبلغ (2.5 میلیارد دلار) راضی شده اند اما دموکرات ها فقط یک چهارم آن را پرداخت می کنند. 1.3 میلیارد برای وی رقمی کوچکی است و رضایتش را تامین نمی کند. این به معنای ادامه جنگ است.
دموکرات ها یک بسته دیگر هم پیشنهاد داده اند که شامل 6 لایحه برای تامین مالی سایر آژانس ها و نهادهای تعطیل شده است. این لوایح 265 میلیارد دلار بودجه مورد نیاز را تا پایان سال مالی 2019 که تا سی ام سپتامبر است، تامین خواهد کرد. 
دموکرات هایی که ششم نوامبر (15 آبان) در انتخابات میاندوره ای کنگره اکثریت مجلس نمایندگان را از دست جمهوریخواهان خارج کردند روز پنج شنبه اول جلسه مجلس جدید را افتتاح می کنند. بدین ترتیب، در جلسه روز پنجشنبه دو رای گیری مهم انجام خواهد شد. 

**ردیه ای بر طرح دموکرات ها
هنوز خبر طرحهای دموکرات ها به طور کامل در رسانه ها منتشر نشده بود که «مارک میدوز» نماینده جمهوریخواه از ایالت کارولینای شمالی پیشنهادهای دموکراتها را رد کرد و آن را غیرعملی خواند. وی در توئیتی نوشت: تازه ترین پیشنهاد نانسی پلوسی هیچ تلاش جدی برای تضمین امنیت مرزی یا رسیدن به مصالحه نکرده است.
او افزود: فهرست 1.3 میلیارد دلاری آرزوهای دموکرات ها در واقع به معنای آن است که هیچ مبلغی برای دیوار مرزی در نظر نگرفته است و به همین دلیل غیرعملی است. این طرح پاسخ مشروعی به این بن بست نیست.
ترامپ پیشتر آماده شده بود تا بودجه موقت را هر مبلغی که باشد امضا کند اما افرادی مانند میدوز و «آن کوتلر» تحلیلگر محافظه کار آمریکایی در گوش رئیس جمهوری زمزمه کردند تا زیر قولش بزند و به لج بازی با دموکرات ها ادامه دهد. 
اگر دموکرات ها روز پنجشنبه طرح های خود را تصویب کنند مرحله دوم تقابل با جمهوریخواهان آغاز می شود و نوبت سنا خواهد بود که دست به کار شود. «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا (جمهوریخواه از ایالت کنتاکی) باید تصمیم بگیرد که آیا مصوبه دموکرات های مجلس نمایندگان در سنا نیز به رای گیری گذاشته شود یا نه. مک کانل قبلا هشدار داده بود، لوایح و مصوباتی را که ترامپ میلی به امضا زدن زیر آنها ندارد، به رای نخواهد گذاشت.

**بیانیه در جواب توئیت
رهبری دموکرات های کنگره پیش از جنگ قریب الوقوع پیامی هشدارآمیز به جمهوریخواهان مخابره کردند و گفتند اگر طرح آنها برای پایان تعطیلی دولت را رد کنند این اقدام نشانه «بالاترین حد بی مسئولیتی و بدبینی سیاسی» خواهد بود. 
«نانسی پلوسی»رهبر اکثریت دموکراتهای مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا و«چارلز شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا از ایالت نیویورک از جمهوریخواهان خواستند تا از طرح های آنها حمایت کنند، در غیر اینصورت در تعطیلی بخش هایی از دولت «شریک جرم» خواهند بود.
پلوسی و شومر در بیانیه مشترکی گفتند: اگر مک کانل و سایر جمهوریخواهان از لایحه اول حمایت نکنند همدست ترامپ در ادامه تعطیلی دولت و گروگان گرفتن امنیت مردم و دستمزد کارگران بر سر دیوار مرزی خواهند بود. 
ساعاتی قبل از علنی شدن طرح دموکرات ها، ترامپ روز دوشنبه در سلسله توئیت هایی اطمینان داد که ساخت دیوار کارآمد خواهد بود، «کامل ساخته می شود، تقریبا به طور صددرصد. آنها می گویند که این فناوری قدیمی است- چرخ نیز قدیمی است. آنها حالا می گویند که این (احداث دیوار) غیراخلاقی است. اما اینکه بگذاریم مردم بمیرند غیراخلاقی تر است.»
او نوشت که در کاخ سفید نشسته و دموکرات باید همین حالا از تعطیلات سال نو باز گردند و با او مذاکره کنند. پلوسی و شومر هم گفته اند که ترامپ «در کاخ سفید نشسته و توئیت می کند، بدون آنکه طرحی ارائه دهد که هر دو مجلس کنگره بتوانند آن را تصویب کنند.»
دموکرات ها در دو حالت می توانند برنده این دوئل باشند. در حالت اول، اگر جمهوریخواهان طرح آنها را تصویب کنند و به امضای ترامپ برسانند، در حقیقت توانسته اند حرف خود را به کرسی بنشانند و رئیس جمهوری لجباز را از میدان به در کنند. 
در حالت دوم، اگر پیشنهادهای دموکرات ها رد شود، این جناح می تواند ترامپ را به گوشه رینگ پرتاب کرده و مدعی شود که رئیس جمهوری باعث بیکاری یا کار بدون حقوق و مرخصی اجباری هشتصد هزار کارمند دولتی شده است. این طرح در واقع به مثابه اسب تروایی است که دموکرات ها راهی کاخ سفید می کنند تا دولت ترامپ را از درون دچار چالش کرده و کارمندان و حقوق بگیران ترامپ را علیه او بشورانند.
دموکرات ها مجلس نمایندگان را پس نگرفته اند که دو سال دیگر هم تندخویی ترامپ را تحمل کنند. رئیس جمهوری در دو سال که به کاخ سفید رفته از دوست و دشمن همه را با زخم زبان نواخته و یا با سیاست های عجیب به دردسر انداخته است. بودجه فقط قطره ای از اقیانوس اختلافات دموکرات ها و ترامپ است. این اختلافات یا با مصالحه حل و فصل می شود یا با هفت تیر کشی میان کنگره و کاخ سفید. هیچ جناحی در سال 2019 از پا در نخواهد آمد بلکه کم جان خواهدشد. نتیجه نهایی این نبرد در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 2020 مشخص خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار