مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح کمک به پایداری روستا مهدها با توجه به اهمیت توسعه آموزش پیش از دبستان در نقاط روستایی استان خبر داد.
کد خبر: ۶۹۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 01 January 2019

 اجرای طرح کمک به پایداری روستا مهدها در قزوین

به گزارش تابناک قزوین در روز سه شنبه، علیرضا وارثی، جامعه هدف این طرح را کلیه کودکان سه تا شش سال  روستایی در روستا مهدها بیان کرد و گفت: در سال جاری به ازای هر مهد، جهت پایداری هشت روستا مهد 20 میلیون ریال تخصیص داده شد.


وارثی با اشاره به سایر طرح های اجرایی در مهد کودک های استان اظهار داشت: برای افزایش سلامت جسمی و روانی نونهالان و کودکان هر ساله سه طرح مهم پیشگیری، با موضوع غربالگری اضطراب و شنوایی کودکان سه تا پنج سال و غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا 6 سال در مهد کودک ها انجام می شود.
وی افزود: طرح غربالگری اضطراب با هدف شناسایی، پیشگیری، مداخله به هنگام و موثر اختلالات روانی و افزایش سلامت روان جامعه با مشارکت مراکز مشاوره صورت می گیرد.
وارثی عنوان کرد: هدف از اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال، پیگیری بلند مدت برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان است.
این مسئول یادآور شد: کودکانی که در طرح غربالگری اولیه دچار عفونت‌های شنوایی پس از طرح اولیه شده اند یا مغفول مانده‌اند در طرح کودکان سه تا پنج سال غربالگری می ‌شوند.
وارثی همچنین با اشاره به طرح یک وعده غذای گرم ویژه مهدهای کودک روستایی و حاشیه شهری، افزود: این طرح از سال 86 هرساله از روز جهانی کودک به مدت 120 روز با همکاری مرکز بهداشت شهرستان ها اجرا می شود


وارثی ادامه داد: بهبود تغذیه کودکان سه تا 6 سال خانواده های نیازمند در مناطق محروم روستایی، تامین بخشی از نیازهای تغذیه ای کودکان از طریق ارائه یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و افزایش آگاهی کودکان در زمینه آشنایی با گروه های غذایی مناسب را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هزار و 248 کودک در مناطق روستایی و حاشیه شهری از این طرح استفاده می کنند و به ازای هر کودک مبلغ 22 هزار ریال به مهد کودک برای اجرای طرح اختصاص داده شده است.
وی در ادامه گفت: اجرای طرح تامین بخشی از شهریه کودکان متعلق به سه دهک پایین در آمدی جامعه است و دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی کشور برای حمایت از کودکان کم برخوردار از خدمات مهد کودک ها، طرح پیشبرد منافع عالیه با رویکرد حمایت یکپارچه از مهدهای کودک را در قالب پرداخت بخشی از شهریه مهد کودک ها پیشنهاد داد.


به گفته وارثی این طرح در صورت تامین اعتبار برای 400 کودک پذیرش شده در مهدکودک ها تا 400 هزار ریال شهریه برای هر کودک به مدت 10 ماه قابل اجرا است.
مدیرکل بهزیستی قزوین اظهار کرد: طرح ایجاد و گسترش مهد کودک ها در مناطق محروم، آسیب خیز و سکونت گاه های غیر رسمی نیز از دیگر طرح های بهزیستی در این زمینه است که با هدف ارتقای غنای محیط فرهنگی و اجتماعی کودکان و بهره وری آنان از فرایند تعلیم و یادگیری از طریق ایجاد و گسترش مهد کودک ها اجرا می شود.
این مسئول یادآور شد: در سال جاری برای ایجاد پنج مهد حاشیه ای مبلغ 80 میلیون ریال به هر مهد تخصیص داده می شود.
در حال حاضر 116 مهد کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی در قزوین فعالیت می کنند و تعداد کودکان پذیرش شده در سال جاری پنج هزار و 861 نفر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار