رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف:
به گزارش تابناک قزوین،رضا روستا آزاد، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف با تاکید براینکه 90 درصد بودجه دانشگاه ها صرف حقوق و دستمزد می شود، گفت: این مسئله باعث شده که استعداد پژوهشگران کشور به هدر رود.
کد خبر: ۶۹۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 29 December 2018

روستا آزاد: 90 درصد بودجه دانشگاه ها صرف حقوق می شود

به گزارش تابناک قزوین در روز شنبه، استاد دانشگاه شریف درباره دلایل فاصله بین دانش آموختگان دانشگاه ها با بخش صنعت اظهار کرد: مهمترین دلیل این موضوع فرهنگی است، اغلب مردم به دنبال نمره، مدرک و عناوین نادرست هستند ولی به تبعات آن که کم سوادی است، فکر نمی کنند. 
وی مسائل اقتصادی و اتکای صنعت به نفت را از دیگر عوامل دوری دانشگاه و صنعت از یکدیگر بر شمرد و گفت : کشوری که در آن تولید و نوآوری باشد، قطعا پیشرفت خواهد کرد اما وابستگی به درآمدهای نفتی مانع پیشرفت ما شده است . 


به اعتقاد روستا آزاد، مسابقه دانشگاه های غیردولتی برای جذب دانشجو با نگاه درآمد زایی علت اصلی افزایش تعداد دانش آموختگان بدون کسب دانش و تخصص کافی است.
وی با بیان اینکه دولت به عنوان حاکمیت می تواند از استادان و دانشجویان کشور در زمینه های معیشتی حمایت کند، ادامه داد: بودجه های پژوهشی در دانشگاه ها به شدت پایین است و در واقع اعتبارات این بخش هدر می رود. 
روستا آزاد با بیان اینکه اگر از طریق دانشگاه ها ارتباطی با صنعت ایجاد نشود، بودجه ای برای فعالیت های پژوهشی باقی نمی ماند، گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه اندک است و از طرف دیگر نیز به دلیل مسائل اقتصادی ، بودجه تخصیصی بخش پژوهش با کاهش شدیدی همراه شده و در واقع اعتبارات هدر می رود.


وی ادامه داد : به دلیل مشکلات اقتصادی ارتباط بین صنعت و دانشگاه بسیار کمتر شده است، این وضعیت مسائل متعددی را برای بخش پژوهش کشور ایجاد کرده و برای دانشگاه ها نیز مشکل زا شده است. 


رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: اگر دولت دستگاه ها را مکلف کند که نیازهای پژوهشی و علمی خود را از دانشگاه ها تامین کنند، بسیاری از مشکلات بخش پژوهش قابل حل است. 
وی افزود: بسیاری از مشکلات حوزه پژوهش با سفارش بخش صنعتی دستگاه های دولتی به دانشگاه ها حل می شود این درحالی است که دستگاه های دولتی برخی خیلی از موارد از جمله ماموریت های خارج از کشور بیشترین هزینه را دارند اما به داخل بی توجه هستند .

 

منبع:ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار