یزد - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: اختلالات بینایی و گفتاری در استان یزد شیوع بالایی دارد و در حوزه پیشگیری از معلولیت ها نیازمند اقدامات بیشتری است.
کد خبر: ۶۹۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 24 December 2018

مصطفی سراج در نشست با کارکنان مراکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی و روزانه بهزیستی استان یزد افزود: در این استان پیشگیری از معلولیت ها با اجرای طرح های مشاوره و آزمایش ژنتیک شاخص بالایی دارد و تلاش های بسیاری در این راستا صورت گرفته است.
وی یزد را نماد تلاش هوشمندانه و حرکتهای خیر و الگویی در کشور دانست و اظهار داشت: پیشرو بودن این استان در بسیاری از برنامه های بهزیستی موجب شده بسیاری از طرح های عملیاتی در این استان اجرا شود.
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور با تاکید بر اجرای طرح مراقبت منزل گفت: برای فراهم کردن شرایط حضور خانواده در کنار افراد دارای معلولیت در طرح مراقبت در منزل حمایت بودجه ای بیشتری را اعمال کرده ایم.
وی همچنین از برقراری ردیف درمان برای کودکان مجهول هویت در سال آینده خبر داد و افزود: خدمات دندانپزشکی به کودکان کم توان ذهنی نیز در مراکز تعریف شده است.
مصطفی سراج با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی به جامعه هدف بهزیستی وظیفه بهداشت و درمان است گفت: در ورزات بهداشت ارائه خدمات درمانی به مددجویان بهزیستی دیده نشده و بهزیستی به منظور حل مسئله درمان مددجویان ورود کرده است.
وی در خصوص یارانه مددجویان فاقد هویت در بهزیستی گفت: تمام مددجویان فاقد سرپرست و فاقد هویت یارانه تعلق می گیرد.
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور با بیان اینکه سالانه به جمعیت معلول کشور افزوده می شود گفت: این تعداد افراد دارای معولیت علاوه بر هزینه های اقتصادی غرامت عاطفی و اجتماعی بسیاری را به جامعه تحمیل می کنند.
وی افزود: افزایش معلولیتها به دلیل سهل انگاری بسیاری از دستگاههاست و بهزیستی تاوان ندانم کاری بسیاری از دستگاههای دیگر را می دهد.
این مسئول در خصوص خدمات بهزیستی در حوزه سالمندی گفت: اگر برنامه ریزی نداشته باشیم سالهای آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم شد.
وی افزود: تلاش ما بر ارائه خدمات همه جانبه است و در همین راستا حق پرستاری را در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت و حق مددکاری را نیز تعریف شده که منتظر تایید آن هستیم.
همچنین مدیرکل بهزیستی استان یزد هم در این نشست گفت:25 هزار و 200 نفر در این استان دارای پرونده در بهزیستی هستند که 38 درصد معلولان جسمی و حرکتی، 34 درصد روانی، 13.5 درصد بینایی، 12 درصد شنوایی و 105 درصد معلولان گفتاری هستند.
جلیل عفتی با بیان اینکه متأسفانه وضعیت استان از نظر حمل و نقل عمومی برای معلولان مطلوب نیست افزود: امیدواریم حمایت از معلولان با مناسب سازی معابر شهری از طریق فرهنگ سازی رسانه ها بیش از پیش صورت گیرد.
در حال حاضر 206 مرکز دولتی و خصوصی در زمینه های مختلف به معلولان خدمات توان‌بخشی ارائه می دهند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار