محور هراز براي كشور و استان مازندران يک شاه راه حياتی هست و برای صنعت گردشگری می‌تواند بسيار با ارزش باشد اما به دلیل برخی سو مدیریت‌ها به بدترین شکل ممکن در حال بهره‌برداری از آن هستیم
کد خبر: ۶۹۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲ 18 December 2018

محور هراز براي كشور و استان مازندران يک شاه راه حياتی هست و برای صنعت گردشگری می‌تواند بسيار با ارزش باشد اما به دلیل برخی سو مدیریت‌ها به بدترین شکل ممکن در حال بهره‌برداری از آن هستیم و این در حالی است که می‌توان هزاران بهره برداری دیگر از طبیعت لاریجان و محور هراز کرد و تنها به معدن بسنده کردیم. معادن شن و ماسه تبدیل به معضلی برای محور هراز شدند و كمپرسى‌ها جاده را بسیار ناامن و معادن هم كه عملا رودخانه را خالى از هر گونه موجودات آبزى كردند.
 اگر سن شما به سریال‌های پس از باران و پدر سالار قد دهد، اگر هنوز گاهی زیر لب آهنگ علی کوچولو را به یاد گذشته زمزمه می‌کنید و غرق در خاطرات می‌شوید، اگر از کنار پل دوزاده چشمه آمل نیز رد شوید برای چندثانیه هم که شده به آن خیره می‌شوید، به یاد پلی که در گذشته مثل لباس عروسی زیبا، سفید بود و رودخانه هرازی که در آن زمان آبش زلال و شفاف بود و ترکیب قوهای شناور روی رودخانه و پل پس زمینه عکسی یادگاری بود برای تمامی کسانی که این موضوعات را خوب به یاد دارند.

سکانس‌هایی که امروز هیچکدام از آنها به آن زیبایی نیستند، پلی که امروز تسخیر داربست‌ها شده و رودخانه‌ای که آبش با لجن‌زار و گِل دیگر دلربایی نمی‌کند، چرایی آن هم وقتی در محور هراز تردد کنید می‌توانید به راحتی مشاهده کنید، کافی است رد گرد و خاکی که در هوا جاری است را دنبال کنید تا به غول بزرگی برسید که در دامن کوه در حال خوردن است و هرچه به سمت آمل می‌روید، می‌بینید که آب گِلی و گِلی‌تر و زشت و زشت‌تر می‌شود.

 

جولان معادن در محور هراز به امروز و دیروز و سال قبل بازنمی‌گردد، درست 17 سال پیش بود که « پوکه معدنی جاده رینه» نخستین تلنگر را درباره برداشت بی‌رویه از دماوند زد که تبعات برداشت آن باعث ایجاد ریزگرد شد و مشکلات اساسی را برای ساکنین ایجاد کرد.

 

هراز چندگاه نیز این خبر به گوش می‌رسد که محیط زیست واحد برداشت شن و ماسه‌ای را به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی دستور توقف عملیات داده که آن هم موقتی است و پس از رفع برخی ایرادات زیست محیطی فعالیت آنها دوباره از سر گرفته می‌شود.

 

یکی از حامیان محیط زیست در این مورد به خبرنگار ما گفت: معادن شن و ماسه تبدیل به معضلی برای محور هراز شدند و كمپرسى‌ها جاده را بسیار ناامن و معادن هم كه عملا رودخانه را خالى از هر گونه موجودات آبزى كردند.

 

وی با بیان اینکه جاده هراز برای كشور و استان مازندران یک شاه راه حیاتی است و برای صنعت گردشگری می‌تواند بسیار با ارزش باشد، اظهار کرد: به دلیل برخی سو مدیریت‌ها به بدترین شکل ممکن در حال بهره‌برداری از محور هراز هستیم و این در حالی است که می‌توان هزاران بهره برداری دیگر از طبیعت لاریجان و این محور کرد اما تنها به معدن بسنده کردیم.

 

این حامی محیط زیست ادامه داد: باید بررسی شود آیا قانونی برای برداشت از معادن که در منظر دید عموم است و منظره کوه را بر هم می‌زند وجود دارد که اگر هست چرا در جاده هراز رعایت نمی‌شود؟؟

 

وی با بیان اینکه باید اختیارات سازمان محیط زیست را افزایش داد، تصریح کرد: اختیارات سازمان محیط زیست باید از حالت نظارتی به حالت تعیین کننده تغییر داد و محیط زیست باید جدی‌تر به موضوع تخریب زیست نگاه کند.

 

از منظر فنی و اداری
چنگیز فروزان، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آمل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که آیا برای فعالیت معادن در محور هراز محدودیتی وجود دارد، پاسخ داد: در حوزه صنعت و معدن هیچ‌گونه محدودیتی جهت صدور مجوز قانون برایش پیش بینی نکرده و محدودیت در حوزه اصناف است که این موضوع هم سال‌های اخیر در اصناف برچیده شد تا اشتغال‌زایی ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: محیط زیست دستگاه ضابط قضایی است و هر زمان از لحاظ زیست محیطی اشکالی را در هر حوزه فعالیتی ببیند می‌تواند با دلایل خودش آن را پایش و اخطار دهد.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آمل با بیان اینکه تعداد خطاهای زیست محیطی در واحدهای معدنی نمی‌تواند دلیلی باشد که رای به پلمپ کامل آن داد، تصریح کرد: هر معدنی دارای یک عمر پروانه‌ای است که میزان ذخایر آن سنجیده می‌شود و تا زمانی که پروانه دارای قانون است صمت متعهد می‌شود که متقاضی بهره‌برداری کند و رعایت نکات ایمنی حین کار و مسائل زیست محیطی دارای اهمیت است.

 

این مسئول با اشاره به اینکه امکان دارد یک معدن طی دوران فعالیت به هر دلیلی 100 بار هم مسدود شود اما دلیل بر پلمپ دائم نیست، گفت: پلمپ کامل یک معدن بر عهده شورای عالی معادن است.

 

فروزان درباره اینکه گفته می‌شود در صورت بسته شدن معادن هراز آنها تا 6 ماه بعد هم شن و ماسه استخراج کرده و برای ماه‌ها ذخیره دارند، عنوان کرد: در 6 ماه نخست سال زمان کاری بیشتر و شرایط جوی به گونه‌ای است که ساخت و سازها در 6 ماه نخست سال بیشتر است اما در 6 ماه دوم سال با کاهش بسیاری از مواد اولیه برای ساخت و ساز مواجه هستیم.

 

وی با بیان اینکه طبق قانون ما پشتیبان واحدهای صنعتی هستیم، یادآور شد: در عین حال با بی‌قانونی مخالف هستیم.

 

رئیس اداره صمت شهرستان آمل با اشاره به اینکه گفته می‌شود باید آنچه از کوه ریخته می‌شود را واحدهای معدنی جمع کنند درست نیست که در این صورت نام آنها را دیگر واحد معدنی نمی‌گذارند، اظهار کرد: معدن‌دار عرصه‌ای را برای فعالیت خودش تقاضا می‌دهد و به طور مثال خواهان 10هکتار حوزه معدنی و اکتشاف و میزان ذخایر معدن بررسی و پس از بررسی از منابع طبیعی و محیط زیست استعلام می‌شود و هر دو اداره تمامی شرایط را می‌سنجند و پس از آن پاسخ استعلام را می‌دهند که پس از تاییدیه نهایی برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

 

این مسئول با بیان اینکه امکان دارد اداره منابع طبیعی کل عرصه مورد تقاضای فرد را به وی ندهد و تیکه به تیکه مجوز فعالیت دهد، ادامه داد: معادن باید طرح‌های ایمنی بنویسند که نظام مهندسی معدن آن را باید تایید کند.

 

فروزان با اشاره به اینکه طرح ایمنی بهره برداری از عرصه معدن بدین گونه است که معدن دار پله‌های بهره برداری از کوه را مشخص می‌کند و عرض و ارتفاع پله را باید رعایت کند، تصریح کرد: مشخص کردن عرض و ارتفاع پله برای بهره برداری از کوه یک علم و دانش و یک عرصه برای بهره برداری دارای پله‌های مشخص است و در نهایت، پله‌های عرصه که تمام شد باید از افق بالادست درختکاری انجام شود.

 

وی با بیان اینکه 12 درصد هزینه دولتی از معدن داران گرفته می‌شود که 9 درصد آن بابت درختکاری است، یادآوذر شد: بعضی از معادن درختکاری انجام شد و این مهم جزو وظایف منابع طبیعی است چون بابت آن هزینه دریافت می‌کند.

 

رئیس اداره صمت شهرستان آمل با اشاره به اینکه 83 معدن در محور هراز دارای پروانه هستند، گفت: بین 18 تا 30 معدن دارای فعالیت و مابقی دارای برخی مشکلات دیگر هستند که فعالیت نمی‌کنند.

 

از منظر محیط زیست و نظارت‌های محیط زیستی
مرداد امسال سیدیونس حسینی عالمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران در بازدید از معادن شن و ماسه در جاده هراز اظهار کرد که برخی از شرکت‌های شن و ماسه برداشت غیر مجاز در خارج از محدوده داشتند و این امر نیز از دید دادستانی خارج نبوده و به خوبی آن را رصد کرده و برخورد قانونی نیز می‌شود.

 

وی در ادامه به عملکرد ادارات در این مورد پرداخت و معتقد بود که برداشت‌های غیر مجاز و غیر فنی از معادن توسط بعضی ازمعادن شن و ماسه در حریم رودخانه و کوه‌ها نشان از عدم نظارت به موقع و دقیق مدیران صنعت و معدن و منابع طبیعی بر این امور است که این امر باعث خسارات جدی به منابع طبیعی و محیط زیست شده است.

 

حسینی عالمی درباره نظارت بر معادن شن و ماسه در استان گفت: اداره کل صنعت و معدن در این موارد بسیار ضعیف و ناتوان عمل کرده که این امر باعث شده بعضی از سودجویان به حریم بیت المال دست درازی کنند و شاهد بی سرسامانی در برداشت‌های غیر مجاز در حوزه شن و ماسه و موجب کوه خواری و تخریب منابع طبیعی باشیم.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران برخی تخلفات در این زمینه اشاره کرد و افزود: مجاورت عمده واحدهای دانه بندی شن و ماسه در حریم کیفی رودخانه و عدم تطابق با ضوابط زیست محیطی، عدم وجود سیستم مناسب تصفیه پساب و هدایت پساب به رودخانه، عدم برداشت اصولی و فنی، عدم احیاء محدوده‌های برداشت و همچنین ایجاد غبار و آلودگی هوا به علت عدم استفاده از سیستم آب پاشی و نم زنی، گسترش محدوده معدنی خارج از موقعیت حوزه مجوز، استفاده از مواد ناریه بدون اخذ مجوز را مهمترین تخلفات و جرایم معادن و واحدهای دانه بندی شن و ماسه است.

 

چندی پیش نیز محمودعلی رکنی معاون محیط زیست استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما وضعیت محور هراز را نگران کننده اعلام کرد و با بیان اینکه از شرایط این معادن راضی نیستیم، اظهار کرد:بارها و بارها برخی معادن در این محور توقف عملیات شدند و حتی دادستان استان نیز شکایت خود را بابت معادن ابراز کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه هدف ما حاکم شدن فرایند سالم زیست محیطی است، گفت: 126 معدن در حوزه شن و ماسه در استان مازندران فعالیت می‌کنند.

 

رکنی با بیان اینکه بیشترین میزان معادن استان مازندران در آمل است، عنوان کرد: مقرراتی به نهادهای ذی ربط ارسال شد که در صورت رعایت آنها چالش‌های زیست محیطی کمتر می‌شود.

 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه هدف ما حل چالش‌های زیست محیطی در محور هراز است، ادامه داد: باید تعداد مشخصی مجوز معدن در حوزه شن و ماسه صادر می‌‌شد که متاسفانه بیش از ظرفیت در محور هراز در حال فعالیت هستند.

 

این مسئول در پایان با بیان اینکه نباید ساختار فیزیکی منطقه با بهره‌بری بیش از حد تغییر کند، گفت: توسعه باید به سمت پایداری و استفاده منطقی باشد و کسی با توسعه پایدار مخالف نیست.

 

بهمن صادق‌نژاد، رییس سازمان محیط زیست شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در مدت اخیر دستور توقف عملیات 5 معدن صادر شد، گفت: رعایت نکردن مسائل زیست محیطی، آلودگی هوا و آب اهم دلایل برای دستور توقف است.

 

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه در مورد معادن و واحدهای شن و ماسه گزینشی عمل نمی‌کنیم، اظهار کرد: مر قانون اجرا می‌شود و به هیچکس و هیچ جریانی وابسته نیستیم.

 

رییس سازمان محیط زیست شهرستان آمل با بیان اینکه واحدها پس از رفع مشکل شروع به کار می‌کنند، افزود: در 8 ماه اخیر برای 33 معدن دستور توقف عملیات صادر شد.

 

این مسئول با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر معادن بر عهده محیط زیست است، ادامه داد: مجوز معادن از صمت صادر می‌شود و محیط زیست تنها تا زمان رفع مشکلات حق توقف عملیات را دارد.

 

صادق‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: هدایت مستقیم گل و لای و پساب حاصل از خط تولید و ایجاد آلودگی رودخانه هراز و هوا مطابق مواد 11و 12 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌ زیست تخلف است و موجب توقف عملیات معدن می‌شود.

 

در پایان باید گفت که رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی، برداشت‌های بیش از حد تعیین شده از معادن و صدور مجوزهای جدید از جمله چالش‌های جدی هست که در یک دهه اخیر سلامت رودخانه پرآب و زلال هراز را به خطر انداخته به طوری که آب این رودخانه به طور کامل تیره و تار شده است و امیدواریم با ورود نهادهای نظارتی استان هرچه سریع‌تر شاهد حل مشکلات زیست محیطی محور هراز باشیم.

 

بلاغ

برچسب ها: رودخانه هراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار