جامعه ایران سرشار از استعداد و نخبگانی است که بسیاری از آنان در عین ناشناخته ماندن لیکن همانند خدیجه شیران بانوی سالمند البرزی دارای آثار جهانی هستند.
کد خبر: ۶۹۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ 17 December 2018

بانوی نخبه که اشعارش جهانی شد

گاهی نخبگی و شهرت در پس سال ها تحصیل در مراکز آموزش عالی داخل وخارج کشور حاصل می شود اما هستند کسانی که 20 روزه راه سال های طولانی را طی می کنند، خدیجه شیران از آن دست انسان هایی است که به رغم محرومیت مالی خانواده در دوران طفولیت و پس از آن توانسته در کوتاه زمان باسواد شود و آثارش ادبی اش سر از کنگره های جهانی درآورد. او نوروز سال 1313 شمسی در اصفهان متولد شد، پدر اهل همدان و مادرش از ایل بختیاری بود، آنطور که خودش می گویدبه سبب فقر مالی ومحرومیت خانواده نتوانست به مکتب و مدرسه برود و در سن 9 سالگی راهی خانه بخت شد. به گفته این بانوی شاعره ، استعداد سرشار وی توسط خواهر همسرش شناسایی شد و وی توانست پیش یک خانم معلم در مدت 20 روز باسواد شود.

از آن پس ذوق و قریحه ادبی خود را بر روی کاغذ آورد و اشعارش را نوشت، اشعاری که نشان از استعداد خدایی داشت. شعرهای بانو شیران از مرزهای جغرافیایی ایران عبور کرد هرچند که برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته مانده اما در کنگره های جهانی به ثبت رسیده است، کنگره 2011 شعر یونان و کنگره 2014 شعر اورزاکای ژاپن به خوبی اشعار این بانوی ایرانی را ستودند و بر لوح زرین نگاشتند.

وی می گوید: از 12 سالگی تاکنون که 84 سال خداوند به من عمر داده بیش از سه هزار بیت شعر سروده‌ام، بخشی از اشعارم در کتابی توسط انتشارات اسوه به چاپ رسیده و بخش زیادی را نیز به علت مشکل اقتصادی نتوانستم چاپ کنم. این بانوی شاعره گفت: در سال 2011 اشعارم به‌عنوان تنها شاعر ایرانی در میان 65 کشور جهان در کنگره جهانی شاعران که در کشور یونان برگزار شد به ثبت رسید.

- در سال 2014 به بیست و سومین کنگره شعر جهان در شهر اوزاکا ژاپن که با موضوع «صلح و برادری» برگزار شد دعوت شدم که به دلیل هزینه‌های سفر موفق به شرکت دراین کنگره نشدم.

این بانوی سالمند نخبه ادامه داد: تاکنون در محافل مختلف شاعران شرکت کرده‌ام و اشعارم در نشریات مختلف ازجمله مجله روشنفکر به چاپ رسیده و کتابم در بزرگ‌ترین سایت کتابخانه مجازی ایران به نام « های بوک » قابل دانلود و مطالعه است. وی با اشاره به اینکه سال‌ها پیش باخانم نورهاین سفیر نروژ در ایران آشنا شده است گفت: من قطعه شعری را به نام «صلح و دوستی» سرودم و پس از ترجمه لاتین به خانم نورهاین و مردم کشور نروژ تقدیم کردم و او نیز شعر من را به ملکه نروژ رساند و که ملکه این با ارسال ایمیل از من تقدیر کرد.

خدیجه شیران ، یک جلد از کتاب شعرش بانام « همه‌جا خدا را دیدم » را تقدیم مقام معظم رهبری کرد و دفتر رهبر معظم انقلاب نیز طی مکاتبه‌ای از وی سپاسگزاری به عمل آورد.

این بانوی سالمند و شاعره اکنون به علت مشکلات مالی از حمایت های مالی ومعنوی کمیته امداد امام خمینی (ره ) استان البرز برخوردار است.

منبع:ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار