11 دسامبر برابر با 20آذر روز جهانی کوهستان است که در واقع هدف اصلی روز بین المللی کوهستان ، حفظ و نگهداری از تنوع زیستی کوهستان است. سرچشمه‌ رودهای مهم جهان مثل نیل، آمازون و گنگ در کوه‌ ها واقع شده است، به همین دلیل کوه‌ها را با نام «برج‌های آب شیرین» نیز می‌شناسند.
کد خبر: ۶۸۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 11 December 2018

 

11 دسامبر برابر با 20آذر روز جهانی کوهستان است که در واقع هدف اصلی روز بین المللی کوهستان ، حفظ و نگهداری از تنوع زیستی کوهستان است.

سرچشمه‌ رودهای مهم جهان مثل نیل، آمازون و گنگ در کوه‌ ها واقع شده است، به همین دلیل کوه‌ها را با نام «برج‌های آب شیرین» نیز می‌شناسند.

28 درصد از جنگل‌ های جهان در نواحی مرتفع واقع شده‌اند و 20 درصد سطح خشکی‌های جهان را کوه‌ها پوشانده اند. بیش از نیمی از جمعیت جهان به منابع آب کوه‌ها برای کشاورزی، برق، صنایع و از همه مهم‌تر آشامیدن وابسته هستند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه ۲۰۰۳، پس از بزرگداشت سال بین المللی کوه‌ها در سال ۲۰۰۲، تصمیم گرفت که روز ۱۱ دسامبر، برابر با ۲۰ آذر، را بعنوان «روز جهانی کوهستان» نامگذاری کند. سپس از سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسئول هماهنگی این روز در سطح جهانی باشد. فائو هر سال یکی از کشور‌های جهان را دعوت می‌کند تا با اجرای نمایش‌ها و آیین‌های فرهنگی خودشان مراسم روز جهانی کوهستان و کوهنوردی را برگزار کنند.

 

 

یکی از استفاده های همگانی از کوهستان،کوهنوردی است.کوهنوردی،یکی از روش های متداول ورزش همگام با طبیعت است که بسیار کم هزینه بوده و امروزه طرفداران زیادی پیداکرده است همچنین گردش در کوهستان و صعود به ارتفاعات، یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین کارهایی است که بشر در طول عمر خود با کم ترین هزینه و امکانات انجام می دهد. ایران با دارا بودن رشته کوه های عظیم و کوه های فراوانی از جمله دماوند،دنا، بیستون،سبلان و... یکی از مستعد ترین کشور ها برای این ورزش به حساب می‌آید، برخی از کشورهای دنیا مانند سوئد که از نعمت کوه و کوهستان بی بهره هستند، مقصدهای کوهنوردی اروپا، آسیا و حتی آفریقا را برای بهره گیری از این فرصت های گردشگری ورزشی طبیعی، در دستور کار قرار می دهند ،که این خود میتواند فرصتی برای جذب گردشگری در کشور باشد.

.حافظ، برج های آب شیرین جهان باشیم/ روز جهانی کوهستان

دماوند

فوایدی که کوهستان برای ماایجاد می‌کند به همین جا ختم نمیشود بلکه از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، طبیعی و حتی نظامی، می تواند توان افزایی های فراوانی را برای مردم و کشور به همراه داشته باشد.

 

حافظ، برج های آب شیرین جهان باشیم/ روز جهانی کوهستان

کوه‌های مریخی

كوه‌هاي منحصربه‌فرد و جذاب مريخي كه در جاده چابهار به گواتر ديده مي‌شوند، به کوه های مینیاتوری یا مریخی معروفند که یکی از زيباترين مناظر طبيعي ايران هستند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ساخت و ساز، جاده سازی، چرای دام، معدن کاوی، گردشگری ناسالم،، انباشت زباله، نوشتن یادگاری و ... .از عوامل اصلی تخریب این بلندی ها هستند پس چه نیکوست اگر هر یک از ما سهم خود را در حفاظت از این نعمت‌ها ایفا کنیم و آنها را برای خود،فرزندان و آیندگان حفظ نماییم.

حافظ، برج های آب شیرین جهان باشیم/ روز جهانی کوهستان

اشتران کوه

 

حافظ، برج های آب شیرین جهان باشیم/ روز جهانی کوهستان

 کوه سهند

 

 

 

حافظ، برج های آب شیرین جهان باشیم/ روز جهانی کوهستان 

زرد کوه

 

 

گزارش از زهرا مهرعلیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار