ثمره کشت محصولات کشاورزی در شهرستان دره شهر به جای اینکه به جیب کشاورز برود به دست دلال می رسد.
کد خبر: ۶۸۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ 11 December 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ دره شهر سرزمین تاریخی و شهر دوره ساسانی در کنار رودخانه سیمره از گذشته تاکنون محل کشت و کار کشاورزی بوده و منابع غنی اب وخاک این شهرستان را به مکانی حاصلخیز جهت کشاورزی و دامپروری تبدیل ساخته است.

شهرستان دره شهر در کنار رودخانه سیمره دارای ظرفیت های بزرگی در بخش کشاورزی است و می توان با استفاده از ظرفیت برای بسیاری از مردم شهرستان شغل و درامد ایجاد کرد اما هم اکنون کشاورزان بیشتر برای دلالان محصول می کارند تا خود دلالان محصولات کشاورزی و دست رنج کشاورزان را به دلیل نبود خرید تضمینی و صنایع تبدیلی می خرند، حالا مسئولان باید فکری برای درامد و معیشت کشاورزان دره شهر انجام دهند.

*نبود صنایع تبدیلی مهمترین مشکل کشاورزی دره شهر

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در این ارتباط گفت: شهرستان دره شهر با بیش از 30 هزار هکتار زمین قابل کشت کشاورزی از قطب های اصلی کشاورزی در استان به شمار می رود.

طیار فیلی اظهار داشت: سالانه 190 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، 23 هزار تن فرآورده های دامی و...در شهرستان تولید می شود که ارزش این میزان محصولات بیش از 200 میلیارد تومان در سال است.

وی با اشاره به اینکه نبود مراکز خرید تضمینی، فقدان میدان میوه و تره‌بار و وجود دلالان ازجمله مشکلات تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در این شهرستان است، گفت: عمده محصولات این شهرستان گندم، خیار، باقلا، گندم، کلزا، طالبی، ماهی، شیر، گوشت سفید و قرمز و ... است.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر تصریح کرد: تکمیل کردن چرخه تولید و صنایع تبدیلی از نیازهای اصلی کشاورزی دره شهر است که این مهم در برای چند محصول از جمله گوشت سفید و خیار شکل گرفته است.

*دست درازی دلالان بر تولیدات عشایر شهرستان دره شهر

رئیس اداره امور عشایری شهرستان دره شهر نیز اظهار داشت: بیش از دو هزار خانواده عشایر در شهرستان زندگی می کنند که دارای بیش از 170 هزار راس دام سبک و سنگین هستند.

شجاع زینی وند اظهار داشت: سالانه 10 هزار تن انواع فرآورده های دامی شامل گوشت قرمز، شیر، پشم و ... توسط عشایر شهرستان تولید و روانه بازار می شود.

وی تصریح کرد: بیش از 80 درصد پشم عشایر شهرستان به دلیل نبود صنایع ریسندگی در شهرستان و ایلام به خارج از استان ارسال می شود.

وی گفت: علاوه بر پشم، دیگر محصولات و تولیدات عشایر با قیمت بسیار پایین توسط دلالان خریداری می شود و در سایر نقاط با قیمت های بالاتر فروخته می شود.

زینی وند گفت: با خانواده های عشایری در راستای تامین گوشت قرمز مورد نیاز جامعه قرارداد مشارکتی بسته شده که فروش تضمینی دام پروار شده، قطع دست دلالان و نیز کاهش هزینه های تولید را از مهمترین مزایای اجرای این طرح در شهرستان است.

*حمایت از طرح های تبدیلی در شهرستان

فرماندار دره شهر نیز در این مورد گفت: کشاورزی مهمترین ظرفیت شهرستان دره شهر برای توسعه و پیشرفت است و تاکنون بیش از 200 طرح برای توسعه این بخش در شهرستان اجرایی شده است.

علی اکبر شفیع زاده با اشاره به اینکه از طرح های تولید و صنایع تبدیلی در شهرستان برای رونق کشاورزی حمایت می شود، گفت: به طور مثال برلی رونق کشت نرگس سطح شهرستان این است که در سال های آتی بتوانیم یک بازار گل و گیاه در سطح شهرستان درست کنیم.

وی تصریح کرد: از مهم ترین صنایع فراوری در سطح شهرستان دره شهر صنعت تولید و عرضه ترشی دره شهر است که صادرات آن به سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند کانادا ، استرالیا و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود و به عنوان صادر کننده نمونه نیز مطرح شده است./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار