میزگرد تابناک قزوین با مهران قاسمی:
گفتگوی تابناک قزوین با مهران قاسمی مدانی سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان قزوین
کد خبر: ۶۸۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ 04 December 2018

-مردم راجع به معاونت امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان اطلاعات دقیقی ندارند لطفا توضیح بدهید که در معاونت فرهنگی جوانان چه کارهایی انجام می شود؟

وقتی در مورد ساختار حوزه جوانان صحبت می شود وزارت ورزش و جوانان تنها وزارتخانه ای است که ماموریت ها و وظایفش هنوز مصوبه مجلس شورای اسلامی را ندارد و این خودش خلا بزرگی در حوزه ورزش و به ویژه جوانان است.

هدف حوزه جوانان ورود به حوزه های فرهنگی و اجتماعی است ولی در حوزه سخت افرازی مثل مسکن،ازدواج و اشتغال فقط می تواند مطالبه گری کند. به همین دلیل بیشتر در حوزه فرهنگ و بخش اوقات فراغت و تقویت مشارکت نشاط اجتماعی فعالیت دارد.

بر طبق استانداردهای تعیین شده توسط وزارت ورزش و جوانان باید برای هر 5 هزار جوان، یک سمن وجود  دادشته باشد و هدف گذاری اصلی ما نیز در ابتدای حضورمان رسیدن به این استاندارد در افق سال 1400 بود ولی توانستیم در سال 1396به اهدافمان برسیم. به نسبت 310 هزار جوان 15 الی 29 سالی که داریم باید حداقل 65 سمن داشته باشیم که این مهم در سال 1396 با70 سمن فعال در سطح استان قزوین به سر انجام رسید .

قلب حوزه جوانان سازمان های مردم نهاد هستند چرا که نهادهای عمومی، دغدغه های مردمی را از طریق خود مردم بهتر پیگیری می کنند ولی به طور کلی در حوزه کمی رشد قابل توجهی داشته ایم ولی در کیفیت، هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.

از مدانی ،برادران قاسمی،شیخ قدرت علیخانی و رد صلاحیت در شورا تا مستند روحانی

- در دوره انتخابات آیا از حوزه جوانان به عنوان یک حیاط خلوت استفاده شد؟ برخورد شما با این چالش ها چه بوده است؟

چهار سال پیش حوزه جوانان بسیار سیاسی تر از امروز بود . ولی در  مدت ماموریت بنده در این نهاد تمام تلاشمان را کردیم که این حوزه را به عرصه تاخت و تاز جناحی مبدل نکنیم و این درعمل قابل مشاهده و راستی آزمایی است .

زمانی که این مسئولیت را گرفتم رئیس حزب ندای ایرانیان بودم و تاکنون نیز هستم  و خوشبختانه دو دوره انتخابات را پشت سر گذاشتیم اما هیچ کس نمیتواند مدعی شود بنده و یا هم حزبانم عرصه جوانان را تبدیل به بستر فعالیت جناح و یا حزب مورد نظر خودمان کردیم.

- برنامه و اقدامات شما در حوزه جوانان چه بوده است؟

ما اولین کاری که کردیم این بود که درب را برای همه باز گذاشتیم. در حوزه جوانان حساسیت های ذهنی وجود دارد چرا که حوزه جوانان در گذشته تبدیل به حوزه سیاسی شده بود و به همین دلیل هر چقدر جلوتر رفتیم سرعت ما کمتر شد ولی همواره پیگیر مطالبات حوزه جوانان بوده و هستیم. امروز این حوزه بیشتر از گذشته مطرح است ولی با نقطه مطلوب فاصله دارد. یکی از کارهای بزرگی که کردیم این بود که استان قزوین دبیر نشست جوانان کشور و هئیت دولت بوده است و این موضوع دیگر تکرار نخواهد شد.

موضوع بعدی رشد چشم گیر توسعه سازمانهای مردم نهاد و قرارگیری در رتبه اول کشور به نسبت جمیعت جوان و رسیدن به افق چشم انداز قبل از سال 1400 با 70 سمن بوده است.

-چطور شد مهران قاسمی سکاندار معاونت فرهنگی و امور جوانان استان شد؟

عنوان مهم نیست زیرا وقتی پستی به شما پیشنها می شود باید محتوا را بشناسید و کاری که به ما محول شده متناسب با تحصیلات،سابقه و ارتباط ما با نسل جوان بود.

- برادران قاسمی چقدر در  گرفتن پست  برای یکدیگر نقش داشتند؟

باید به افکار عمومی حق بدهیم که نسبت به پست های ارتباطی نسبی و سببی حساس باشند، ما برادران در حوزه ای که کار کردیم کاملا متکی به دانش، تجربه و توانایی شخصی بودیم زیرا هر یک از ما به تنهایی دارای شناسنامه و رزومه ای کاملا روشن می باشیم.

اگر قرار باشد شناسنامه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما احصا شود هیچ شک و شبهه ای ایجاد نخواهد شد.

من از سال 76 در حوزه های سیاسی و اجتماعی حضور داشتم و در سال 81 دبیر سیاسی اجتماعی و سردبیر مجله " پیام دانشجو" دانشگاه شهید بهشتی بودم و از موثرترین جوانانی بودیم که از ابتدا در شکل گیری دولت تدبیر و امید کمک فراوانی نمودیم.

- در شرایط کنونی نظر شما راجع به بحث های اقتصادی و سیاسی چیست؟

به عنوان کسی که در عرصه سیاسی کار کردم اگر باز هم برگردم انتخاب من همین رئیس جمهور خواهد بود با توجه به افرادی که در دو دوره گذشته رقیب ایشان بودند. امروز شرایط مردم شرایط سختی است تورم واقعا جدی است اما باید دید آن چیزی که امروز اتفاق می افتد چقدر حاصل عملکرد دولت است.

در حال حاضر جامعه ما تبدیل شده به جامعه سراسرمنتقد که همدیگر را مدام تضعیف می کنیم ولی در این اقتصاد یک مثلثی وجود دارد که که در یک راس آن عهد شکنی دشمن ماست و در راس دیگر عملکرد مدیران است که در حوزه اقتصاد ضعیف عمل می کنند. کاش مدیریت به نسل جوان باز گردد چراکه آن ها دارای خلاقیت بسیاری هستند و در راس بعدی هم خود مردم هستند که نیاز هست فرهنگ اقتصادی خود را بازنگری کنند.

- اداره ورزش و جوانان در زمینه سمن‌ها چه رویکردی دارد؟ چقدر سمن ها بابت بحث پیگیری فعالیتهایشان از سوی شما حمایت می شوند؟

ما در را به روی جوانان باز گذاشتیم تا بتوانیم اینگونه مطالبات آنان دفاع کنیم. در استان قزوین سطح رفتار اجتماعی و فرهنگی مدیران ما رضایتمند نیست. به نظر می رسد برخی از مدیران، مردم را جدی نمی گیرند و اهتمام همه جانبه در حل مشکلات ندارند.

_ به نظر شما سالار قاسمی برای اینکه پست بگیرد چقدر لابی کرد و چقدر قوم گرایی در آموزش و پرورش را می پذیرید؟

سالار قاسمی با عملکرد خودش رشد کرده است و بدون هیچگونه لابی مدیر کل آموزش و پروش شد.  ضمن اینکه هر کسی که به پستی می رسد نیاز به یک تیم همفکر و همراه دارد ولی نقش ما برادران در پست گرفتن برای یکدیگر حتی به یک درصد هم نمی رسد. حتی من معتقدم که به میزان تلاشی که برای استقرار گفتمان موجود انجام دادیم، متناسب با توانایی و عملکرد ما احقاق حق صورت نگرفت. و برای اینکه دولت در استان با حاشیه و مشکل روبه رو نشود در بسیاری از مواقع و مسائل سکوت کردیم.

 

-نظر شما راجع اقای شیخ قدرت علیخانی چیست؟ آیا آقای علیخانی برای برادران قاسمی کار کرده است؟

جناب علیخانی دارای نقاط مثبت و منفی جدی است، ما امروز با رویکردهای ایشان اختلافات جدی داریم، برخی از اقدامات ایشان در استان برجسته و قابل دفاع است و به برخی از اقدامات ایشان نیز انتقادات جدی وارد است.

آقای علیخانی برای پست گرفتن به برادران قاسمی کمک کرد؟

آقای علیخانی برای برادران قاسمی کار نکرده است اما برادران قاسمی برای آقای علیخانی کار کرده اند. هر چند که در چند سال اخیر گاهی اقداماتی علیه ما متوجه ایشان بوده است.

_ درباره حزب ندا توضیح دهید:

حرب ندا از نظر نیرو و محتوا قدرتمند ترین حزب قزوین است. کنگره کشوری حزب بزودی در برج میلاد برگزار خواهد شد و ما متناسب با شعار حزب " تعامل، مدارا و اصلاحات گام به گام " است، عمل خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در راستای چشم اندازی که برای حزب تعریف کردیم اقدامات مهم و تاثیر گذاری در راستای خدمت به کشورمان  داشته باشیم.

_ شما در انتخابات شورای شهر کاندیدا و رد صلاحیت شدید؟

بله متاسفانه،همان گونه که می دانید تایید و یا رد صلاحیت افراد در انتخابات شورا وظیفه ارگان های وابسته به دولت است جالب اینجاست که من در مهر ماه 95 در سفر رئیس جمهور به استان قزوین به عنوان نماینده احزاب و جوانان سخنرانی کردم و در فرودین 96 توسط دوستان خودم در جریان اصلاحات از ورود به رقابت های انتخاباتی به دلیل نگرانی از رای آوری رد صلاحیت شدم. جالب اینجاست من توسط کسانی رد صلاحیت شدم که سالهاست از نظارت استصوابی شورای نگهبان و رد صلاحیت ها توسط این شورا در بوق و کرنای مظلومیت می کوبند ولی وقتی که قدرت به آن ها رسید بدون هیچ دلیل و منطقی و فقط بر اساس گروکشی ها و حب و بغض های سیاسی و شخصی بنده را رد صلاحیت کردند.

رد صلاحیت خودم را  لکه ننگی برای مدعیان اصلاح طلبی در استان می دانم و در آینده بیشتر به آن خواهم پرداخته و این موضوع را با جزئیات بیشتری موشکافی خواهم کرد.

- اصلاح طلب یا اصول گرا یا اعتدال گرا هستید؟

من کاملا اصلاح طلب هستم و اصلاح طلبی را یک جریان دویست ساله در کشور می دانم نه جریانی بیست ساله.

-نظر شما راجع به رهبرمعظم انقلاب اسلامی چیست؟

 از نظر من جامع ترین، کامل ترین و مانع ترین شخصیت بعد از امام راحل برای  رهبری در کشور مقام معظم رهبری هستند و البته اینها نه تنها نظر من بلکه نظر بسیاری از موافقین و مخالفین جمهوری ا سلامی در دنیا است .

 

-یک کلمه در خصوص این  اسم هایی که می گویم بگویید؟

علایی مقدم: مدیر اجرایی خوب

سالار قاسمی: مدیر مومن مستقل

زاهدی: جز بهترین استانداران کشور

روزبه: مدیر متدین مغرور

حضرتی: از مفاخر قزوین

روحانی رئیس جمهور: سیاستمدار مقتدر

احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق: ساختار شکن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار