از سیلی که بمب آب عنوان شد تا اطفا شاخه های سوزان
رئیس سازمان جگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انعقاد تفاهمنامه ای خبر داد که قرار است از بالگردها و هواپیماهای آتش نشان نظامي برای اطفای حریق بهره گیرند که به گفته وي اگر به موقع و به خوبی این کار انجام گیرد، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴ 29 July 2015
به گزارش تابناک مازندران سالانه در مجموع ۱۵ هزار هکتار از عرصه های جنگلی کشور طعمه حریق می شوند که تاخیر در امدادرسانی و اطفای حریق از جمله مشکلات است.
 به گفته رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، توسعه پایگاههای اطفای حریق هوایی در استانهای کشور از جمله در جنگل های هیرکانی از مهمترین برنامه هاست.
خداکرم جلالی صبح چهارشنبه در حاشیه همایش دو روزه گردهمایی مسئولان نمایندگی ولی فقیه در حوزه استانهای وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره، ضرورت ایجاد پایگاه اطفای حریق در استانهای شمالی از جمله مازندران، یادآو رشد: اولویت اول ما در ایجاد پایگاه اطفای حریق، جنگل های شمال و هیرکانی است.
به گفته جلالی، امکانات اطفای حریق در جنگل های شمال ناکافی است و در حال حاضر یک پایگاه را برای جنگل های شمال و در استان گلستان درنظر گرفته است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اظهار اینکه ایجاد پایگاه اطفای حریق هوایی ویژه جنگل در محدوده هر استانی ازجمله نیازهاست تا در مواقع بروز حریق امدادرسانی کنند، تصریح کرد: در دستور کار سال جاری نیز، ایجاد پایگاه اطفای حریق هوایی نیز وجود دارد.
خداکرم جلالی بیان داشت: در برنامه ششم توسعه، ایجاد ناوگاه هوایی اطفای حریق جنگل های کشور به تعداد ۱۰ فروند پیشنهاد می شود تا در نقاط بحرانی و حساس مستقر یابند.
وی با بیان اینکه، در هر استانی به حداقل یک پایگاه اطفای حریق هوایی نیاز داریم، تصریح کرد: ۱۸۵ خودرو مجهز اطفای حریق نیز برای جنگل های کشور درنظر گرفته شده است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره آخرین اقدامات برای کنترل بیماریها در جنگل های هیرکانی تصریح کرد: ما سیستم پایش بیماریها و آفات را داریم که با همکاری سازمان حفظ و نباتات کارهای لازم را انجام می دهد.
خداکرم جلالی ادامه با بیان اینکه تلاشها بر این است که در زمینه مبارزه با آفات در جنگل از مبارزه شیمیایی خوداری شود، بیان داشت: مبارزه بیوۀوزیک با بیماری ها و آفات از جمله اهداف است.
رئیس سازمان، جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به عوامل بروز سیل بویژه در شهرهای شمالی و رابطه آن با تخریب طبیعت در بالادست یادآور شد: مسئله سیل به عوامل مخلفی بستگی دارد که عامل اصلی آن بویژه در سیل اخیر مازندران، شدت بارندگی و حجم زیاد آن در مدت کم بوده است.
جلالی از سیل اخیر و بارندگی شدید استانهای شمالی به عنوان بمب آب یاد و تصریح کرد: بارانهای اینچنینی حتی در جنگل های انبوه نیز می تواند سیل را براه اندازد، زیرا در فاصله کوتاه، بارندگی با مقدار بالا شکل می گیرد و موجب روان آب و سیل می شود.
وی با تاکید بر اینکه پوشش گیاهی در پیشگیری از سیل موثر است تصریح کرد: عرصه های با پوشش گیاهی ۴۰ برابر بیشتر از عرصه های فاقد پوشش، آب را جذب می کنند، بنابراین هر چه قدر بتوانیم پوشش گیاهی را در سطح کشور افزایش دهیم، مانع بروز سیل می شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان سالانه ۳۰ هزار پرونده  در عرصه منابع طبیعی تشکیل می شود که شامل قاچاق چوب، تجاوز و تخریب است، گفت: ۷۵ درصد پرونده ها در سال رسیدگی و مابقی پرونده ها جزو پرونده های رسوبی است که در سالهای بعدی رسیدگی می شود.
وی عنوان کرد: با هماهنگی با دستگاه قضایی و عزمی که بین همه دستگاهها شکل گرفته، توجه به منابع طبیعی مورد اهمیت ویژه قرار دارد.
جلالی به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به محیط زیست و مسئله منابع طبیعی اشاره و اضافه کرد: در سال جاری، سطح اراضی که مورد تصرف قرار گرفته است با ۳۹ درصد کاهش به حدود ۱۱ هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یگانهای حفاظت فعالتر در عرصه حضور دارند، بیان داشت: همچنین کمکهای مردمی و اطلاع رسانی آنان شدت گرفته است و به موقع توانستیم درباره تخلفاتی که صورت می گیرد، حضور یابد.

وی با اظهار اینکه تخلفات از عرصه های منابع طبیعی رخت بندد، در باره اطفای حریق در عرصه های طبیعی گفت: به دلیل ناوگان منابع طبیعی مجهز نداریم و همچنین کوهستانی و صعب العبور بودن مسیرها، زمان امدادرسانی و اطفای حریق را طولانی می کند، در این راستا تفاهمنامه ای با نیروهای مسلح، وزارت دفاع از طریق سازمان مدیریت بحران منعقد شده است که امید می رود مشکلات را کم کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار