- فصل نخست کاوش مشترک ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج استان قزوین به کشف و ثبت بیش از 6هزار یافته فرهنگی در محوطه‌ای از دو گمانۀ مورد مطالعه منجر شد.
کد خبر: ۶۷۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 14 November 2018

بیش از 6 هزار یافته فرهنگی در غاری در قزوین کشف شدبه گزارش تابناک قزوین،حامد وحدتی نسب، سرپرست ایرانی نخستین فصل از کاوش های باستان شناسی در غار قلعه کرد آوج واقع در استان قزوین اظهار کرد: پیشتر و در خلال بررسی‌های باستان شناختی استان از بررسی خاک دپو شدۀ حاصل از حفریات قاچاق در این غار، 35 قطعه دست‌ساختۀ سنگی کشف شده بود.


به گفته این باستان شناس، این مجموعه با توجه به حضور سرپیکان‌های موستری، سرپیکان لوآلوآ، خراشنده‌های یک‌جانبی و دوجانبی و تراشه‌های برداشت شده با فناوری لوآلوآ به دورۀ پارینه­سنگی میانی منتسب شده بود.


او در ادامه به برخی از ویژگی های خاص این محوطه از جمله ماهیت (غار) و دارا بودن نهشته‌های باستان‌شناختی، قرارگیری در حد فاصل زاگرس و محوطه‌های شمال فلات مرکزی و نیز امکان یافتن بقایای زیستی چون گرده‌های گیاهی در کنار دست‌ساخته‌های سنگی و بقایای استخوانی اشاره کرد .


وحدتی نسب گفت: با توجه به این ویژگی‌ها کاوش در غار قلعه کرد آوج با هدف روشن کردن وضعیت نوسانات اقلیمی لبه غربی فلات مرکزی و چگونگی رابطه آن با سازمان فناوری گروه‌های انسانی ساکن در این پهنه در طول دوران پلیئستوسن و نیز بررسی رابطه میان صنایع سنگی دوره پارینه‌سنگی زاگرس و شمال فلات مرکزی انجام شد.


وی بررسی چگونگی بر هم کنش میان پراکنش، کیفیت و کمیت منابع (ماده خام سنگی، منابع غذایی، منابع آب شیرین و غیره)، نوسانات اقلیمی و جذب گروه‌های انسانی به چشم‌انداز حوزه­ مورد مطالعه و نیز دستیابی احتمالی به بقایای اسکلتی انسان عصر پارینه­سنگی از دیگر اهداف این کاوش اعلام کرد.


او اظهار داشت: در پایان فصل نخست بیش از 6هزار یافته فرهنگی در محوطه از دو گمانۀ مورد مطالعه به ثبت رسید.
وی گفت: بقایای استخوانی حیواناتی چون اسب، گوزن و خرس بود و بیشینۀ دست افزارهای سنگی به دوره پارینه سنگی میانی (بازۀ زمانی 200 هزار تا 40 هزار سال پیش) تعلق داشت.


وحدتی نسب افزود: مطالعات آزمایشگاهی تعیین سن مطلق نمونه‌ها با استفاده از تکنیک AMS و همچنین مطالعات میکرومورفولوژی و رسوب شناسی در حال حاضر در موزۀ انسان‌شناسی پاریس در دست اقدام است و کار برروی بقایای جانوری و دست افزارهای سنگی در دانشگاه تربیت مدرس به زودی آغاز خواهد شد.


وی از کشفیات قابل توجه در این غار به وجود بقایای متعدد از اسب وحشی و سرپیکانهای شکار ویژۀ پارینه سنگی میانی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این محوطه قرار است فصل دوم کاوش در محوطه با همکاری متخصصین ایرانی و فرانسوی و با حمایت مالی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین در تابستان 1398 انجام شود.


نخستین فصل از کاوش‌های باستان شناسی در غار قلعه کرد آوج واقع در استان قزوین توسط هیات مشترک ایران و فرانسه با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نیز همکاری و حمایت مالی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین انجام شد و سرپرست فرانسوی این کاوش ژیل بریون از موزۀ انسان شناسی پاریس صورت گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار