پس از ۶۳۵روز از بازداشت علیرضا زیبا حالت منفرد، کسی که از او به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی یاد می شد، بالاخره کیفرخواست پرونده‌ او صادر و به دادگاه ارسال شده است.
کد خبر: ۶۷۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 11 November 2018

جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی دادگاهی می شود/پایان سکوت ۶۳۵روزه

به گزارش تابناک قزوین،دی ماه سال ۹۵ بود که  اداره کل امور بین‌الملل قوه‌قضائیه از دستگیری و استرداد یکی از عوامل اصلی فساد نفتی خبر داد و در اطلاعیه ای اعلام کرد: یکی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ نفتی بامداد امروز به کشور مسترد شد. متهم مذکور که به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۸تهران تحت تعقیب بین المللی قرار گرفته بود، توسط پلیس بین الملل ناجا با همکاری سایر نهادها به کشور مسترد شد. درخواست استرداد متهم ابتدا به کشور مالزی ارسال و در آنجا دستگیر شد لیکن استرداد وی ناکام ماند تا اینکه در کشور دیگری شناسایی و دستگیر شد.

علیرضا زیبا حالت منفرد کسی است که برای اولین بار نامش در یکی از جلسات دادگاه بابک زنجانی در لابه لای کیفرخواست صادره، به گوش رسید.پس از آن و در نوزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی، متهم ردیف دوم پرونده نفتی اعلام کرد امور نفتی بابک زنجانی در اختیار فردی به نام «ع. ز. م» قرار داشته است که همه کارهای نفتی از جمله محموله، تخلیه کشتی‌ها و اجاره مخازن نفت را انجام می‌داده و با توجه به اختیارات وسیع او، کسی حق دخالت نداشته است. همچنین در بیستمین جلسه دادگاه، قاضی صلواتی از پشت پرده هزینه‌کرد ۵۰۱‌میلیون دلار پول نقد دریافتی از شرکت «فال» سخن گفت که «ع.ز.م» ۵۰‌ میلیون دلار هزینه انبارداری گرفته است. در بیست‌وچهارمین جلسه دادگاه نیز متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی گفته بود که واسطه خرید بانک fiib در مالزی آقای «م» بوده است. همچنین در سند بانک «ارزش» در تاجیکستان که متعلق به بابک زنجانی بوده، از علیرضا زیباحالت‌منفرد به‌عنوان صاحب‌امضای مجاز در تمام مراحل قانونی و حقوقی به نیابت از بانک نام برده شده است.

زیبا حالت منفرد، فردی است که دو روز بعد از دستگیری و استرداد به کشور، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از او به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی یاد کرد و گفت: متهم دستگیر شده، جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف.آی.آی.بی توسط متهم اصلی پرونده محسوب می‌شود. متهم پس از دستگیری زنجانی، از ورود به کشور امتناع کرد.

آشنایی زنجانی-زیبا حالت، بر سر احداث یک بانک

زیبا حالت منفرد، در سال ۱۳۸۹ با بابک زنجانی آشنا شد  و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته، به گونه‌ای که مقام مشورتی داتو را دریافت نموده، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف.آی.آی.بی (First Islamic international bank) را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ کند.

زیبا حالت، با استفاده از ارتباطات خود و اخذ ۵۰۰ میلیون تومان حق‌الزحمه، بانک مذکور را به مبلغ چهار میلیون دلار برای بابک زنجانی خریداری می‌کند. بابک زنجانی هم‌چنین با خرید بانک کنت در تاجیکستان، با توجیه فراهم شدن زمینه پرداخت دستمزد پیمانکاران شرکت ملی نفت در خارج از کشور، موفق می‌شود دو بانک مذکور را به مبلغ یک‌صد و شصت میلیون یورو به یکی از بانک های دولتی ایران واگذار کند.

متهم پول‌هایی که بنا بود بنابر قرارداد نفتی به پیمانکار داده شود به این بانک می‌دهد که بعدها در ردیابی‌ها مشخص شد که این فرد پول‌های دولت و برای پرداخت بدهی با نام به بانک م استفاده کرده است که این وجوه از سوی دادستانی در بانک مرکزی توقیف شده است.

توقیف املاک و فرش یک میلیاردی زیبا حالت

اگر چه این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات قرار دارد اما اموالی از زیبا حالت منفرد شناسایی و از سوی دادستانی توقیف شد اموال توقیف شده شامل چندین ملک و آپارتمان، یک دستگاه بنز پانصدمیلیارد تومانی و یک تخته فرش یک میلیارد تومانی است.

 

بر اساس تحقیقات قضایی، این فرد در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته و پس از تاسیس بانک اف.آی.آی.بی در واقع پروژه بابک زنجانی تکمیل شد؛ چراکه این پروژه یک بانک کم داشت که با کمک زیبا حالت خریداری شد تا در بستر آن، بابک زنجانی اقدامات مجرمانه اش را انجام دهد.

سرنخ های کشف وجوه حاصل از فروش نفت در دستان منفرد

زیبا حالت منفرد، یکی از اصلی ترین مهره های پرونده بابک زنجانی است که محموله‌های نفت دریافتی توسط بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می فروخته است.

شب گذشته و پس از یک سال و ده ماه از بازداشت این فرد، دادستان تهران از صدور کیفرخواست در این پرونده خبر داد و گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده است و امیدواریم به زودی در نوبت رسیدگی قرار گیرد.

حلقه مفقوده پرونده زنجانی بزودی محاکمه می شود و انتظار می روداین محاکمه تاثیر بسزایی در بازگرداندن اموال بیت المال داشته باشد. از سویی ممکن است این پرونده تأثیری هم در پرونده شخص زنجانی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار