رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین:
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: بیماری اکتیمای واگیر در دامها می تواند موجب تلفات ۷۵ درصدی در گله شود.
کد خبر: ۶۷۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 06 November 2018

بیماری اکتیمای واگیر در دامها موجب تلفات ۷۵ درصدی می شود

مهدی جلوخانی در گفتگو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار کرد: یکی از بیماریهایی عفونی با واگیری بالا در جمعیت نشخوارکنندگان کوچک(گوسفند و بز) اکتیمای واگیر است که ویروس عامل بیماری می تواند منجر به ایجاد ضایعات جلدی در پوست بخصوص در ناحیه لب ها، پوزه و پستان در گوسفند و بز شود و به سبب حساسیت بیشتر دامهای جوان و شیرخوار به این ویروس درگیر شدن بره های و بزغاله ها منجر به عدم توانائی در شیرخوردن و تاخیر در رشد می شود.

وی تصریح کرد: این بیماری به شدت مسری بوده و می تواند تا ۱۰۰ درصد دامهای گله را نیز درگیر کند و از خسارات این بیماری می توان به لاغری ناشی از عدم توانایی در چرا و خوراک خوردن و تلفات خصوصاً در دامهای جوان تا ۱۵ درصد اشاره کرد؛ البته اکتیمای واگیر  توانائی ایجاد خسارات  سنگین تری را نیز دارد که به تلف شدن حتی تا ۷۵ درصد گله می توان اشاره کرد.

جلوخانی ادامه داد: این بیماری به دلیل مشترک بودن بین دام و انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در کارگران کشتارگاه ها و صنایع پشم و پوست دام می تواند باعث ایجاد ضایعات جلدی مشابه ای شود.

وی یاداور شد: در صورت شک به این بیماری از تماس بدون دستکش با ضایعات اکیداً خودداری شود و درصورت رخداد بیماری به سرعت دام مشکوک به بیماری از سایر دامهای گله جدا و با دامپزشک برای بررسی بیشتر تماس حاصل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار