تابناک قزوین گزارش می دهد:
امید است کنگره شهدا برای ما همچون دانشگاهی باشد که ما را نه تنها با فرهنگ ایثار و شهادت بلکه با منش و رفتار شهیدان بیشتر از پیش آشنا کند تا بیاموزیم امروز در صحنه جنگ اقتصادی از تحریم های دشمن مثل همیشه نخواهیم هراسید و با یک باور قلبی ایستادگی خواهیم کرد و او را از پای در خواهیم آورد.
کد خبر: ۶۷۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 03 November 2018

دانشگاهی به وسعت یک جهان؛یک کشور؛ یک شهر

به گزارش تابناک قزوین، 18 سال بیشتر نداشت،سالها بود که درخدمت بسیج و هیئت محله بود،طوری که همه هم و غم خود را پای این راه می گذاشت تا جایی که از درس و کلاس و مدرسه می گذشت ولی به پایگاه بسیج خدمت می کرد.

به سن 22 سالگی که رسید با دختری که دوست داشت نامزد کرد که ناگهان جنگ با عراق شروع شد،بنابراین صبر و طاقت نیاورد و به دیدنم  آمد تا خداحافظی کند. زمان خداحافظی بغض گلوی هر دویمان را گرفت طوری که انگار این راه برگشتی ندارد.

پس از چند ماه تمام نامه های من بی جواب ماند.نه زنگی نه تلفنی چند سال از این رفتن گذشت که بالاخره خانواده من دوام نیاوردند و با قطع امید از او، برای اینکه من دوری و خاطراتش را نمی توانستم فراموش کنم مرا به خارج از  کشور فرستادند،اما من دورادور پیگیر محمد حسین بودم تا اینکه متوجه شدم او در یکی از عملیات "کربلای 5"به شهادت رسیده است.

این قصه شاید ماجرای یکی از هزار قصه ای باشد که شهدای مقدس با گذشت از جان، مال و ناموس خود از هر چه داشتند گذشتند تا به هدفی بزرگتر از امور دنیوی برسند.

این رورها قزوین حال و هوای دیگری دارد،گویا قرار است دوباره درس شهادت و ایثار در جای جای زندگیمان تداعی شود و از خود یک رویداد بزرگ فرهنگی را به جا گذارد.

کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین را در روزهای آینده در پیش داریم، کنگره شهدا تلنگر کوچکی است تا بار دیگر ثابت کنیم که پای عقاید و باورهایمان هستیم و در همین راستا از شهدای گرانقدر استات قزوین تقدیر خواهیم کرد.

یادواره شهدا تداعی کننده فرهنگ ایثار و شهادت طلبی است

سرهنگ برزگر جانشین فرمانده سپاه استان قزوین و رئیس ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین به تابناک قزوین اظهار می کند: کنگره شهدا اهداف مختلفی را مرور می کند که تاثیر گذاری فرهنگ ایثار و وشهادت و پیاده سازی آن از اهداف اهم آن است.

وی می افزاید: این روزها کشور با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو است که زنده کردن فرهنگ دفاع مقدس می تواند بخشی از دین ما را نسبت به شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادا کند ضمن اینکه از دیگر اهداف این کنگره آشنایی نسل جوان و نوجوان با رشادت ها و رنج هایی است که برای حفظ انقلاب کشیده شده است.

سرهنگ برزگر در پاسخ به برخی افرادی که به برگزاری این کنگره با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، انتقاد دارند می گوید: اینکه شرایط اقتصادی و معیشت مردم در وضعیت مناسبی نیست؛ ما هم قبول داریم اما باید دید ریشه مشکلات اقتصادی از کجا نشات می گیرد و برای حل ریشه ای آن چه باید کرد.

وی معتقد است که همه امور را نباید به هم ربط داد؛ مثل این می ماند که بگوییم بیمارستان نسازیم؛ چون معیشت مردم در خطر است پس واجب است به امور معیشت مردم بپردازیم، اما بیمارانی که  دچار عارضه هستند؛ هم باید مداوا شوند. این قدر که از این کنگره گفته شده که هزینه سنگینی شده، درست نیست و صحت ندارد و ما در هزینه ها واقعا صرفه جویی کرده ایم.

برزگر می گوید: کارهای فرهنگی که در این راستا صورت گرفته با چاپ و رونمایی زندگی نامه شهدا و نرم افزار جامع شهدا، دعوت از خانواده شهدا، گوشه ای از تلاش ها برای ماندگاری این کنگره عرضه می شود و پس از کنگره ۳۰۰۰ شهید تازه کار فرهنگی و ترویج آن در سطح جامعه شروع خواهد شد که رسانه ها در این زمینه بیشترین تاثیر گذاری را دارند.

جانشین فرمانده سپاه استان قزوین یادآور می شود: دعوت از گروه های هنری، بسیج ورزشکاران و نهادهای مختلف دولتی و سایر قوا برای پیشبرد اهداف کنگره  صورت گرفته و هر کس به اندازه توان و اختیارات قانونی که به آنها محول شده است تاثیر گذار خواهد بود.

یاد و خاطره آثار شهدا باید به درستی روایت شود

سرهنگ علی کوچک خانی دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی کنگره می گوید:یکی از اهداف برگزاری این کنگره، جمع آوری و حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس است، جنگ تحمیلی توطئه بزرگی علیه ملت، نظام اسلامی و تمامیت ارضی کشور بود وما همگی این را با تمام وجود حس و مشاده کردیم .

وی می افزاید: نکته مهم این است که مسئولان فرهنگی این حادثه پرخسارت را به یک فرصت تبدیل کنند. اگر این حادثه بزرگ درست روایت شود، این آثار ماندگار خواهد شد. اگر غلط روایت شود یا روایت نشود تاثیر بسیار کمی خواهد داشت و شاید حتی به فراموشی سپرده شود و در این صورت یاد و خاطره و آثار شهدا به تاریخ سپرده خواهد شد و همه متضرر خواهیم شد.

کوچک خانی بیان کرد: در این عرصه فرهنگی، هنرمندان عزیز، نویسندگان گرامی، سینماگران، شاعران، اصحاب فرهنگ و هنر باید از آثار، وصایا، سیره و گزارش های برجای مانده از جنگ که در یادواره ها و کنگره های شهدا جمع آوری می شود؛ برای نسل جوان و جامعه امروزی الگوسازی کنند.

به گفته او،کنگره شهدا مهمترین رویداد فرهنگی استان است که باید با کمک همه دستگاههای اجرایی، رسانه ها و مردم به شایستگی و باشکوه و در شان خانواده شهدا برگزار شود.

به گفته کوچک خانی،یکی دیگر از اهداف ما در برگزاری کنگره سه هزار شهید استان مستندسازی و تاریخ نگاری اقدامات و فعالیت های رزمی، خدماتی و پشتیبانی مجموعه های نظامی و غیرنظامی است

وی گفت: مقام معظم رهبری در راستای تعمیق و انعکاس فرمایشات و آموزه های امام راحل در معرفی بسیج به عنوان نماد موثر در پیشرفت انقلاب اسلامی و معرفی الگوی ناب سبک زندگی اسلامی ایرانی در سیره بسیجیان بارها برنهادینه کردن فرهنگ جهاد و شهادت تاکید داشته اند.

برگزاری کنگره شهدا؛مهمترین حرکت فرهنگی استان در سال جاری

عبدالمحمد زاهدی" در گفتگو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار می کند: باید در راه شهدا خالصانه کار کنیم زیرا همه در برابر شهدا مسئول هستند و ما که سالها مدیر بودیم و قدرت تصمیم گیری داشتیم نباید امروز شرمنده شهدا شویم.

زاهدی بیان می کند:شهادت اوج هنرمندی انسان است وقتی در هنر خلاقیت وجود دارد این ابتکار از خدا گرفته شده، مدیریت  ها و فرماندهی هنر است اما همه این هنرها با هنر شهادت قابل مقایسه نیست زیرا آخرین نفس کشیدن یک شهید با همه هنرنمایی و مدیریت های مابرابری می کند.

وی اظهار می کند: خداوند وقتی انسان را خلق کرد عاشورا را دیده وهمه فداکاری و صحنه های زیبایی که در طول تاریخ خلق می شد را آگاه بود و باید پذیرفت شهدا هم در آفرینش صحنه های زیبای خلقت نقش بی بدیلی داشتند که توانستیم با دست خالی پیروز شویم.

استاندار یادآور می شود: انقلاب ما فرهنگی است و مرزی ندارد و با رهبری حضرت امام به پیروزی رسید و امروز ارزش خون شهدا ماندگار است.


وی بیان می کند: تاکید جدی داریم مهمترین حرکت فرهنگی استان برگزاری کنگره سه هزار شهید است و حرکتی مهمتر از این رویداد نداریم لذا مشارکت در این رویداد وظیفه اداری نیست بلکه یک کار دلی، انسانی و اخلاقی است و هر کس هر توانی دارد در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید کمک کند.

به گفته او،ما می خواهیم یک کنگره بزرگ و خوب برگزار کنیم و پول هم نداریم لذا همه باید از توان و ظرفیت خود استفاده کنند تا با کمترین هزینه بتوانیم کاری ماندگار را به منصه ظهور برسانیم.

استاندار ادامه می دهد:اگر صادقانه حرکت کنیم خدا هم کمک می کند و در این راستا هیچ دستگاه نظارتی برای هزینه کردن در مسیر شهدا بازخواست نخواهد کرد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد حتی بازخواست در مقابل هزینه کردن برای شهدا خودش ارزش است و در نهایت من جوابگو هستم.

زاهدی اضافه می کند: در روستاها هم کنگره برگزار شد و مردم مشارکت کردند و امور باقیمانده هم باید بخوبی و با دقت انجام شود تا کارها شایسته شهدا باشد.

استاندار می گوید: همه مسئولان ادارات و شهرداران لازم است برای فضاسازی در شهرها و روستاها همت کنند تا در روزهای باقیمانده بتوان کارهای مهمی را محقق کرد.

وی اظهار می کتد: باید در میزبانی کنگره شهدا فرهنگ و منش مردم خوب قزوین منعکس شده و در کنار آن چاپ کتب و آثار شهدا هم پیگیری می شود.

زاهدی بیان می کند: لازم است دبیرخانه از هنر افرادی که ایده خاصی دارند استفاده کند و رسانه های استان هم به عنوان بازوی توانای کنگره در اطلاع رسانی و تولید محتوا مشارکت جدی داشته باشند.

به گفته او،رسانه های مکتوب، مجازی و صدا و سیما با تهیه خبر، مصاحبه، مقاله، گزارش، مستند در خصوص کنگره همکاری بیشتری داشته باشند که در این میان همه دستگاهها باید کمک کنند و پای کار باشند تا کمترین کار برای شهدا را شایسته برگزار کنیم تا شرمنده نباشیم.

 تمامی امکانات برای برگزاری کنگره ملی شهدا بسیج شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین اظهار می کند: هماهنگی های لازم با کمیته حمل و نقل و اسکان برای جابه جایی و اقامت مهمانان این کنگره صورت گرفته ولی باز نیازمند تاکید و توجه بیشتر است. وی ادامه داد:کمیته حمل و نقل با مسئولیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و شهرداری قزوین وظیفه جا به جایی مهمانان در شعاع 20 کیلومتری شهر قزوین را برعهده دارند ولی باید مسافران سایر نقاط استان توسط فرمانداران و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به کنگره منتقل شوند.

منوچهرحبیبی با بیان اینکه مهمانانی از سراسر کشور در این کنگره حضور خواهند یافت، اضافه کرد: مسئولیت کمیته اسکان برعهده اداره اقتصاد و دارایی استان گذاشته شده است و باید تمامی مهمان سراهای مشخص شده آمادگی لازم را برای پذیرایی از مسافران و مهمانان داشته باشند.

از ظرفیت رسانه ها و روابط عمومی دستگاههای اجرایی در کنگره شهدا استفاده شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین می گوید: کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین به زودی برگزار می شود و باید تمامی امکانات و ظرفیت ها برای برگزاری باشکوه این رویداد عظیم فرهنگی و اجتماعی بسیج شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین نیز اظهار می کند:جلسات متعددی با شهرداران و فرمانداران داشتیم تا از همه ظرفیتها و انجمنهای مردمی برای کارهای ستاد استفاده کنیم.

وی بیان می کند:از شهرداری قزوین برای همراهی در اجرای برنامه ها تشکر ویژه می شود و در حال حاضر آماده سازی نمایشگاه آغاز شده و از روابط عمومی دستگاههای اجرایی و رسانه ها نیز برای اطلاع رسانی استفاده خواهیم کرد.

به گفته معاون عمرانی استانداری قزوین، با استفاده از ظرفیت رسانه ها و روابط عمومی دستگاههای اجرایی نسبت به اطلاع رسانی دقیق و مناسب از کنگره سه هزار شهید استان قزوین اقدام خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآور می شود: یادواره شهدا در شهرها و روستاها برگزار شده و با نصب پلاک های شهدا و المان های شهدا کاری ماندگار انجام شده است.

وی بیان می کند: بسیاری از کارها ماندگار است و پس از کنگره نیز برنامه های موثری پیش بینی شده است که تداوم خواهد یافت.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در  کلاس درس کنگره ملی شهدا

غلامرضا حقایق‌پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین و رئیس کمیته جمع‌آوری کنگره ملی بزرگداشت ۳ هزار شهید استان قزوین هم به تابناک قزوین می گوید: برگزاری کنگره ملی ۳۰۰۰ شهید استان قزوین، راهکاری اساسی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و سبک زندگی شهدا در جامعه است که بر این اساس فعالیت کمیته جمع‌آوری استان قزوین از سال ۱۳۸۹ با تشکیل گروه‌های جمع‌آوری ‌کننده آثار آغاز شد.

وی می افزاید: براساس برنامه اولیه این کنگره، گروه‌های مختلفی با سپری کردن دوره های تخصصی، آموزش‌های لازم را برای جمع‌آوری آثار به جا مانده از شهدا فراگرفتند سپس در سراسر استان فعالیت خود را آغاز کردند.

حقایق پور بیان  می کند: در قالب این گروه‌ها تاکنون بیش از یک هزار نفر آموزش دیده اند و کار جمع‌آوری آثار شهدا همزمان با ثبت خاطرات و سرگذشت شهدا از زبان بازماندگان شهید و همرزمان آنها انجام شده و برای اجرای این برنامه تاکنون بیش از ۸۵ هزار دقیقه در قالب فیلم و۵۰ هزار دقیقه در قالب صوت خاطرات ثبت و ضبط شده است.

مدیرکل بنیاد شهید استان قزوین تصریح می کند: تاکنون ۸۵ درصد از آثار شهدای استان قزوین جمع‌آوری شده و این کار تا برگزاری کنگره ادامه دارد، همچنین جمع‌آوری بیش از ۱۳۰ هزار قطعه عکس، تعداد ۷ هزار و ۲۰۰ برگ دست نوشته و ۱۳ هزار و ۸۰۰ برگ اسناد مرتبط با شهدا از دیگر اقدامات این کمیته است.

حقایق‌پور با بیان اهمیت وصایای شهدا و استفاده از محتوای آنها برای تولید برنامه‌های ترویجی اظهار می کند: جمع‌آوری بیش از ۴ هزار برگ از وصایای شهدا صورت گرفته و این کمیته تاکنون حدود ۷ هزار دقیقه فیلم‌های مربوط به مصاحبه‌ شهدا در دوران دفاع مقدس را جمع‌آوری کرده و ۲ هزار و ۵۰۰ دقیقه تولید فیلم مستند  با همین موضوع انجام شده است.

وی اضافه می کند: کمیته جمع‌آوری کنگره همچنین نسبت به پایش آمار اسمی شهدا، به روزرسانی اطلاعات شهدا و خانواده‌های در قید حیات آنها اقدامات لازم را انجام داده است.

دیدار با دو هزار و 220 خانواده شهید 

حقایق پور یکی از برنامه های مهم کنگره را دیدار با خانواده‌های شهدا می داند و می گوید:با برنامه ‌ریزی انجام شده از دو هزار و ۲۲۰ خانواده شهید در قید حیات استان توسط ۵۶ گروه در سراسر استان قزوین دیدار به عمل خواهد آمد.

به گفته او، فعالیت کمیته جمع‌آوری با برگزاری اجلاسیه کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین به پایان نخواهد رسیدوکار جمع‌آوری، آماده ‌سازی و استفاده از آثار جمع‌آوری شده در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ادامه خواهد داشت.

حقایق پور یادآور می شود: از دیگر برنامه‌های این کمیته برگزاری جلسات و نشست‌های درون و برون سازمانی در بنیاد شهید است و در پایگاه اطلاع‌ رسانی شهدای استان قزوین(خط سرخ) به عنوان یکی از پایگاه‌های شاخص کشوری‌ مجموعه اطلاعات مربوط به ۳ هزار شهید استان قزوین بارگذاری شده و قابل استفاده عموم مردم است.

به گزارش تابناک قزوین،رهبری نیز یار شهدا و هم سنگر شهدا بوده است و این خصلت شهدا را به عنوان یک جانباز سرافراز دارد که مانند شهدا در هر برهه‌ای و در هر پیچ تاریخی‌ همچون چراغی مسیر را برای ما روشن می‌کنند و راه اتحاد را به ما نشان می‌دهند.

خانواده شهدا باید با افتخار بایستند و گریه نکنند، چراکه خداوند به این خانواده‌ها بزرگترین نعمت و عزت را عنایت کرده است و شهدا یک زندگی نو پیدا می‌کنند و جایگاهی بس رفیع‌تر نصیب آنان خواهد شد.

امید است کنگره شهدا برای ما همچون دانشگاهی باشد که ما را نه تنها با فرهنگ ایثار و شهادت بلکه با منش و رفتار شهیدان بیشتر از پیش آشنا کند تا بیاموزیم امروز در صحنه جنگ اقتصادی از تحریم های دشمن مثل همیشه نخواهیم هراسید و با یک باور قلبی ایستادگی خواهیم کرد و او را از پای در خواهیم آورد.

گزارش از ناهید هدایتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار