مدیرکل بهزیستی استان قزوین:
مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 31 October 2018

اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در قزوین«علیرضا وارثی» در گفتگو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار کرد: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک با هدف پیشگیری از معلولیت، ارتقا سطح سلامت جامعه و سلامت روان خانواده، پیشگیری از هزینه های درمانی ناشی از معلولیت و ایجاد بستر مناسب برای خانواده ها و تحقق نسل سالم اجرا می شود.

 مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: این طرح در سراسر استان قزوین اجرایی می شود و عموم شهروندان به ویژه خانواده هایی که دارای معلول هستند، زوج های جوان در شرف ازدواج قبل از بارداری و حین بارداری، افراد در معرض عوامل خطرزا و خانواده های دارای فرزند معلول زیرپوشش بهزیستی می توانند به مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهز یستی استان مراجعه کرده و از این خدمت بهره مند شوند.

 وی بیان کرد: با اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک و بهره مندی خانواده ها از این طرح از بروز معلولیت پیشگیری می شود بنابراین این امر فرصتی است که خانواده ها باید از آن استفاده کنند.

 وارثی با اشاره به اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک با انتخاب گروه های هدف اظهار کرد: در نیمه دوم سال گذشته طرح غربالگری اختلالات ژنتیک ویژه افراد 15 تا 25 سال و زوج های در شرف ازدواج اجرا شد که بعد از بررسی، افراد در معرض خطر به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده شده و طی آزمایش های انجام شده ضریب خطر تولد نوزاد معلول برای آنها مشخص شد و آگاه سازی لازم در زمینه خطرات به این افراد توسط مشاور، کلاس های آگاه سازی، بروشور، کتاب و غیره انجام گرفت.

 وی اعلام کرد: در این اقدام در سال گذشته 2 هزار و 300 نفر از افراد 15 تا 25 سال در چهار شهرستان استان زیرپوشش طرح قرار گرفتند و غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج برای 2 هزار و 500 زوج هم اجرا شد.

 مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطر نشان کرد: در سال جاری هم این طرح برای 4 هزار نفر از دانش آموزان و دانشجویان 15 تا 25 سال و 2 هزار و 500 زوج در شهرستان های استان توسط هشت موسسه اجرا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار