با نزدیک شدن به تحریم‌ها؛
طبق گفته خالد الفالح، هیچ‌کس نمی‌داند پس از تحریم‌های آمریکا، ایران چه مقدار نفت می‌تواند صادر کند. اما باید دقیق‌تر گفت که داده‌های نفت‌کش‌های ایرانی از همین حالا به یک معما تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۷۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷ 31 October 2018

وزیر انرژی سعودی: ردیابی صادرات نفت ایران سخت‌تر می‌شود

به گزارش تابناک قزوینن به نقل از رویترز، طبق گفته وزیر انرژی عربستان، خالد الفالح، هیچ‌کس نمی‌داند پس از اجرای تحریم‌های جدید آمریکا در ۴ نوامبر، ایران چه مقدار نفت می‌تواند صادر کند. اما باید دقیق‌تر گفت که داده‌های نفت‌کش‌های ایران که برای بازارهای نفت حیاتی هستند، از همین حالا به یک معما تبدیل شده است.

منابع آگاهی از صنعت نفت خبر می‌دهند که کشتی‌های ایرانی سیستم‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند و به این ترتیب ارزیابی صادرات ایران هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، و به این ترتیب این که تا چه میزان تحریم‌ها توانسته‌اند خریداران را بترسانند، با ابهام بیشتری روبرو شده است.

با وجود فشار رییس‌جمهور آمریکا برای کاهش قیمت‌های نفت، نبود شفافیت در میزان صادرات ایران به چالشی برای اعضای اوپک، و در صدر آنها، عربستان سعودی، برای جبران افت صادرات ایران تبدیل شده است.

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک است و تخمین‌های مختلفِ صادرات ماه اکتبر آن بیش از ۱ میلیون بشکه در روز، با هم تفاوت داشتند.

خالد الفالح در مصاحبه ۲۲ اکتبر خود با خبرگزاری تاس روسیه، این چالش را تایید کرد و گفت: هیچ کس هیچ سرنخی از این که صادرات نفت ایران چقدر خواهد بود، در دست ندارد.

درحالی که وزیر انرژی سعودی احتمالا به اتفاقی که بعد از آغاز تحریم‌ها خواهد افتاد اشاره کرده است، فاصله بین تخمین‌ها از صادرات کنونی ایران هم به شدت افزایش یافته‌اند.

کپلر، یک شرکت اطلاعات داده، اعلام کرده است: در روزهای اخیر داده‌هایی که صادرات ایران را در نیمه اول اکتبر نشان می‌دهند از ۱ میلیون بشکه در روز تا ۲.۲ میلیون بشکه در روز تفاوت می‌کنند، که این فاصله خیلی عظیمی است.

بر طبق داده‌های ریفینیتیو ایکون، ایران در سه هفته اول اکتبر ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است که این خیلی بالاتر از ۱.۳۳ میلیون بشکه در روزی است که در دو هفته اول صادر کرده بود.

کپلر هم اعلام کرده است ایران در ۲۴ روز اول اکتبر ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

یک منبع آگاه از صنعت نفت هم حجم صادرات ایران را ۱.۸ میلیون بشکه در ۲ هفته اول اکتبر اعلام کرده است. او می‌گوید: من باید اعتراف کنم این مقدار خیلی بالایی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار