یادداشت؛
انقلاب اسلامی که پیروز شد مهمترین شعار ملت ایران در راهپیمایی ها و اجتماعات مختلف، خالی نشان دادن جای شهدا بود و اینکه "در بهار آزادی جای شهدا خالی".
کد خبر: ۶۶۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 16 October 2018

چرا جای شهدا خالیست؟به گزارش تابناک قزوین،حسن شکیب زاده،انقلاب اسلامی که پیروز شد مهمترین شعار ملت ایران در راهپیمایی ها و اجتماعات مختلف، خالی نشان دادن جای شهدا بود و اینکه: "در بهار آزادی جای شهدا خالی". همین موضوع پس از پیروزی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس هم پررنگ تر مطرح شد چرا که مردم، بویژه بازماندگان معزز شهدا و ایثارگران اعتقاد داشتند و دارند که ایکاش شهدا بودند و پیروزی ملت بزرگ ایران در برابر دنیای متجاوز را می دیدند.

و اما چرا هنوز هم که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و سی سال از پایان جنگ نابرابر ایران و عراق گذشته است، جای شهدا خالیست؟ به عبارتی چگونه است که پس از گذشت سالهایی که ذکر شد هنوز هم بایستی با وقوع بسیاری از وقایع اجتماعی و فرهنگی، این شعار نمود داشته باشد؟

شهدا با ایثار همه ی هستی خود، نظامی را پایه ریزی کرده و از خود بجای گذاشتند که همه ی آنانی که جای خالی شهدا برایشان نمود دارد حداقل بایستی تاکنون کاری کرده بودند که جای خالی این عزیزان خالی نمی ماند.

از طرفی یکی از شاخصه های اساسی پر کردن جای خالی شهدا میتوانست و میتواند تحقق شعار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد. شعاری که اگر با شعور همراه می شد و بشود قطعا بایستی دستاوردهای گرانسنگی را از خود بر جای می گذاشت.

شعار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شعاری نیست که بگوییم خاص یک نفر و یا یک دستگاه اجرایی در این کشور است. بلکه بایستی این شعار در بطن جامعه و در تمامی لایه های فرهنگی و اجتماعی مان نفوذ می کرد تا امروز ثمره اش را ببینیم. اما متاسفانه همانگونه که همه ی المان های مذهبی و ارزشی مان را به دست دستگاههای دولتی سپردیم که مبادا فراموش و کمرنگ شود، امروز دچار سرنوشتی شده ایم که حاصلش همین شعار "در بهار آزادی جای شهدا خالیست" می باشد.

به نظر نگارنده اگر چه تاکنون متولیان امر در دستگاههای مختلف پر به بیراهه رفته اند، اما باید تدبیری اندیشید. تدبیری که حداقل امور اعتقادی و ارزشی جامعه در دست خود مردم باشد و مجبور نباشیم برای برگزاری یک برنامه ی ارزشی متوسل به بودجه و حضور اجباری آدم های فلان کارخانه و یا بهمان دستگاه اجرایی و دولتی بشویم.

نسل امروز و فرداهای جامعه قطعا به دنبال نشانه ها و نمادهایی خواهند بود که عظمت و ایستادگی شهدا و سبک زندگی شان را برای آنان تفسیر و تبیین کرده و راهنما و هدایتگر اندیشه و اعمال شان باشد. تدبیری ماندگار تا هیچگاه و تحت هیچ شرایطی حتی احساس نشود که جای شهدا در میانمان خالیست!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار