مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی و طبیعی الموت با حضور یک هیات فرانسوی برای عکس برداری سه بعدی از منطقه یک گام به جلو پیش رفت.
کد خبر: ۶۶۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 14 October 2018

پرونده ثبت جهانی الموت با حضور هیات فرانسوی یک گام جلو رفت

محمد علی حضرتی ها روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار تابناک قزوین با اعلام این خبر افزود: این هیات شامل یک تیم تخصصی 11 نفره فرانسوی است که براساس قرارداد منعقد شده در گذشته و با هماهنگی دستگاه های ذیربط در منطقه حضور یافته اند.


وی اظهار کرد: این هیات در راستای مستندسازی پرونده ثبت الموت برای ارسال به در منطقه حضور دارند و تصویربرداری هوایی و سه بعدی مناظر و آثار تاریخی منطقه را که جزو الزامات یونسکو برای ثبت جهانی آثار است را انجام می دهند.


مدیرکل میراث قرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه ثبت آثار تاریخی و طبیعی در یونسکو تابع ضوابط و الزاماتی است که باید رعایت و اجرا شوند، افزود: تصاویر تهیه شده سه بعدی توسط این هیات بخشی از مستندات ما را برای ارسال به یونسکو تشکیل می دهد.


حضرتی ها افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و رفع موانع پیش رو، فرایندهای ثبت جهانی الموت هرچه زودتر انجام شود و بتوانیم سریع تر پرونده ثبت منظر تاریخی و طبیعی الموت را جهت تایید و تصویب به یونسکو ارسال کنیم.


وی با بیان اینکه قزوین شایستگی اینکه حداقل چهار مجموعه ثبتی در یونسکو داشته باشد را دارد،افزود: متاسفانه با وجود برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و شاخص به دلایل گوناگون هنوز اثری از این استان در یونسکو به ثبت نرسیده و این مساله به حوزه گردشگری قزوین آسیب و زیان وارد کرده است.


با ثبت آثار تاریخی و طبیعی مهم کشورها در سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ضمن معرفی آنها به جهانیان برنامه هایی برای حراست و حفاظت بهتر از آنها تدوین و ارائه می شود.


الموت منطقه ای کوهستانی در شمال شرقی استان قزوین و هم مرز با استان های گیلان و مازندران است.


قلاع حسن صباح، نویذرشاه، لمبسر، کاروانسرای سنگی شاه عباسی، درختان کهنسال، بافت تاریخی روستاها به همراه دریاچه اوان بخشی از آثار تاریخی و طبیعی این منطقه به شمار می روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار