معاون جهاد کشاورزی استان قزوین:
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به زیر کشت گندم می رود.
کد خبر: ۶۶۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 07 October 2018

137 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به کشت گندم اختصاص می یابد

به گزارش تابناک قزوین،مجید اسماعیلی روز یکشنبه در جلسه کمیته فنی و پایش زراعت استان که با حضور مدیران و کارشناسان فنی جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه در مجموعه باغستان برگزار شد اظهار کرد: در برنامه ابلاغی برای استان ۱۳۷ هزار هکتار کشت گندم در نظر گرفته شده که از این میزان ۴۶ هزار هکتار گندم آبی و ۹۱ هزار هکتار گندم دیم است.

وی پیش بینی کرد: از این میزان سطح زیر کشت ۳۱۶ هزار تن گندم تولیدشود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، در سال زراعی گذشته بیش از ۲۴۷ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان بصورت تضمینی خریداری شد.

اسماعیلی به پروژه های طرح ارتقای ضریب خود اتکایی گندم در سال زراعی جاری اشاره کردو افزود: ساماندهی تولید و فرآوری بذر، ارتقای شاخص بهره وری مصرف آب در زراعت گندم از ۷ دهم به ۱.۲ تا سال ۱۴۰۴، ارتقای مکانیزاسیون، کنترل ترافیک در مزرعه، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تغذیه متعادل و افزایش کیفیت گندم از مهمترین این طرح ها در محصول گندم است.

وی پایش و پیش آگاهی در کنترل آفات، بیماری ها و علفهای هرز، برداشت و کنترل ضایعات، آموزش مدیران و کارشناسان و کشاورزان و همچنین بهره گیری از قابلیت بنیاد توانمند سازی گندمکاران ایران در انتقال تجارب به کشاورزان را از دیگر طرح ها در راستای ارتقای ضریب خود اتکایی گندم ذکر کرد.

اسماعیلی به ساماندهی تولید و فرآوری بذر در سال زراعی ۹۸-۹۷ اشاره کرد و اظهار داشت : برنامه این است که تا سال ۱۴۰۴ به نحوی که همه استانها طی سنوات برنامه تا ۶۵ درصد از نیاز بذر گندم آبی و ۴۵ درصد بذر گندم دیم مزارع خود را از بذور گواهی شده تامین و بین زراعین گندمکار توزیع کنند.

وی اضافه کرد: در همین راستا ضمن تامین اعتبارات یارانه ای و حمایت از تولید بذور؛ عناوین دستورالعمل هزینه کرد اعتبارات مربوط از محل پروژه، توسعه مصرف بذر گواهی شده، توسعه بوجارها در مناطق خاص، استفاده از جداکننده های وزنی و توسعه تکثیر و تولید ارقام جدید است.

این مقام مسئول؛ تنظیم خطی کارها و توسعه کشت خطی، اصلاح کارنده های دیم و آبی، استفاده از زیر شکن، عملیات کشت روی پشته، کنترل افت کمباین ها و نظارت بر برداشت و توجه به اجرای روش های کشاورزی حفاظتی را از مهمترین طرح ها در راستای ارتقای مکانیزاسیون گندم در سال زراعی جاری برشمرد.

اسماعیلی همچنین به مبارزه با علفهای هرز در مزارع کشاورزی اشاره کرد و گفت : در سال زراعی گذشته در سطح ۳۱ هزار و ۱۴۵ هکتار گندم آبی و ۶۷۵ هکتارگندم دیم مبارزه با علفهای هرز انجام شده است.

به گفته وی، همچنین در سطحی حدود ۶۸ هزار هکتار عملیات مبارزه با سن گندم در مزارع کشاورزی استان اجرا شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی و باغی در استان اشاره کرد و اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۷ هزار و ۶۹۴ هکتارگندم آبی (حدود ۱۷ درصد) و ۷۵ هزار و ۸۹۱ هکتار (حدود ۸۳ درصد) گندم دیم در مزارع کشاورزی استان بیمه شده است.

اسماعیلی بر لزوم اهمیت بیمه محصولات کشاورزی و باغی و تشویق و ترغیب کشاورزان و باغداران به این امر مهم تاکید کرد. و خواستار مشارکت کشاورزان برای ثبت نام در سامانه جامع پهنه بندی محصولات زراعی پاییزه شد.

وی خاطر نشان کرد: خرید آب آبیاری از شبکه دشت قزوین جهت کشت محصولات پاییزه در حال انجام است و اگر خرید آب مزارع کمتر از ۴ متر مکعب باشد آب به احتمال زیاد قطع خواهد شد بنابراین زارعین تحت شبکه باید سریعا از طریق میرابها پیگیر دریافت آب آبیاری مزارع خود باشند.

وی به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه تاکید کرد : نظارت کامل و مناسب بر تهیه بذر استاندارد در سال آتی داشته باشند.

اسماعیلی بیان کرد: در سال جاری دو کمیته جهت نظارت بر نحوه توزیع و جلوگیری از کرانفروشی و همچنین کیفیت کود توزیع شده تشکیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار