مدتی است که بیماران کلیوی که ناچار به انجام دیالیز به ویژه دیالیز صفاقی هستند با مشکل کمبود محلول دیالیز مواجه شدند، محلولی که اگر استفاده نکنند موجب وخیم شدن حال این بیماران می‌شود.
کد خبر: ۶۶۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ 07 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: در روزهای پرتلاطم بازار و افزایش لحظه‌ای قیمت دلار، بیماران به‌ویژه بیماران کلیوی درد بیشتری را تحمل می‌کردند چراکه قیمت داروهای موردنیازشان نیز دو برابر شده بود.

اگرچه این روزها افت قیمت دلار روزنه‌ای از امید را به‌سوی این بیماران و خانواده‌های آن‌ها که علاوه بر رنج بیماری باید دغدغه تأمین دارو هم داشته باشند، گشوده است اما کمبود محلول دیالیز صفاقی موجب نگرانی برخی از بیماران کلیوی شده است.

در دیالیز انتخاب روش درمانی از بین همودیالیز و دیالیز صفاقی طبق تشخیص پزشک و شرایط بیمار است.

همودیالیز شایع‌ترین روش درمان جایگزین کلیه در بیماران کلیوی و دیالیز صفاقی یکی از شیوه‌های درمان جایگزینی کلیه‌ است که به دلیل سهولت و قیمت پایین آن در دهه‌های اخیر رواج پیداکرده است.

در شیراز بیماران برای انجام دیالیز به درمانگاه امام رضا(ع) و درمانگاه پارس مراجعه می‌کنند از طرفی انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز در شیراز و استان فارس فعال بوده و شیراز به دلیل قطب پزشکی بودن جنوب کشور و قطب پیوند اعضا محل مراجعه بسیاری از بیماران کلیوی است.

اگر محلول دیالیز به مادرم نرسد حالش بدتر می‌شود

دختر جوانی که مادرش اختلال کلیوی دارد  ابراز داشت: مادر من از مرداد امسال شروع به دیالیز کرده است، توصیه پزشک دیالیز صفاقی بود که خودم در منزل به‌صورت دستی انجام می‌دهم.

وی با اشاره به آموزش دیالیز در منزل که پیش‌ازاین گذرانده است، ادامه داد: وسایل موردنیاز دیالیز به‌صورت رایگان به درب منزلمان ارسال می‌شد که حاوی محلول دیالیز، مینی کپ و دیگر لوازم بهداشتی برای استریل کردن محیط است.

این دختر جوان افزود: از همان مردادماه به ما گفتند که محلول دیالیز کم است، توصیه پزشک انجام 4 مرتبه دیالیز صفاقی بود اما به دلیل کمبود محلول که همچنان هم ادامه دارد، به‌روزی 3 مرتبه کاهش پیداکرده است.

به گفته وی محلول دیالیز که مواد زائد را به‌جای کلیه از بدن فرد خارج می‌کند اگر دفعات کمتری وارد بدن بیمار شود، موجب بروز مشکل و بدحالی بیمار و برگشت وضعیت بیمار به‌صورت قبل می‌شود.

این دختر جوان به کمبود مینی کپ هم اشاره کرد و گفت: در هر دیالیز این وسیله به جهت پیشگیری از عفونت باید استفاده شود اما به دلیل کمبود یکی در میان استفاده می‌کنیم، وسایل بهداشتی موردنیاز که هرماه یک‌بار باید ارسال شود نیز دو یا سه ماه یک‌بار به دستمان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف درمانگاه به من گفتند که به بیمه سلامت مراجعه کنم، به آنجا رفتم اما گفتند ما قبلاً وسایل را تهیه می‌کردیم اما دیگر بر عهده ما نیست و به بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کنید، به آنجا هم رفتم و گفتند که این موضوع در حیطه وظایف ما نیست و فقط پول وسایل موردنیاز دیالیز را پرداخت می‌کنیم.

این دختر جوان بیان کرد: به شرکت یارا طب ثامن که تنها شرکت توزیع‌کننده محلول دیالیز صفاقی در شیراز است تماس گرفتم و علت کمبود این محلول را جویا شدم، در پاسخ گفتند کارخانه تولیدکننده محلول دیالیز که در شهر مشهد است تولید خود را متوقف کرده و ما هم در شیراز با کمبود مواجه شدیم.

برای دسترسی بیماران به محلول دیالیز پیگیری می‌کنیم

خبرنگار ما در تماس تلفنی با رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس جویایی چرایی کمبود مواد درمانی بیماران کلیوی شد و وی در پاسخ ابراز داشت: در گذشته بسته موردنیاز این بیماران شامل محلول و مواد بهداشتی از طریق شرکت ثامن به‌صورت رایگان به درب منزل بیماران ارسال می‌شد اما به دلایلی با کمبود محلول دیالیز صفاقی مواجه شدیم که برای بیماران نیز مشکل ایجاد کرده است.

نادر معینی با بیان اینکه سلامتی بیماران برای ما اصل است، ادامه داد: کارخانه تولیدکننده محلول دیالیز در مشهد واقع است که ما علت را پیگیری کردیم و آن‌ها هم برای خود دلایلی دارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت دلار و گرانی موجب کاهش در تولید محلول دیالیز صفاقی شده است، گفت: مواد اولیه را با ارز 4 هزار و دویست تومان وارد می‌کنند و فکر نمی‌کنم به دلیل گرانی باشد.

معینی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نیز از این مسئله مطلع است و ما نیز در جهت حل مشکل و دسترسی بیماران به محلول و دیگر مواد دیالیز مکاتبات و پیگیری‌هایی انجام دادیم که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد.

به گزارش فارس، اگرچه علت تعطیلی کارخانه ثامن مشهد یا کاهش تولید و به‌مراتب توزیع کمتر محلول دیالیز صفاقی و دیگر مواد درمانی بیماران کلیوی واضح نیست اما لازم به پیگیری و چاره‌اندیشی جدی است چراکه بیماران کلیوی که دیالیز صفاقی انجام می‌دهند روزانه چندین مرتبه به محلول دیالیز نیازمند هستند.

طبق آخرین آمار اعلام‌شده تعداد بیماران دیالیزی فارس 24 هزار و 374 نفر هستند که پیش‌ازاین رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان فارس نیز اعلام کرده بود روزانه 3 نفر به بیماران دیالیزی فارس اضافه می‌شود.

با وجود تعداد قابل‌توجه این بیماران، کاهش یا نبود مواد درمانی موردنیازشان علاوه بر به خطر افتادن جان چندین هزار نفر، نارضایتی خانواده‌های آن‌ها را نیز در پی خواهد داشت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار