تابناک قزوین گزارش می دهد:
پانزدهم مهر در تقویم روز روستا و عشایر نام گرفت چرا که روستاییان در توسعه اقتصادی نقش بی بدیلی دارند به همین دلیل شایسته است مسئولان در راستای اشتغالزایی روستاییان اعتبارات لازم را در نظر بگیرند تا آنان مجبور نشوند از روستا به شهر مهاجرت کنند.
کد خبر: ۶۶۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 07 October 2018

روستاییان بازوان توانمند اقتصادی شهر و جامعه

به گزارش تابناک قزوین،توسعه و ترویج فرهنگ روستایی با تاکید بر نقش روستا و روستاییان کشور و نیز عشایر غیور به‌ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی، زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات موجود در کشور است. توجه بیش از پیش به وضع معیشت مردم در روستاها و نیز عشایر کشور می تواند با ایجاد نشاط و امید در میان مردم، سبب گرم شدن کسب و کار و رونق زمینه های اقتصادی و نیز بهبود صنعت گردشگری روستایی در کشور شود، چراکه مشکل های موجود در روستاها و زندگی عشایری می تواند به شهرها تسری یافته و سرآغازی بر مشکلات در دیگر نقاط کشور باشد. 

عشایر، که به تعبیر امام (ره) ذخایر این مملکت محسوب می شوند، همواره با نقش مهم خود در تولید موثر بوده اند و غیرت و تعصب آنها در حفظ یکپارچگی سرزمینی و دفاع از وطن مثال زدنی است. زندگی عشایر غیور کشور در سیاه چادرها و کوچ فصلی آنها به نقاط مختلف کشور برای دستیابی به شرایط بهتر در پرورش دام و محصول های لبنی و تلاش بی مانند در رونق صنایع دستی کشور از جمله خدمت های این قشر زحمتکش به شمار می رود.

حفظ و حراست از این ذخایر انسانی ارزشمند، وظیفه همگان است تا با توجه به آسیب پذیر بودن این قشر، بتوان به آنها در بحران ها، حوادث غیر مترقبه، کم آبی یا بی آبی ها، سیل، انواع بیماری، آفت ها و... کمک رساند. به این ترتیب احساس دور ماندن از امکانات بهتر و قابل دسترس تر در این قشر خدوم و زحمتکش ایجاد یاس و نا امیدی نخواهد کرد و از مهاجرت و کوچ ناخواسته این مردم پاک، مهربان، صمیمی و زحمتکش برای دسترسی به شرایط بهتر به شهرها جلوگیری خواهد شد.

محور قرار دادن توسعه روستاها و محرومیت زدایی از زندگی عشایری، کمرنگ شدن مرکز گرایی و شهرگرایی را در پی خواهد داشت و ارایه برنامه ریزی درست و دادن تسهیلات مناسب و ارزان قیمت، آینده درخشانی را برای این استعدادهای پنهان در کشور ترسیم و روستاها را به کانونی آباد برای تثبیت و افزایش جمعیت روستایی تبدیل خواهد کرد.

مطالعات طرح جامع شناسایی جوامع عشایری در قزوین انجام می شود

بهزاد غیاثوند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار تابناک قزوین به مناسبت روز روستا و عشایر اظهار می کند: مشاور و پیمانکار این مطالعات تعیین شده و کار مطالعاتی آن تا اواخر مهر ماه جاری آغاز می شود.

وی می افزاید: نتایج این مطالعات داده های دقیقی از ابعاد مختلف زندگی عشایر را در استان بدست ما می دهد که می توانند شاخصی برای برنامه ریزی و ارایه خدمات بهتر به جامعه عشایری باشند.

غیاثوند یادآور می شود: براساس نتایج یک سرشماری در سال 72 حدود 250 خانوار عشایری در استان زندگی می کردند اما این آمار کامل نبوده و در آن خیلی از نقاط مورد شمارش قرار نگرفت.

رئیس اداره امور عشایر قزوین با بیان اینکه سرشماری جدید عشایر سال آینده همزمان با دیگر نقاط کشور در قزوین انجام می شود، می افزاید: براساس ارزیابی ها و تحقیقات انجام شده، تاکنون سه هزار و 800 خانوار عشایری در استان شناسایی شده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت سازمان امور عشایر به عنوان یکی از دستگاه های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر به منظور خدمات رسانی بهتر به جمعیت عشایری، تصریح می کند: در این راستا اداره امور عشایر قزوین نیز از 2 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.

غیاثوند بیان می کند: کمک به تولید صنایع دستی و رشد تولید گوشت قرمز و لبنیات، پشتیبانی از توسعه کشت گیاهان دارویی، باغات و گردشگری در نقاط عشایری و تامین نیازهای اولیه همچون آب شرب و دام از جمله اولویت های سازمان امور عشایر در ارائه خدمات به جمعیت عشایری به شمار می رود.

استان قزوین دارای 823 روستای دارای سکنه است

 اکرم نجفی نیز می  افزاید: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95، هم اکنون استان قزوین دارای 823 روستای دارای سکنه است که 630 روستای آن از خدمات دهیاری ها بهره مند هستند.

وی اظهار می کند: سال گذشته و از محل ارزش افزوده 810 میلیارد ریال به روستاهای دارای دهیاری در زمینه انجام خدمات زیربنایی و روبنایی تخصیص داده شد و در 6 ماه نخست امسال نیز تاکنون 400 میلیارد ریال از این محل به آنها پرداخت شده است.

به گفته وی، امسال و در هفته دولت 354 پروژه در قالب زیرسازی و بهسازی معابر، خدمات عمومی، احداث غسالخانه، آتش نشانی و بوستان روستایی با 300 میلیارد ریال اعتبار از سوی دهیاران استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

نجفی در ادامه به حوزه پسماند روستاهای استان اشاره کرده و می گوید: اهمیت این موضوع امروز بر کسی پوشیده نیست تا جایی که عدم توجه به آن صدمات جبران ناپذیری را به منابع خاکی، آبی و موجودات زنده وارد می آورد.

این مسئول روستایی اضافه می کند: کارگروه پسماند روستاهای استان از اواسط سال 95 با هدف ساماندهی پسماند روستایی با محوریت فرمانداران، بخشداران و دهیاران تشکیل و امروز نیز شاهد انتقال پسماند روستاهای هشت بخش به مجتمع بازیافت محمدآباد قزوین هستیم.

وی با اشاره به دفن مشترک زباله روستاهای پنج بخش استان، تاکید می کند: هم اکنون 2 بخش آمادگی لازم را برای انتقال زباله های خود به مجتمع بازیافت زباله محمدآباد را داشته و موضوع دفن مشترک زباله بخش های طارم سفلی، کوهین و رودبار الموت شرقی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نجفی با اشاره به حوزه اشتغالزایی روستایی نیز تصریح می کند: دولت یازدهم و دوازدهم این مساله را مورد توجه جدی خود قرار داده تا جایی که از محل تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، بنیاد علوی و بانک سینا تاکنون 330 میلیارد ریال تسهیلات برای 73 طرح با هدف اشتغالزایی یک هزار و 929 نفر در استان قزوین پرداخت شده که 40 طرح نیز تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این مسئول تاکید می کند: بدون شک برای غلبه بر مشکلات اقتصادی در روستاها باید به سمت ایده های نو و خلاقانه ای مانند استارت آپ ها به عنوان موتور محرک این کار برویم و برای این منظور امسال 2 رویداد استارت آپ داخلی در اردیبهشت ماه و کشوری نیز در شهریورماه به میزبانی قزوین برگزار شد.

وی ادامه می دهد: در حوزه ورزش نیز تفاهم نامه ای بین دفاتر روستایی و ادارات کل وزرش و جوانان در حال انعقاد است اما امسال و در هفته دولت برای 30 روستای استان تجهیزات ورزشی رایگان ارسال شد و سعی داریم این روند را همچنان ادامه دهیم.

به گفته مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین، یک درصد از اعتبارات دهیاری ها را می توان در حوزه ورزش هزینه کرد.

تحت پوشش بودن 120 روستای قزوین به شبکه نسل چهارم اینترنت

نجفی با اشاره به تحت پوشش بودن 120 روستای قزوین به شبکه نسل چهارم اینترنت، اظهار می کند: 120 دهیاری این استان با اتصال به شبکه دولت، تمامی مکاتبات اداری خود را از این طریق به انجام می رسانند.

وی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری 230 میلیارد ریال برای توسعه راه های روستایی استان تخصیص داده شده بود که تاکنون تنها 40 میلیارد ریال آن هزینه شده، می افزاید: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان، قول داده شد تا تمامی اعتبارات این سفر تا پایان امسال به طور 100 درصد تخصیص داده شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین تصریح می کند: با توجه به اینکه دهیاری ها باید روز به روز به سمت خودکفایی تر شدن بروند از این رو توصیه شده تا آنان بیش از گذشته به مسائل اقتصاد پایدار روستاها بپردازند و در این راه بیش از گذشته باید تلاش کنند.

گزارش از باران حقیقت دوست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار