تابناک قزوین گزارش می دهد:
حضور جوانان به شکل پاکبان حسینی ،شاید ثوابش کمترش از پیاده روی اربعین نباشد چرا که آنان با خلوص نیت بر آن شدند که زیرپای زائرین و دوستداران سالار شهیدان را نظافت کنند .
کد خبر: ۶۵۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 20 September 2018

ثواب پاکبانان حسینی(ع) کمتر از

به گزارش تابناک قزوین،در چند سال اخیر موضوع حفظ پاکیزگی شهر در دهه اول ماه محرم مورد توجه قشرهای مختلف مردم قرار گرفته و شهروندان در این راستا بیش از گذشته تلاش می‌کنند که گروه‌هایی هم نذر و نیتشان کمک به پاکبانان شهرداری و جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر است.

امسال در شهر قزوین شاهد بودیم عده‌ای از شهروندان به صورت خودجوش با عنوان "پاکبانان حسینی" نسبت به پاکسازی سطح شهر در شب‌های هشتم، نهم و دهم  ماه محرم اقدام کردند که در نتیجه این حرکت ارزنده و فرهنگ‌سازی صورت گرفته، این شهر در ایام مذکور نسبت به سال گذشته پاکیزه‌تر بود.

در گزارش پیش رو با اعضای کمپین پاکبانان حسینی و تنی چند از شهروندانی که با عنوان پاکبان حسینی و به صورت خودجوش در دهه نخست ماه محرم امسال اقدام به پاکسازی معابر شهر و مسیرهای منتهی به عبور دسته‌های سینه‌زنی و عزاداران حسینی کرده بودند، گفت‌و گویی صورت گرفته است که از نظر می‌گذرد.

عزاداری متفاوت پرشور جوانان قزوینی

شاهین ثقفی که یکی از این پاکبانان حسینی(ع)و دانشجوی معماری دانشگاه قزوین است به تابناک قزوین می گوید: من و دوستم علی داشتیم از خیابان سبزه میدان رد می شدیم که ناگهان با دوستانی روبرو شدیم که درصدد بودند که امسال متفاوت از سالهای پیش، به جمع کردن ظروف یکبار مصرف بپردازند.به همین منظور،همین موضوع سبب شد که تا این وقت شب، با آنها همراهی کنیم.

سمیرا علیخانی ادامه می دهد: من چون دخترم  نمی توانم همچون پسران زنجیر بزنم و یا سینه زنی کنم به همین سبب، تمیز کردن شهر برایم حرکتی فوق العاده و مهم بود تا خود را به عزاردان حسینی(ع) برسانم.

علی همتی که لیسانس پلیمر است می گوید: اعلام حضور عده ای جوان شاید بیانگر ترویج فرهنگ کاهش زباله و عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و برخی ملاحظات زیست محیطی باشد .در این بین، باید اشاره کرد که مردم وقتی با ما روبروو می شدند سعی داشتند که با ما و پاکبانان شهر همکاری کنند.

 ثواب پاکبانان حسینی(ع) کمتر از "پیاده روی اربعین" نیست

احسان رحمانی عکاس و خبرنگار سایت و ماهنامه گذر نیوز بیان می کند: حضور جوانان به شکل پاکبان حسینی ،شاید ثوابش کمترش از پیاده روی اربعین نباشد چرا که آنان با خلوص نیت بر آن شدند که زیرپای زائرین و دوستداران سالار شهیدان را نظافت کنند .

پریناز سید قوامی می گوید: هر ساله با فرا رسیدن ماه‌های  محرم و صفر، حجم بسیاری از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیأت‌ها و تکایا توزیع می‌شود که لازم است عزاداران از ریختن این ظروف در سطح معابر جلوگیری و مسائل زیست‌محیطی را رعایت کنند.

 کمپین پاکبانان حسینی با هدف ترویج فرهنگ شعور حسینی تشکیل شد

زهرا عابدی دبیر اجرائی طرح داوطلبان مردمی،پیام آوران پاکی می افزاید: ریختن ظروف پلاستیکی از جمله لیوان‌های یک بار مصرف در معابر شهر، امری غیراخلاقی است و پاکبان‌های زحمتکش شهرداری تا پاسی از شب باید این ظروف را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنند.

وی بیان می کند: کمپین پاکبانان حسینی با هدف ترویج فرهنگ شعور حسینی، فرهنگ شهروندی در ایام محرم و ترویج نذر فرهنگی در میان شهروندان و کمک به پاکبانان شهرمان تشکیل شد ضمن اینکه این کمپین وابسته به هیچ گروه خاصی نیست و حرکتی خودجوش و با مشارکت شهروندان بود.

عابدی توضیح می دهد: در کنار این فعالیت عملی، در گروه تلگرامی کمپین پاکبانان حسینی هم هر روز پیام‌ها و مطالب مرتبط با فرهنگ نریختن زباله و ظروف یکبار مصرف در کوچه و خیابان و کمک به پاکبانان شهر با شعار «هر شهروند، یک پاکبان»، «با هر نیتی شرکت می‌کنید»، «خواهش می‌کنیم ظروف یک بار مصرف را داخل سطل زباله بیاندازید»، «پاکبان جزء لشگریان یزید نبود»، اطلاع‌رسانی شد.

وی تصریح می کند: سعی ما بر این بود تا عاشورای حسینی امسال آغازی برای تثبیت موضوع حفاظت از محیط شهری، حفظ سلامت نسل فعلی و آیندگان و احترام به حقوق شهروندی باشد و این مهم با کمک شهروندان و جوانان عاشق امام حسین(ع) و حمایت و همراهی سازمان پسماند شهرداری قزوین شهرداری قزوین بیش از گذشته تحقق یافت.

اقدام پاکبانان حسینی، مردم را تحت تأثیر قرار داد

علی تیموریان دیگر از اعضای کمپین پاکبانان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک قزوین عنوان می کند: در سطح کشور هر هفته با پاکسازی های محیط زیست به فرهنگ‌سازی پرداخته می‌شود، سال گذشته به پاکسازی معابر اقدام کردیم که مورد حمایت بخش‌های مختلف قرار گرفت به طوری که امسال گروه‌های بسیاری با ما در این مسیر همراه شدند.

امیر حسین حسینی هدف از پاکسازی سطح شهر در ایام محرم و سایر مناسبت‌ها را ترویج فرهنگ نریختن زباله مطرح کرد و افزود: درصدد هستیم به عموم مردم نشان دهیم که اقدام جمع‌‎آوری زباله از سطح شهر وظیفه هیچ‌کس نیست، زیرا شهر مخازن زباله دارد.

این عضو کمپین پاکبانان حسینی ادامه می دهد: جمع‌آوری زباله از سطح شهر توسط مأموران شهرداری انجام می‌شود و شهروندان این لطف کارگران را وظیفه آن‌ها می‌دانند اما حرکت ما را کسی وظیفه تلقی نمی‌کند و حتی مردم را تحت تأثیر حرکت مثبت هم قرار داده و رفتار درست را مشخص می‌کند.

هدف ما فرهنگ‌سازی، آموزش و مسئولیت‌پذیری مردم در مقابل تولید زباله بود

آرش علیپور نیز اضافه می کند: در محرم امسال اوضاع سطح معابر به مراتب بهتر از سال گذشته بود و زباله‌های کمتری بر روی زمین رها شده بود.

این پاکبان حسینی خاطرنشان می کند: هدف ما فرهنگ‌سازی، آموزش و مسئولیت‌پذیری مردم در برابر تولید زباله‌های خودشان بود که به لطف خدا و همت تشکل‌های زیست محیطی و مشارکت جمعی از مردم تا حدودی این امر تحقق یافت که نتیجه این اقدام سال‌های آینده بیشتر مشخص می‌شود.

علیپور با بیان اینکه هیچ کار و حرکت فرهنگی مثبتی بدون نتیجه نمی‌ماند، می گوید: امسال مردم از هر قشری حرکت زیبای اعضای تشکل‌های زیست محیطی را نظاره می‌کردند و عده بسیاری هم همراه آن‌ها شدند.

ترویج فرهنگ کاهش زباله

یکی از مغازه داران ادامه می دهد: شاید این موضوع سبب شود که مردم شهر به خود بیایند و کمتر زباله ایجاد کنند به بیان دیگر، پاکبان حسینی (ع) به ترویج فرهنگ کاهش زباله و مواد آلوده می پردازند.

حمید مرادی که یکی از پاکبانان شهر قزوین است ضمن ابراز خرسندی از حضور پاکبانان حسینی(ع) اظهار می کند: حضور پر شور جوانان سبب شد که کار ما در ایام محرم نصف شود .

همچنین محمد مرد علی از دیگر پاکبانان این شهر، اضافه می کند: به علت حضور برخی جوانان امسال کار ما نسبت به سالهای پیش کاهش یافت و چقدر این موضوع لذت بخش است که آدمی به دور از مقام های مادی دنیوی خویش، زیر پای عزادارن حسینی(ع) را پاکسازی کند.

جواد محمدی نیز خاطر نشان می کند: امسال نسبت به سالهای پیش، دهه اول محرم حال و هوای دیگری را در شهر داشت و همین موضوع برای قشر پاکبانان موضوعی قابل تقدیر است.

دیر تجزیه شدن ظروف پلاستیکی؛خسارات جبران ناپذیر

اصغز طارمی مسئول روابط عمومی محیط زیست استان قزوین به تابناک قزوین می گوید: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر، حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هئیت ها و تکایا توزیع می شود  که می طلبد عزادارن از ریختن این ظروف در سطح معابر و خیابان ها جلوگیری کرده و به مسائل زیست محیطی توجه کنند.

هدف اصلی فرهنگ نریختن زباله از سوی شهروندان است

حبیب اله انصاریان رئیس خانه مشارکت در سلامت استان قزوین تصریح می کند: ریختن ظروف پلاستیکی از جمله لیوان های یکبار مصرف در سطح معابر، کوچه ها و خیابان ها کار غیر اخلاقی است در این بین، عزادارن باید توجه کنند پاکبان های زحمتکش شهرداری تا پاسی از شب باید این ظروف را از سطح خیابان ها جمع آوری کنند.

به گفته این مسئول، دیر تجزیه شدن ظروف پلاستیکی و عدم تفکیک مناسب پسماندهای ناشی از این ظروف خسارت جبران ناپذیری به سلامت شهروندان و وضعیت بهداشت و محیط زیست شهری وارد می کند در این بین، حضور پر شور پاکبانان حسینی(ع) در این راستا موضوعی قابل ستایش است.

انصاریان می گوید: در سال گذشته توفیق پیدا کردیم شهرهای نجف و کربلا را به همین منظور در اربعین حسینی پاکسازی کنیم که این مورد افتخار دیگری از داوطلبین مردمی در این زمینه بود ضمن اینکه هدف ما جمع آوری زباله نبوده بلکه هدف اصلی فرهنگ نریختن زباله از سوی شهروندان است که می توان گفت به لطف خداوند متعال و همکاری داوطلبین مردمی پیام آوران پاکی محقق شده است.

فعالیت مستمر سازمان پسماند در پاکسازی و یاری رساندن به داوطلبین مردمی پیام آوران پاکی

گفتنی است، طبق بازدید میدانی خبرنگار تابناک ، شهروندان قزوینی که  نظاره گر  این پاکبانان حسینی بودند اظهار کردند: این نوع عزاداری شاید بالاتر و صحیح تر از به دست گرفتن، طبل و اعلم باشد چرا که به جای برخی مردم آزاری ها به نوعدوستی و مردم داری می پردازد.

 همزمان با آغاز ماه محرم و با هدف افزایش مشارکت عزاداران حسینی در کمک به پاکبانان شهر، بنر، پلاکارد و فیکسچرهایی با مضامین فرهنگ سازی وحفظ پاکیزگی از سوی روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین طراحی و در نقاط مختلف شهر، اماکن مذهبی، بقاع متبرکه، امام زادگان، حسینیه ها و تکایا شد.

 در این راستا کارکنان ستادی و عملیاتی این سازمان از ابتدای ماه محرم تا پایان ظهر عاشورا با به‌کارگیری تمام توان تجهیزاتی خود عملیات نظافت و رفت و روب خیابان‌ ها و معابر شهری را بر عهده داشتند .

 این سازمان در مقابل تمام تکایا، حسینیه ها، مساجد و امامزاده‌ ها، مخازن و یا کیسه ‎های جمع آوری پسماند قرار داد، ضمن اینکه  نیروهای خدماتی و پاکبانان نیز به‌ صورت مستمر و در تمامی ساعات حضور عزاداران حسینی نسبت به تخلیه این مخازن و جمع آوری و جایگزینی کیسه ها ی نو اقدام  کردند.

به گزارش تابناک قزوین، همزمان با تاسوعا ی حسینی سالهای گذشته های پاکبانان محرم ،پایگاه سلامت ،نذر خون ، احسان و نذورات در منلطق مختلف استان قزوین اجرا شد.تلاش پاکبانان برای رفاه عمومی شهر و مردم، شرافتمندانه و در خور توجه است، چون هر لحظه برای پاکیزگی محیط زیست شهری و جامعه تلاش می کنند.

همه ما موظف هستیم در حد توان نسبت به پاکیزه‌سازی محیط شهری خویش تلاش کنیم. بهداشت عمومی جامعه مدیون زحمات طاقت فرسای پاکبان‌هاست و خدمات این قشر زحمتکش خدمات شهری مایه آبرو و عزت شهرداری و سازمان مدیریت پسماند است.

گزارش از ناهید هدایتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار