مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین خبر داد:
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین از آمادگی اکیپ‌های دامپزشکی استان برای خدمات رسانی در تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.
کد خبر: ۶۵۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 18 September 2018

آمادگی اکیپ‌های دامپزشکی استان برای خدمات رسانی در تاسوعا و عاشورای حسینی

محمد فرحی مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک قزوین با اشاره به اجرای سنت ذبح نذورات در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی همواره توصیه می‌کند که دام در محیط کشتارگاه کشتار شود اما در ایام خاص مانند عید قربان و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی معمولا اکیپ‌هایی را برای نظارت بر بازرسی بهداشتی و ذبح شرعی دام اعزام می‌کند.

وی با بیان اینکه همواره ۱۶ اکیپ به صورت ثابت در سطح استان فعال هستند، افزود: در صورتی که هیئت‌ها نیاز داشته باشند می‌توانند از طریق تماس با شماره ۱۵۱۲ و یا ارسال پیامک به شماره پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ با این اکیپ‌ها ارتباط برقرار کرده تا به مکان مورد نظر اعزام و دام را به صورت رایگان و مطابق با نظارت‌های بهداشتی و شرعی ذبح کنند.

این مسئول بیان کرد: این اکیپ‌ها به صورت ثابت و سیار همیشه آماده ارائه خدمات به مردم هستند اما در صورت نیاز ممکن است تعداد اکیپ‌ها نیز افزایش یابد.

فرحی نوضیح داد: باتوجه به امکان انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر کریمه کنگو که نشانه مشخصی در دام  زنده ندارد توصیه می‌شود دام در محیط کشتارگاه کشته شود اما بنابر تمایل برخی افراد به انجام نذر می‌توانند بعد از ذبح دام؛ گوشت را به صورت ۲۴ ساعت در محیط سردخانه در دمای یخچال نگهداری کنند تا دما و ph گوشت پایین بیاید.

به گفته مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، با نگهداری گوشت در محیط سردخانه؛ این بیماری در لاشه غیرفعال خواهد شد و اگر هم گوشت قرمز آلوده باشد بعد از نگهداری در یخچال مشکلی برای مصرف نخواهد داشت.

وی بیان کرد: برای ذابحین نیز توصیه داریم ضمن حفاظت فردی خود حتما از لباس کار و عینک محافظ و چکمه استفاده نمایند.

فرحی ادامه داد: امسال یک ابزار برای جلوگیری از پخش خون در سطح معابر و خیابان‌ها آماده شده که در اختیار ذابحین قرار داده می‌شود؛ به این صورت که دام را در یک تشت مخصوص ذبح می‌کنند تا از خروج خون حاصل از کشتار که می‌تواند موجب آلودگی محیطی و انتشار بیماری شود جلوگیری به عمل آورند.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت:در این ایام هماهنگی لازم با کشتارگاه‌های استان انجام شده تا به صورت رایگان و بدون دریافت هیچ گونه هزینه‌ای به مردم خدمات رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار