با حضور پرشور عزاداران حسینی(ع)؛
آیین سنتی علم بندان ماسوله با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال هر ساله همزمان با ششمین روز از ماه محرم الحرام با حضور هزاران نفر در این شهرک تاریخی برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 17 September 2018

به گزارش تابناک قزوین به نقل خبرگزاری مهر،بعدازظهر روز ششم محرم الحرام هزاران نفر از دوستداران اهل بیت (ع) و امام حسین(ع) برای دیدن آیین سنتی علم بندان ماسوله خود را به این شهرکت تاریخی می رسانند.

این مراسم سنتی و مذهبی که بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد در بقعه امامزاده «عون بن محمد بن علی (ع)» در شهرک تاریخی ماسوله با آن معماری زیبای تاریخی خود برگزار می شود.

در مراسم سنتی علم بندان ماسوله ابتدا اهالی ۴ محله مسجد بر، کشه سر، خانه بر و اسد محله ماسوله قطعات علم را به رواق این بقعه تحویل می دهند و پس از اجرای مراسم نوحه خوانی ریش سفیدان علم ها را می بندند.

این علم ها به علمداران ۴ محله برای برپایی عزاداری تا پایان محرم و صفر تحویل داده می شود. هرسال هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف استان گیلان و ایران برای دیدن این مراسم به این شهر سفر می کنند.

مراسم تاریخی و مذهبی با قدمت بیش از ۸۰۰ سال

شجاع روحی درباره این مراسم سنتی و آیینی به خبرنگار مهر گفت: مراسم سنتی علم بندان بعدازظهر روز ششم ماه محرم در شهرک تاریخی ماسوله با حضور هزاران نفر از عاشقان ابی عبدالله الحسین(ع) برگزار می شود.

وی قدمت این مراسم تاریخی را بیش از ۸۰۰ سال عنوان کرد و افزود: براساس روایات قدیمی امامزاده «عون بن محمد بی علی (ع)» بعداز قیام مختار به خون خواهی و انتقام شهادت امام حسین(ع) از دشمنانش و افرادی که در روز عاشورا نعل اسبان را تعوض کرده و بر جنازه شهدای دشت کربلا تاختند برخاست.

عضو هیئت امنای امامزاده عون بن محمد ماسوله با اشاره به اینکه شخصی به نام «ابوشلمه» برای نجات جان خود به ایران و سمت دیلم آمد، خاطرنشان کرد: این فرد به شهر ماسوله که کمی بالاتر از مکان فعلی قرار داشت و شغل اکثر مردان آن به دلیل وجود معدن آهن آهنگری بود، آمد و با توجه به مهارت خود درحرفه به این شغل مشغول شد.

وی با بیان اینکه امامزاده «عون بن محمد» به دنبال وی تا ماسوله آمده و بعداز وقایعی در شهر ماسوله کنونی دفن شد، تصریح کرد: بعداز حدود ۱۰۰ سال از این حادثه با ورود امام رضا (ع) به ایران عده ای از سبزوار به دیدار ایشان رفته و امام (ع) نیز محل آدرس محل دفن امامزاده «عون بن محمد» را به آنها داد تا برای این امامزاده گنبد و بارگاه ساخته شود.

روحی در ادامه با اشاره به اینکه شهرک تاریخی ماسوله بعداز ساخت بارگاه این امامزاده در اطراف آن ساخته شد، یادآورشد: مراسمات مذهبی مرسوم در ماسوله نیز از همان زمان توسط مردم منطقه برگزار شد.

ثبت ملی نظام مدیریت مراسمات دهه اول محرم ماسوله

وی همچنین به چگونگی برگزاری مراسم سنتی علم بندان ماسوله نیز اشاره و به خبرنگار مهرگفت: قبل از شروع مراسم اصلی علم ها از چهار محل ماسوله (خانه بر، اسدمحله، کشه سر و مسجدبر) توسط افراد خاص حمل و به سمت امامزاده حرکت داده می شوند. مرکزیت این مراسم در امامزاده «عون بن محمد» بوده و در این مکان به علم ها لباسی به رنگ سبز پوشیده می شود.

عضو هیئت امنای امامزاده عون بن محمد ماسوله با بیان اینکه همراه با این علم ها هیئت های عزاداری نیز از این محله ها حرکت می کند، افزود: حاضران در این هیئت ها بر سر و سینه زنان میرعلمدار حضرت عباس (ع) را صدا می زنند. روایت است که در زمان های قدیم روز قبل از برگزاری مراسم علم بندان ماسوله زنان این شهر مراسم تشت گذاری را با این نیت که اگر آب را بر کاروان سید الشهدا بستن آنها آب برای آنها می برند انجام می دادند.

وی با اشاره به مداحی اشعار خاص این مراسم در امامزاده «عون بن محمد» در زمان رسیدن علم ها، خاطرنشان کرد: بعداز پوشیدن لباس سبز بر علم ها، علم ها دوباره به علمداران داده شده و آنها نیز علم ها را به سمت مسجد محل خود و در کل بازار و محله های ماسوله از مسیر خاصی که مشخص شده حرکت می دهند.

روحی با تأکید براینکه این علم ها تا پایان صفر در مسجد چهار محل نام برده شده مانده و سپس طی مراسم به نام علم واچینی که در حال حاضر برگزار نشده لباس ها کنده می شود، تصریح کرد: علم و پنجه های آن تنها تا روز تاسوعا لباس سبز می پوشند با رسیدن روز عاشورا این لباس ها کنده و بر علم و پنجه های آن لباس مشکی می پوشند.

وی با بیان اینکه نظام مدیریت مراسم دهه اول محرم ماسوله ثبت ملی شده است، اظهار کرد: این مراسمات با نظم و انضباط خاصی در طول این شب برگزار می شود. مراسمات محرم برای مردم ماسوله بعداز عید قربان شروع می شود.

عضو هیئت امنای امامزاده عون بن محمد ماسوله در ادامه یادآورشد: در آخرین روز ماه ذیحجه و شب اول محرم عده ای از بزرگان شهر به همراه چهار تن از چهار مسجد طی جلسه به مسائل و مشکلات مراسمات سال گذشته اشاره و تلاش می کنند در سال جاری مراسم با شکوه بهتری برگزار شود. در پایان این جلسه از هر محل یک نفر را گرو نگهداشته تا مردم آن محل به احترام امامزاده سنج شروع عزاداری امام حسین(ع) را زودتر به صدا در نیاورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار