مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین خبرداد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی قزوین معروف به قندی در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۶۵۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 16 September 2018

مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی قزوین در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش تابناک قزوین،محمد علی حضرتی ها روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: هنر شیرینی‌پزی از دیر باز در میان خانواده‌های قزوینی رایج بوده و خلاقیت سرشار بانوان کدبانو و خوش ذوق قزوینی در کنار تنوع و کثرت شیرینی‌های سنتی قزوین زبانزد مردم ایران است.

 
وی اظهار کرد: هنر پخت انواع شیرینی در این شهر از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و دارای اعتبار وصف ناپذیر در بین بانوان خانه دار قزوینی است به طوری ‌که بیشتر آنها در پخت شیرینی‌های سنتی قزوین تبحر دارند و بیشتر خانواده‌ها در جشن‌ها و مراسم‌ های مختلف به ویژه ایام نوروز به پخت انواع مختلف آن می‌پردازند.


حضرتی ها با اشاره به ثبت مهارت پخت سنتی شیرینی بهشتی قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس کشور، افزود: در شهر قزوین حدود 35 نوع شیرینی سنتی پخته می‌شود و شیرینی بهشتی که به نام‌های دیگری چون قندی، کرکی یا آردی نیز خوانده می‌شود یکی از اصیل‌ترین انواع آنها به شمار می‎رود و از گذشته به عنوان دسری با قدمت تاریخی طولانی و ارزش غذایی بالا در این شهر تهیه می‌شده است.


این مسئول توضیح داد: متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به رواج شیرینی‌های جدید و پرخامه و ارائه انواع شیرینی‌های خارجی در بازار، محصولات سنتی مورد تهدید جدی از سوی رقبای خود قرار گرفته‌اند به همین دلیل ثبت این میراث ارزشمند به منظور ماندگاری و معرفی بهتر و انتقال آن به آیندگان در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفت و پس از تهیه و ارسال پرونده ثبتی آن توسط کارشناسان ثبت این اداره کل به شورای تخصصی ثبت میراث ناملموس کشور و تایید اعضای شورا، مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی قزوین در فهرست میراث نا ملموس کشور به ثبت رسید.


وی یادآور شد: هنر شیرینی پزی قزوین از افتخارات شهر قزوین و به خصوص بانوان هنرمند آن محسوب می‌شود و ثبت شیرینی‌های سنتی قزوین در فهرست میراث ارزشمند معنوی در واقع فرصتی برای معرفی و تثبیت توانمندی‌های این شهر در عرصه‌های ملی و جهانی است.


گفتنی است،استان قزوین دارای 35 نوع شیرینی سنتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار