یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در رفع استرس، بی‌خوابی و سردردهای میگرنی موثر دانست.
کد خبر: ۶۵۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 08 September 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شربت بابونه شیرازی حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۶ ، کربوهیدرات، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، پروتیئن، فیبر، فسفر، منیزیم، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، روی (زینک)، سلنیوم، اسید فولیک و آنتی اکسیدان‌هایی مانند کامازولن، استیلن و فلاونوئیدهایی مثل کورستین است.

برای بررسی خواص شربت بابونه شیرازی و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت بابونه شیرازی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهمترین خواص شربت بابونه شیرازی اظهار کرد: این شربت نقشی موثر در رفع اضطراب، استرس، افسردگی، بی‌خوابی و سردرد‌های میگرنی دارد؛ شربت بابونه شیرازی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت معده و روده‌ها کمک شایانی می‌کند.

وی درباره خواص دیگر شربت بابونه شیرازی بیان کرد: این شربت تأثیری چشمگیر در درمان کولیت روده، ورم کبد و طحال و زخم معده دارد؛ شربت بابونه شیرازی به تقویت سیستم قلبی و عروقی هم کمک می‌کند.

 

عظمایی افزود: شربت بابونه شیرازی نقشی موثر در تنظیم قاعدگی و تسکین درد‌های ناشی از آن دارد؛ این شربت اختلالات ناشی از یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را هم درمان می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: شربت بابونه شیرازی تأثیری چشمگیر در رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات، زیبایی و طراوت پوست و مو دارد؛ این شربت اگزمای پوستی را برطرف و به جوان‌سازی پوست و مو هم کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: شربت بابونه شیرازی خاصیت آنتی بیوتیکی دارد بنابراین این شربت سرماخوردگی و آنفلوآنزا را درمان می‌کند؛ این شربت ضد درد و التهاب است و نقشی موثر در رفع درد‌های روماتیسمی و آرتروز دارد.

عظمایی اظهار کرد: شربت بابونه شیرازی برای مبتلایان به بواسیر (هموروئید) مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: شربت بابونه شیرازی به تولید گلبول‌های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند؛ این شربت به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، کامازولن، استیلن، فلاونوئید‌ها و کورستین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

وی بیان کرد: شربت بابونه شیرازی رقیق کننده خون، ضدنفخ و بادشکن است؛ این شربت نقشی موثر در رفع تب‌های بلغمی و عفونت‌ها و کنترل قند، فشار و چربی خون دارد.
موارد منع مصرف شربت بابونه شیرازی

عظمایی درباره موارد منع مصرف شربت بابونه شیرازی یادآوری کرد: زنان باردار باید از مصرف این شربت خودداری کنند؛ استفاده همزمان دارو‌های رقیق کننده خون مانند آسپرین و وارفارین با شربت بابونه شیرازی ممنوع است و باید بین نوشیدن شربت و مصرف دارو‌ها ۲ تا سه ساعت فاصله باشد؛ اشخاصی که این دارو‌ها را مصرف می‌کنند باید روزانه تنها یک لیوان از شربت بابونه شیرازی را بنوشند.
مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت بابونه شیرازی

عرق بابونه شیرازی یک و نیم لیتر
بابونه شیرازی خشک شده ۱۲۰ گرم
عسل ۵۰۰ گرم
آب لیموترش تازه به مقدار لازم
طرز تهیه شربت بابونه شیرازی

بابونه شیرازی خشک شده را در ظرفی حاوی عرق بابونه شیرازی خیس کنید و بگذارید ۲ ساعت بماند.
– سپس به مدت سه تا پنج دقیقه مخلوط گیاه و عرق بابونه شیرازی را در حرارت ملایم بجوشانید.
– اجاق گاز را خاموش و صبر کنید تا ترکیب گیاه و عرق بابونه شیرازی به دمای متعادل (۵۰ درجه سانتی‌گراد) برسد.
– مخلوط گیاه و عرق بابونه شیرازی را از صافی عبور دهید سپس عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شربت قوام بیاید.
– شربت را پس از سرد شدن داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.
– برای تهیه یک لیوان از شربت بابونه شیرازی، یک قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید سپس به آن ۲ تکه یخ و چند قطره آب لیموترش تازه اضافه کنید؛ بقیه لیوان را آب بریزید؛ مواد درون لیوان را به خوبی مخلوط و شربت را میل کنید.
– شربت بابونه شیرازی را می‌توان روزانه سه لیوان (۲ لیوان در روز و یک لیوان قبل از خواب) مصرف کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار