دکتر مرضیه فریمانی موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان از شیوه‌های جدید درمان ناباروری سخن می‌گوید.
کد خبر: ۶۴۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹ 23 August 2018
دکتر مرضیه فریمانی موسس نخستین کلینیک خصوصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان از شیوه‌های جدید درمان ناباروری سخن می‌گوید.

به گزارش  فارس، تاثیرگذاری نقش اجتماعی زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه انکارناپذیر است، امروز زنان جامعه ما در هر عرصه‌ای حرفی برای گفتن دارند؛ در پزشکی، کارآفرینی، ریاضی، ادبیات و.

دی ماه سال ۹۵ بود که نخستین نوزاد حاصل از روش پلاکت‌درمانی در بیماری با سابقه شکست مکرر ناباروری در بیمارستان فاطمیه همدان به دنیا آمد که تولد نخستین نوزاد حاصل از کاربرد موفق PRP در شکست مکرر لانه‌گزینی را در جهان و آن هم در همدان خبر می‌داد.

این روش نوید می‌داد مادران نابارور پس از سال‌ها تلاش که چندین بار اقدام به باروری ناموفق از طریق روش لانه‌گزینی جنین داشتند، می‌توانند صاحب فرزند شوند و نیز روز به روز روش‌های مختلفی توسط متخصصان در این حوزه کشف و امیدواری بر پایان ناباروری بیشتر می‌شود.

دکتر مرضیه فریمانی، متخصص زنان و زایمان و رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان این روز‌ها به کمک تیم همراهش به روش‌های مختلفی از ناباروری دست یافته که ثمره سال‌ها تلاشش را در تولد نوزادان و برآورده کردن آرزوی زوجینی می‌بیند که سایر مراکز ناباروری کشور نیز برخی از روش‌های آن‌ها را وام گرفته و تحقیقات مشابه و همسویی در این راستا آغاز کرده‌اند.

این روز‌ها بانوی خستگی‌ناپذیر حوزه پزشکی همدان با روش‌های مختلف درمان ناباروری سعی می‌کند صدای دلنشین نوزادان را به خانه‌هایی که سال‌ها سوت و کور بودند، هدیه کند، او اخیراً نیز موفق به تاسیس کلینیک تخصصی ناباروری و باروری غرب کشور در همدان شده و تحقیقاتی را آغاز کرده که به بهانه روز پزشک به سراغ این محقق موفق رفتیم تا از دستاورد‌های چندین ساله‌اش برایمان بگوید.

این متخصص زنان و زایمان در همدان با بیان اینکه از ابتدا به رشته زنان و به ویژه ناباروری علاقه‌مند بودم و سعی کردم در این حوزه تحصیلاتم را ادامه دهم، اظهار کرد: دوره فوق تخصصی نازایی و تکنولوژی‌های پیشرفته ناباروری IVF را در پژوهشکده رویان و دوره سونوگرافی را در دانشکده علوم پزشکی ایران گذراندم که منظومه کارم شدند.

مرضیه فریمانی با بیان اینکه از سال ۷۴ کم و بیش در زمینه ناباروری فعالیت داشتم، خاطرنشان کرد: با تاسیس بخش IVF در سال ۷۸ با همت والای خانم دکتر یاونگی، از سال ۷۹ پس از طی دوره تکمیلی فوق تخصصی ناباروری و روش‌های کمک باروری در این بخش به طور اختصاصی فعالیت کردم.

وی با بیان اینکه نخستین تولد نوزادان حاصل از انجام عمل IVF همدان مربوط به سه‌قلویی‌هایی بوده که در سال ۸۰ متولد شدند و فکر می‌کنم آن‌ها امروز ۱۷ ساله شده باشند، گفت: تولد این سه‌قلو‌ها حاصل کار تیمی بنده و دکتر فرهنگ عابد بود.

همدان دومین استان کشور در تولد نوزاد حاصل از IVM

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه نخستین میکروزیفت موفق همدان حاصل کار تیمی مشترک بنده و دکتر امیری در سال ۸۱ به ثمر نشست، افزود: همین تیم در سال ۸۴ نیز نخستین نوزاد حاصل از IVM موفق در همدان را به دست آورد.

وی با بیان اینکه تولد نوزادی به روش IVM دومین تولد زنده حاصل از این روش در کشور بود، گفت: بعد از یزد، همدان دومین استان کشور در تولد حاصل از IVM شناخته شده است.

فریمانی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای رشته پزشکی نزدیکی علم و عمل است و از روش‌های مختلف می‌توان به افراد کمک کرد در حالی که برخی از رشته‌ها در دنیا تئوری مانده‌اند.

نوع جدید درمان ناباروری در همدان برای نخستین بار در جهان

وی با اشاره به اینکه با تلاش‌های صوت گرفته چندین طرح نو از جمله نیوتکنیک به ثمر نشسته است، افزود: دو سال پیش نخستین نوزاد به روش PRP در بیمارستان فاطمیه همدان متولد شد.

این متخصص زنان و زایمان در همدان با بیان اینکه PRP مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است، گفت: پلاکت نقش مهمی در انعقاد خون دارد و آنچه باعث ترمیم بافت شده تعدادی از فاکتور‌های رشد موجود در پلاکت است.

وی با اشاره به اینکه قبلاً از فاکتور‌های رشد موجود در پلاکت برای جوانسازی پوست، ارتوپدی و قسمت‌های مختلف بدن استفاده شده بود، افزود: آشنایی روزانه با بیمارانی که چندین بار با شکست IVF مواجه شده بودند، باعث شد به تزریق PRP در رحم به خاطر خاصیت پلاکت فکر کنم.

فریمانی بیان کرد: پس از کسب مجوز‌های لازم آن را عملیاتی کرده و خوشبختانه در نخستین تلاش اثربخش توانستیم در سال ۹۵ نخستین نوزاد را به این روش به دنیا آوریم.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۵ این اقدام به عنوان گزارش نخستین بارداری موفقیت‌آمیز حاصل از کاربرد PRP در رحم بیماران با شکست مکرر جایگزینی در جهان، در کنگره بین‌المللی تهران ارائه شد، تاکید کرد: این گزارش ۲۰ سپتامبر در مجله JHRS به عنوان فعالیتی برای نخستین بار در جهان چاپ شد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه پس از آن نیز به تحقیق در مورد کاربرد‌های دیگری از این فاکتور در علم ناباروری پرداختم، گفت: سال گذشته طی یک طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی همدان موفق به استفاده آن در تخمدان بیمارانی شدیم که به علت افزایش سن و یا علل سرشتی فعالیت تخمدانشان کاهش یافته بود.

وی با بیان اینکه نخستین تولد زنده حاصل از کاربرد PRP در تخمدان جهان را تیرماه امسال گزارش کردیم، تصریح کرد: والدین این نوزاد بعد ۱۳ سال نازایی و ۱۰ بار IVF ناموفق به علت تخمدان ضعیف، با استفاده از تزریق داخل تخمدانی PRP و نیز انجام همزمان روش میکروتسه صاحب فرزند شدند.

فریمانی بیان کرد: معمولاً تخمدان زنان از سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی شروع به فعالیت کرده که تا ۴۵ سالگی ادامه دارد و تقریباً سن یائسگی در ایران ۴۷.۵ سال است که ۱۰ سال قبل از یائسگی قابلیت بارداری افراد کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سن بیولوژیکی افراد با سن تقویمی آن‌ها متفاوت بوده و ممکن است فرد در عین جوانی از نظر سن تقویمی در بافت‌های مختلف بدن دچار پیری زودرس شود مانند سفیدی زودرس مو‌ها در فردی جوان، افزود: این مسئله ممکن است در تخمدان نیز رخ دهد که در فردی با سن کمتر از ۳۰ سال نشانه‌های کاهش کارکردی تخمدان مشاهده شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه دلایل این امر متفاوت و گاه ناشناخته است گفت: تاکنون علل مختلف نظیر ژنتیک، کمبود آنزیمی و مصرف دارو‌های شیمی‌درمانی و رادیوتراپی عامل کاهش کارکرد و فعالیت تخمدان شناخته شده است.

مراجعه زنانی با وجود سن پایین، اما تخمدان ضعیف به مرکز ناباروری

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه با زنانی آشنا می‌شویم که با وجود سن پایین، اما تخمدان ضعیف دارند، افزود: در تخمدان هر زن حتی در زمان یائسگی هنوز یک‌هزار تخمک نابالغ از دوران جنینی باقی مانده که مشخص نیست چرا به تحریکات هورمونی پاسخ نمی‌دهند.

فریمانی با اشاره به اینکه کاربرد PRP در بیمارانی با تخمدان ضعیف ممکن است در فعال‌سازی این تخمک‌ها موثر باشد، خاطرنشان کرد: بیماری با چندین بار انجام میکرو انجکشن به علت تخمک ضعیف باردار نشده بود و حتی در دو نوبت آخر با وجود تحریک شدید هورمونی دیگر هیچ تخمکی نداشت که با تزریق داخل تخمدانی PRP و فعال‌سازی تخمدان پس از طی دو ماه موفق به اخذ پنج تخمک از او شدیم.

وی با بیان اینکه در این فرد دو جنین خوب هم تشکیل و بارداری موفقیت‌آمیز شد، افزود: این روش در دو بیمار دیگر با سن حدود ۳۷ سال که با تحریک دارویی در سیکل IVF تنها یک تخمک داشتند، ولی منجر به بارداری نشده بود، امتحان شد.

درمان ناباروری در زنان با تخمدان ضعیف

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: از PRP تزریق زیر هدایت سونوگرافی در تخمدان برای این افراد استفاده کردیم که خوشبختانه نتیجه داد و منجر به بارداری خودبخودی و تولد نوزاد سالم شد.

وی بیان کرد: از طریق آزمایش‌ها شاخص ذخیره تخمدان قبل و بعد از دو ماه استفاده از PRP نشان دادیم که در حداقل ۳۰ درصد این بیماران بهبود قابل توجهی در کارکرد تخمدان اتفاق می‌افتد.

فریمانی با اشاره به اینکه انسان می‌تواند از چیز‌های مختلف زندگی‌اش لذت ببرد و چه لذتی بالاتر اینکه به انسانی کمک کنیم، افزود: در زندگی لذت‌های زیادی داشته‌ام، اما دیدن شادی دیگران با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به تاسیس کلینیک تخصصی باروری و ناباروری غرب کشور در همدان، اظهار کرد: به دنبال مرکزی بودم که در کنار ویزیت بیماران اقدامات تحقیقاتی نیز انجام دهم، وقتی در کنگره‌های مختلف شرکت می‌کنم دوست داشتم در جایی تحقیقات را ادامه دهم و همین امر انگیزه‌ای برای تاسیس مرکز باروری و ناباروری شد.

مراجعه استان‌های مختلف به مراکز ناباروری همدان

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه متاسفانه نازایی در حال افزایش است و باید چنین مراکزی ایجاد شوند که ما نیز تصمیم گرفتیم در کنار مرکز دولتی، بخش خصوصی را فعال کنیم، گفت: از استان‌های همجوار به مرکز ناباروری دولتی همدان مراجعه زیادی می‌شد، اما به لحاظ محدودیت فضا پاسخگوی همه نیاز‌ها نبودیم، از طرفی تعدادی از بیماران خواستار ارائه خدمات بخش خصوصی بودند تا به سایر مراکز خصوصی در شهر‌هایی نظیر تهران مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه این بیماران مجبور بودند هم به مراکز همدان و هم به بخش خارج از استان مراجعه کنند، افزود: راه‌اندازی یک بخش خصوصی در کنار بخش دولتی به منظور پاسخگویی به تمام نیاز‌ها ضرورت داشت.

فریمانی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه چند مرکز ناباروری در کشور فعال است و آیا مرکز ناباروری همدان تعاملی با مراکزی مانند رویان دارد؟ خاطرنشان کرد: بعد از طرح سلامت در اکثر استان‌های کشور حداقل یک مرکز ناباروری فعال شده که در شهر تهران ۲۶ مرکز و در شهر‌های بزرگی مانند مشهد یا یزد سه مرکز وجود دارد.

وی با اشاره به مراجعات بیماران از استان‌های مختلف به مرکز تخصصی باروری و ناباوری همدان، گفت: در حال حاضر از استان‌های همجوار و حتی دوردست نظیر فارس، کرمان، خوزستان، گیلان، مازندران، تهران و خراسان بیمار پذیرش می‌کنیم.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: از اینکه مورد اعتماد آن‌ها قرار گرفته‌ایم بسیار خرسندیم، اما نگرانم که مبادا نتوانیم پاسخگویی شایسته به این اعتماد و لطف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کلینیک تخصصی باروری و ناباروری همدان شامل بخش کلینیک زنان، ارولوژی، آزمایشگاه هورمونی و جنین‌شناسی است، افزود: در آزمایشگاه هورمونی به لحاظ حساسیت کار از دقیق‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است.

راه‌اندازی بخش لیزر در جنین‌شناسی برای نخستین بار در همدان

فریمانی با اشاره به راه‌اندازی بخش لیزر در جنین‌شناسی برای نخستین بار در استان، گفت: در این بخش با استفاده تکنولوژی لیزر امکان بیوپسی از جنین به منظور تشخیص بیماری‌های ژنتیک قبل از تولد وجود دارد و همچنین ابزار دیگر استفاده از لیزر، هچینگ جنین در راستای تسهیل در جایگزینی جنین است.

استفاده از سیستم «تایم لپس» به زودی در مرکز ناباروری همدان

وی استفاده از سیستم «تایم لپس» را به زودی در این مرکز خبر داد و افزود: از این سیستم در راستای انتخاب جنین به منظور کوتاه کردن زمان باروری زوجین استفاده خواهیم کرد که جدیدترین تکنولوژی به منظور افزایش شانس موفقیت در روش‌های کمک باروری به شمار می‌آید.

این متخصص زنان و زایمان در همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت متخصص و هفت کارشناس مامایی و آزمایشگاه در مرکز تخصصی باروری و ناباروری همدان فعالیت دارند، گفت: چهار نفر در حوزه مدیریت و خدمات شاغل هستند که با راه‌اندازی کامل سایر بخش‌ها از جمله ژنتیک این تعداد به بیش از ۳۰ نفر خواهند رسید.

وی با بیان اینکه در این کلینیک امکان تحقیق و پژوهش وجود دارد، افزود: در حال حاضر با دانشگاه علوم پزشکی روی سه طرح تحقیقاتی همکاری می‌کنیم.

فریمانی با بیان اینکه در مشهد متولد شدم و ۳۰ سال به علت تعهد همسرم زندگی در این شهر را پذیرفتم، گفت: سال‌های اول به دنبال این بودم که از همدان برویم، اما محبت مردم باعث شد جدای از عشق و علاقه به حرفه‌ام به این شهر نیز متعهد باشم.

وی با بیان اینکه تاسیس مرکز تخصصی باروری و ناباروری در همدان پاسخی به محبت‌های ۳۰ ساله مردم این شهر بود، افزود: اغلب بیماران به طرق مختلف قدردان زحمات هستند، اما پزشکان تنها تسهیل کننده کار هستیم و بقیه امور دست خداست.

ناباروری هنوز به عنوان بیماری شناخته نمی‌شود

این متخصص زنان و زایمان در همدان با بیان اینکه مهمترین چیزی که رنج‌آور است این بوده که ناباروری هنوز به عنوان بیماری شناخته نمی‌شود، افزود: بیماران از گفتن اینکه نابارور هستند شرم دارند چرا که مردم نسبت به آن‌ها قضاوت خوبی ندارند.

وی با تاکید به اینکه بیماران هیچ نقشی در به وجود آمدن نازایی ندارند، افزود: زوجین دارای مشکل برای اینکه به آن‌ها انگ نازا نزنند، می‌گویند که تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند که اولاً با این موضوع زمان را طولانی و مهلت موثر برای کمک را از دست می‌دهند و دوماً فشار روانی مضاعف بر زوجین به دلیل قضاوت مردم و پنهان کردن موضوع وارد می‌شود بدون اینکه مقصر باشند.

فریمانی با اهمیت به آگاهی افراد نسبت به ناباروری، گفت: ناباروران را باید بیمار شناخت تا پذیرش بیماری برایشان راحت باشد، مبتلایان به میگرن راحت در جمع اعلام می‌کنند که به این بیماری دچار هستند، اما متاسفانه این افراد چنین دیدگاهی را ندارند.

وی با تاکید به فرهنگسازی در خصوص ناباروری، افزود: بیماران نه تنها از لحاظ هزینه درمان زیر فشار هستند بلکه احساس بی‌کفایتی نیز می‌کنند، در نتیجه قضاوت نیز باعث خواهد شد تا مشکلات آن‌ها دوچندان شود.

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم چقدر با کلینیک شما آشنا هستند؟، گفت: تبلیغات گسترده‌ای نداشته‌ایم و حتی در ماه‌های اول فعالیت تابلوی کوچکی بر سردرب نصب کرده‌ایم، اما مراجعات بسیار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مراجعه‌کنندگان زوجینی هستند که سال‌ها وقت خود را برای کسب شرایطی صرف می‌کنند که با بچه نیز بعداً می‌توانستند، افزود: آن‌ها به دنبال گرفتن مدرک دکترا، خریدن منزل و... بوده‌اند که بعد از این‌ها متوجه می‌شوند که نمی‌توانند به طور طبیعی بچه‌دار شوند.

فریمانی با تاکید به اینکه هر چیزی بهایی دارد امیدوارم ازدواج و فرزند‌آوری به این دلایل به تعویق نیفتد، گفت: افزایش سن با مشکلات ناباروری جمع نمی‌شود بلکه سن در مشکلات ضرب می‌شود.

وی با بیان اینکه سن عامل مهمی در پیشگویی میزان پاسخ‌دهی درمان است، افزود: بهترین زمان بارداری یک زن از سن ۲۵ تا ۳۵ سالگی است و پس از آن مشکلاتی قطعاً به وجود خواهد آمد.

افزایش ریسک ابتلا به سرطان در نخستین بارداری با سن بالا

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: باردار شدن یک زن در سن ۳۵ سالگی برای نخستین بار ممکن است ریسک سرطان سینه را بالا ببرد و فرد در معرض خطر‌های متفاوتی نظیر فشارخون و قندخون قرار گیرد و علاوه بر آن مشکلاتی برای نوزاد نیز به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه ریسک برخی از سرطان‌ها در سنین بالا افزایش پیدا می‌کند در حالی که می‌توان پیشگیری کرد، افزود: برخی از خانواد‌ها از نظر فرهنگی زیر فشارند که چرا از یک جنسیت خاص چندین فرزند دارند که به همین دلیل ممکن است زندگیشان از هم بپاشد.

فریمانی با بیان اینکه در تغییر این فرهنگ رسانه‌ها می‌توانند موثر باشند، خواستار توجه به این موضوع شد و ادامه داد: پزشکان سعی می‌کنند مشکلات تحمیلی را تا حد امکان برطرف کنند.

بکارگیری روش PGD و PGS در تعیین نوع جنسیت نوزاد

وی با اشاره به اینکه روش PGD و PGS برای شناخت بیماری‌های قبل از بارداری و همچنین مشکلات وابسته به جنس ابداع شده که امروزه کاربرد دیگری یافته است، افزود: برخی از بیماری‌ها در جنس دختر و برخی در جنس پسر دیده می‌شود که از روش PGD , PGS می‌توان آن‌ها را کنترل کرد، اما در ایران از این روش برای تعیین نوع جنسیت استفاده می‌کنند.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید به اینکه به منظور راهنمایی بیماران مشاوره‌هایی را به آن‌ها می‌دهیم، گفت: ابتدا سعی می‌کنیم ذهنیت آن‌ها را تغییر دهیم، اما وقتی یک عمر آرزویی داشته یا با روحیه‌ای خو گرفته، سخت است که برگردد هرچند بعضی‌ها هم با مشاوره دیدگاهشان تغییر می‌کند.

امکان فریز شدن جنین، اسپرم و تخمک

وی از امکان فریز شدن جنین، اسپرم و تخمک سخن گفت و افزود: درمان‌های ناباروری امکان حفظ باروری را پیش روی جامعه قرار داده است.

فریمانی بیان کرد: افراد اگر از لحاظ اجتماعی و فرهنگی شرایط لازم برای بچه‌دار شدن را ندارند، می‌توانند اسپرم و تخمک خود را برای سال‌های آینده حفظ کنند که برای حفظ باروری موثر است.

تولد جنین‌های فریزشده در همدان

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد تولد دوقلوی فریز شده پس از هشت سال در بیمارستان فاطمیه بودیم، گفت: این‌ها نوزادان سه‌قلو‌هایی بودند که قل اول آن‌ها هشت سال پیش به دنیا آمده بود.

این متخصص زنان و زایمان در همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مواردی دیگری از فریز جنین به فاصله طولانی در بیمارستان فاطمیه اتفاق افتاده است؟ گفت: موارد متعددی از جنین فریز شده به شکم مادران منتقل می‌شود، اما اینکه بعد از هشت سال جنینی منتقل شود، نادر بود.

فریمانی با اشاره به فواید روش فریز جنین و تخمک گفت: این روش برای افرادی که دچار بیماری سرطان بوده و اکنون باید شیمی‌درمانی شوند و امکان از دست رفتن شرایط بارداری آن‌ها وجود دارد، موثر است تا جنین خود را فریز کرده و نگه دارند.

وی با بیان اینکه این اقدام برای آن دسته از زنانی که اکنون در حال تحصیل بوده و یا به دلیل مشکلاتی نمی‌توانند باردار شوند، اما می‌ترسند در آینده نیز یائسه شده و تخمدان آن‌ها از کار بیفتد، می‌تواند موثر باشد، افزود: این افراد بدانند چنین روشی وجود دارد و می‌توانند فعلاً جنین خود را فریز کنند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه دختری که ازدواج نکرده و اکنون نیز در سنینی بوده که ممکن است شرایط بارداری خود را از دست دهد، می‌تواند تخمک خود را فریز کرده و آن را برای سال‌های آینده نگهداری کند، گفت: با این روش امکان باروری در سال‌های نامحدود فراهم است.

وی با اشاره به اینکه در روش فریز، جنین را در آزمایشگاه تا یک مرحله ذوب می‌کنند و بعد از آن به رحم مادر منتقل می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از پزشکان از این روش اطلاع ندارند و بهتر است اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

فریمانی با بیان اینکه بسیاری از بیماران با مراجعه به پزشک رادیوتراپی می‌شوند، بدون اینکه قبل از آن، از این روش مطلع باشند، گفت: هزینه فریز آنچنان بالا نیست و تمام مراکز ناباروری نیز مجهز به این امکان هستند.

وی خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش دختر ۱۵ ساله‌ای به بیماری بدخیم سارکوم (سرطان) مبتلا بود که باید علاوه بر جراحی از رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده می‌کرد که ما هنگام جراحی قسمتی از تخمدان او را به صورت قشر نازک برداشتیم و فریز کردیم.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه چند وقت پیش این بیمار با همسرش به ما مراجعه کرد و خواست از آن تخمک فریز شده برای باروری استفاده کند، گفت: خوشبختانه همسرش نیز این مسئله را پذیرفته بود و این یک امر خوشایند بود چراکه از ناباروری جلوگیری شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت افزایش نازایی چیست؟، افزود: مهمترین علت به مشکلات اجتماعی و فرهنگی سال‌های اخیر ایران برمی‌گردد.

تاثیر افزایش سن ازدواج و فرزند‌آوری در ناباروری

فریمانی با اشاره به تاثیر افزایش سن ازدواج و فرزند‌آوری در ناباروری، گفت: افزایش آلاینده‌های زیست محیطی بخصوص مصرف بی‌رویه پلاستیک و سموم در کشور بر این امر موثر است.

وی افزایش وزن در اثر تغییر سبک زندگی را در ناباروری مهم دانست و گفت: تغییر ذائقه و افزایش مصرف غذا‌های آماده باعث اضافه وزن و مشکلات متعددی مثل سندروم متابولیک و در افراد مستعد ژنتیک مشکل PCOD یا تخمدان پلی‌کسیتیک می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان در همدان خاطرنشان کرد: مشکلات ناشی از افزایش بیماری‌های عفونی منتقل شده از راه جنسی از دیگر مسائل ناباروری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه درمان نازایی چگونه است و آیا حمایت‌های دولتی وجود دارد؟، گفت: هزینه‌ها بسته به مشکل و سن زوجین بسیار متفاوت است.

 دارو‌های ناباروری زیر پوشش بیمه قرار گرفته است

فریمانی با اشاره به اینکه مهمترین خدمت دولت دهم و یازدهم زیر پوشش بیمه بردن دارو‌های ناباروری بود که واقعاً بار بزرگی از دوش بیماران برداشته شد، افزود: در اکثر کشور‌ها این خدمات زیر پوشش بیمه نیست.

وی تصریح کرد: طرح حمایت زوجین نابارور برای زوجین ناباروری اولیه (بدون فرزند) با سن کمتر از ۴۲ سال، یکبار در سال ارائه می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به اینکه آیا می‌توان گفت: امروزه ناباروری صد درصد قابل درمان است، گفت: درمان به طور کامل کمی اغراق‌آمیز است و هرچند راه حل‌هایی وجود دارد، اما ممکن است برای همه قابل قبول یا اجرا نباشد.

وی در ادامه از خاطرات تلخ و شیرین حرفه‌اش برایمان گفت و افزود: هر سیکل موفقی برای خودش خاطره منحصر به فردی است.

فریمانی بیان کرد: تلخ‌ترین خاطره مربوط به زوجی بود که پس از موفقیت در به دنیا آوردن فرزند دوقلو و تحمل مشکلات بسیار، در سن ۱۲ سالگی یکی از آن‌ها را به علت بیماری، از دست دادند.

وی با بیان اینکه هر آنچه سخت و دشوار به دست آید، کسب آن موفقیت لذت بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: شیرین‌ترین خاطراتم مربوط به خانمی بود که تخمدان ضعیفی داشت و برای اولین بار برایش از روش PRP تخمدان با احتیاط و شوک از میزان تاثیر آن استفاده کردم و خوشبختانه نتیجه داد.

 این متخصص زنان و زایمان گفت: با استفاده از این روش در کمال ناباوری متوجه شدم دو ماه بعد خود به خود بارور شده که شدت خوشحالی بیمار و من به حدی بود که پس از دیدن قلب جنین هر دو همدیگر را در آغوش گرفتیم و اشک شادی از چشمانمان سرازیر شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
پويا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
عالي و تحسين برانگيز .فقط يك موضوع اون اينكه براي خانواده هايي كه با داشتن فرزند قصد بچه دار شدن دارند اما تعيين جنسيت برايشان مهم است نيز اين كار انجام شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
سلام عزیزم.بله من دیدم که انجام میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
همش کلاهبرداریه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
ادرسش کجاست
Raha
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
سلام خراش رحم تو این کلینیک بابیهوشی انجام میشه یا نه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
سلام من تحت نطر بیمارستان فاطمیه بودم برایم هیچ کاری نکردن فقط هزینه رو دستم گذاشتن از تون خواهش میکنم آون که مراجعه میکنید به دکتر اول واقعا از پزشکتان بپرسید بعد شروع به درمان کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار