یادداشت؛
اخیرا تصاویر زیادی از اعضای شورای اسلامی قزوین در رسانه‌ها منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد بیشتر جنبه‌ی عکس‌های یادگاری و جنبه‌ی تبلیغاتی دارد! چرا که حداقل در انعکاس تصاویر مربوطه خبری از بیان نوع معضلات محلات و تصمیمات لازم برای حل مشکلات احتمالی آنان، وجود ندارد.
کد خبر: ۶۴۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 21 August 2018

جایگاه محلات در پارلمان محلی!

به گزارش تابناک قزوین، شکیب زاده؛ «محسن حق شناس، رییس کمیسیون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شورای شهر، در جلسه علنی پارلمان محلی: ما نمایندگان مردم هستیم و مردم از ما انتظار دارند تا به صورت ادواری از محلات مختلف بازدید کنیم و در جریان مشکلات آن ها قرار بگیریم.»

همه می‌دانیم، نخستین محلی که یک فرد بعد از خانواده به آن پا می‌گذارد؛ محله است. به طوری که آدمی با ورود به محله به دنیای جدیدی قدم می‌گذارد که همواره سعی در شناخت آن دارد. لذا بایستی باور داشت که محله یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین موضوعات برای انسان است که در آن به کشف بنیان‌های بزرگتری از جامعه‌ی غیر از خانواده می‌پردازد. از طرفی محله به عنوان کوچک‌ترین واحد تقسیمات شهری، نقش ویژه و خاصی را در نظام برنامه‌ریزی شهری ایفا می‌کند. چرا که محلات در کنار همدیگر به شهر معنا و هویت می‌بخشند. لاکن امروزه در بسیاری از شهرها با پدیده‌ی بحران هویت، به ویژه در کلانشهرها روبه‌رو هستیم که با مشارکت آگاهانه‌ی ساکنین محلات و واگذاری کار مردم به خودشان و نوسازی و رشد و توسعه‌ی هر محله و منطقه، به وسیله مدیران شهری و ساکنین آن، می‌توان این خلا را برطرف کرد.

همچنین تقویت محله می‌تواند به ساکنان آن، در دسترسی آسان‌تر به خدمات شهری، توزیع عادلانه‌ی امکانات و فرصت‌ها، جلب مشارکت مردم در تعیین اولویت‌ها و نیازسنجی‌های محلی و ارتقای جایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کمک شایان توجهی نماید. به همین منظور نیز محله محوری در تقویت فرهنگ محله‌ای می‌تواند مسایل اجتماعی را مسالمت‌آمیز و مبتنی بر نگاه اجتماعی حل و فصل نموده، حتی عامل مهمی در حل مشکلات محله و پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی باشد.

فراموش نکنیم که علاوه بر نقش مهم شوراهای اسلامی در شهرها، تقویت اجتماعات محلی و تشکیل گروه‌های اجتماعی، عامل مهمی در برآورده شدن نیازهای اجتماعی محلات بوده و تحقق این مهم می‌تواند زمینه را برای همبستگی اجتماعی فراهم و با افزایش رضایت‌مندی از محله سکونت، تعلق اجتماعی نسبت به محله را تقویت نماید. با توجه به مطالب عنوان شده، توجه به نقش محلات و وجود آنها در شناخت مسایل و آسیب‌های اجتماعی، بسیار حایز اهمیت است و بررسی محلات و شناخت مدیریت محله می‌تواند شورا را در شناخت و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر، یاری دهد.

و اما اخیرا تصاویر زیادی از اعضای شورای اسلامی قزوین در رسانه‌ها منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد بیشتر جنبه‌ی عکس‌های یادگاری و جنبه‌ی تبلیغاتی دارد! چرا که حداقل در انعکاس تصاویر مربوطه خبری از بیان نوع معضلات محلات و تصمیمات لازم برای حل مشکلات احتمالی آنان، وجود ندارد.

براساس مواد قانون اساسی، در بند دو شرح وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر، آمده است:"بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها، جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط". ظاهر امر گواه این مهم است که نمایندگان محترم مردم قزوین در شورای شهر از شرح وظایف‌شان بخوبی آگاهی دارند و همین آگاهی است که آنها را به محلات مختلف کشیده است تا مشکلات و خواسته‌های مردم را احصا کنند. اما آیا صرف اطلاع از معضلات کافی است؟ البته احتمالا اهالی پارلمان محلی حاصل دیدارها و گفتگوهایشان با اهالی محلات را مورد بررسی قرار داده و با ارایه ی طرح و برنامه‌های کاربردی به پارلمان، در صدد رفع مشکلات مربوطه هم بر خواهند آمد، اما بد نیست که مردم هم در جریان پیگیری‌های مربوطه قرار گرفته و حداقل نصف دل‌شان خوش باشد. تا بعد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار