مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین:
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت : سمن ها در کاهش و رفع چالش های محیط زیست نقش موثر و انکار ناپذیری دارند و باید زمینه فعالیت بیشتر سازمان های مردم نهاد در جامعه فراهم شود.
کد خبر: ۶۴۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 21 August 2018

سمن ها نقش موثری در رفع چالش های محیط زیست دارند

به گزارش تابناک قزوین،حسن پسندیده روز دوشنبه در همایش آموزشی روش های نوین تسهیل گری و توانمند سازی مجموعه های مردم نهاد که در سالن باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: امروزه بیش از گذشته به مشارکت سمن ها برای حل مشکلات محیط زیست نیازمند هستیم و باید زیرساخت های مناسب برای گسترش مشارکت های مردمی در این زمینه فراهم شود.


پسندیده اظهار کرد: توسعه فرهنگ زیست محیطی با استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد رویکردی کم هزینه ، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالا است و قطعا می تواند در رفع چالش های محیط زیست موثر واقع شود.


وی با اشاره به اینکه ساختارهای متمرکز کارآمدی لازم را برای تامین همه نیازهای فعلی و آتی حفاظت از محیط زیست ندارند افزود: باید همه افراد علاوه بر دولت ها برای حفظ محیط زیست و بهبود سبک زندگی تلاش کنند چون تا زمانی که ضرورت و اهمیت حفاظت از محیط زیست برای همگان روشن نشود قطعا در این زمینه اقدام نخواهند کرد.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد:مشارکت اجتماعی مردم در حوزه محیط زیست زمانی نمایان می شود که مردم بدانند چه مخاطراتی محیط زیست را تهدید می کند .


به گفته این مسئول ،دانستن حق مردم است و اطلاع رسانی و آموزش به مردم کمک می کند تا خود بخشی از راهکار و راه حل مشکلات باشند.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی سازمان های غیر دولتی ، بدون انتفاع و غیر سیاسی هستند و اعتبار خود را در جامعه از نقش مسئولانه و سازنده به دست می آورند.


وی افزود: افراد در این سمن ها به صورت داوطلبانه حضور یافته و به دلیل ارتباط بدون واسطه با مردم از کارآمدی و تاثیر بالایی برخوردار هستند.


پسندیده نقش سازمان های مردم نهاد را در ارایه راهکار و کمک فکری به سازمان های دولتی مهم دانست و افزود: سمن ها باید نظارت لازم را بر فعالیت های توسعه ای دولتی و بخش خصوصی داشته باشند که برای انجام این وظیفه خطیر باید دانش و مهارت های لازم را کسب کنند.


وی آشنایی با قوانین و مقررات زیست را یکی از دانش ها و مهارت های لازم برای سمن ها دانست و افزود: در این راستا برگزاری نشست با سمن های محیط زیست می تواند موثر واقع شده و موجب هم افزایی ، تقویت ارتباط تشکل ها با یکدیگر و آشنایی با مقررات و حقوق محیط زیست شود.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: آموزش حقوق محیط زیست توسط سمن ها به مردم و حساس سازی آنها افزایش همکاری و مشارکت مردم را در حل بحران های محیط زیستی و توسعه پایدار به دنبال دارد.


پسندیده تاکید کرد: فعالیت سمن ها می تواند از سیاست گذاری های منفی در حوزه محیط زیست که منجر به تخریب یا آلودگی میحط زیست می شود جلوگیری کرده و برنامه های روشن و مدونی را پیش روی مسئولان ترسیم نماید.


وی بیان کرد: سمنها می توانند با دیده بانی و رصد مداوم چالش های محیط زیست نقشه راه را برای دستیابی به محیط زیست پایدار و سالم در اختیار دستگاهها و مردم قرار دهند و در بسیاری از مواقع نهادها و دستگاه ها را به وظایف خود در قبال محیط زیست آگاه سازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار