بامطالعه پروژه‌های مشابه در آژانس فضایی اروپا؛
سازمان فضایی ایران با درک نیاز کاربران و مطالعه پروژه‌های مشابه در آژانس فضایی اروپا و ناسا، طراحی و توسعه «پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای» را آغاز کرد.
کد خبر: ۶۴۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ 19 August 2018

امکان مدیریت دسترسی به اطلاعات ماهواره‌ای فراهم می‌شود

به گزارش تابناک قزوین به نقل از سازمان فضایی ایران، مهدی ابوالقاسمی مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران دراین باره گفت: امروزه تمایل گسترده کاربران برای دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای از یک سو و نیاز کسب وکارهای فضا پایه به این داده‌ها برای خلق ارزش افزوده از سویی دیگر، کاملاً مشخص و قابل درک است.

وی با بیان اینکه روش‌های سنتی ارائه داده‌های خام به کاربران دیگر کارایی لازم را ندارد و باعث موازی کاری در دریافت و ذخیره سازی داده‌ها توسط کاربران مختلف می شود، گفت: از این رو، سازمان فضایی ایران با درک نیاز کاربران و مطالعه پروژه‌های مشابه در آژانس فضایی اروپا و ناسا، تصمیم به توسعه یک پلتفرم برای مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای گرفته و فاز امکان سنجی و طراحی مفهومی آن را آغاز کرده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران در تشریح این پلتفرم اضافه کرد: پلتفرم مدیریت و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای، مجموعه ای از زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که با هدف ارائه سرویس‌ها و داده‌های سنجش از دور در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم این ماهواره ها، در حال طراحی است.

ابوالقاسمی ادامه داد: این پلتفرم امکان ورود، آرشیو و ذخیره سازی، مدیریت، پردازش و تحلیل داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای و در نهایت تولید و ارائه محصولات و سرویس‌های متنوع را در حوزه‌های هواشناسی، مدیریت شهری، کشاورزی، محیط زیست و مدیریت بحران به مخاطبانی همچون کاربران عمومی، پژوهشگران، سازمان‌های دولتی، کسب و کارها و ... فراهم می سازد.

وی با اشاره به دیگر قابلیت های این بستر اظهار داشت: این پلتفرم با استفاده از تکنولوژی‌های روز در زمینه مدیریت کلان داده، رایانش ابری و مجازی سازی توسعه داده خواهد شد و از زیرساخت مرکز داده سازمان فضایی ایران جهت ارائه سرویس‌ها و انجام پردازش‌های لازم استفاده خواهد کرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: با توسعه این بستر، کاربران در سطوح مختلف قادر خواهند بود از وجود داده‌های خام و محصولات پردازش شده براساس معیارهای مختلف جستجو، مطلع شده و درصورت نیاز آنها را دریافت کنند. همچنین کاربران تخصصی بدون نیاز به دانلود داده‌ها، امکان بکارگیری API های ارائه شده توسط این پلتفرم را در محصولات و سامانه‌های نرم افزاری مکان محور تخصصی خود را خواهند داشت.

وی با اشاره به اهداف اصلی پروژه گفت: ایجاد زیرساخت نگهداری کلان داده‌های ماهواره‌ای و مدیریت و بروزرسانی آنها، ایجاد زیرساخت پردازش و تحلیل های کلان داده‌های ماهواره‌ای، ارائه سرویس های سنجش از دوری در بستر وب، موبایل و رومیزی، ارائه رابط کاربری برنامه نویسی (API) مربوط به سرویس های سنجش از دوری، ارائه سرویس های تخصصی سنجش از دور به سازمان ها و کسب وکارهای فضاپایه از اهداف اصلی این پروژه است.

ابوالقاسمی تاکید کرد: در همین حال امکان ارائه سرویس های پردازشی به کسب وکارها در بستر پلتفرم به منظور حذف نیاز به دانلود داده‌ها و حمایت از کسب وکارهای فضاپایه از طریق ارائه داده و اطلاعات و نیز تجاری سازی سرویس های سنجش از دوری، با اجرای این پروژه فراهم می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار