کد خبر: ۶۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ 21 July 2015
به گزارش تابناک از قزوین، به راحتی از هر خانم و آقایی که در خیابان سوال کنی آدرس روز بازارهای مختلف شهر را می توانی به دست آوری مکان هایی که حالا نه تنها اشتغالی برای بیکاران و دست فروشان ایجاد کرده است بلکه بخش عظیمی از مغازه داران نیز فرصت مناسبی یافته اند تا اجناس حراجی خود را بدون کمترین مشکلی آن هم در روزهای تعطیل به دست مردم برسانند و سود خوبی به جیب بزنند .
اما با وجود همه این تدابیری که شهرداری قزوین برای پیشگیری از شیوع دست فروشی در شهر اندیشیده است و شاید این روزبازارها را برای تجمع این افراد در نظر گرفته است هنوز شاهد حضور بسیاری از افراد هستیم که حاضر نیستند در روزبازار و کنار رقبای خود دست فروشی کنند.
گوشه ای از خیابان محل دائمی آن هاست و حتی تعداد زیادی از مشتریان نیازهای خود را از مراجعه به این افراد در ساعات خاصی که آن ها تعیین می کنند رفع می کنند.
دست فروشانی که بدون پرداختن هیچ اجاره بهایی از مکان های عمومی بهره می برند و سودهای کلانی از این راه به جیم می زنند.
علی رسولی یکی از مغازه دارانی است که هر روز با دست فروشان متعددی برخورد دارد او می گوید: این درست نیست که من برای این که بتوانم اجناس خود را به فروش برسانم هزینه زیادی بابت آب، برق، مالیات، عوارض، و اجاره بها بپردازم ولی افرادی بدون هیچ کدام از این هزینه ها اجناس را ارزان تر به دست مردم برسانند پس حق ما نادیده گرفته می شود.
او بیان می کند: البته در بسیاری از موارد اجناسی که دست فروشان عرضه می کنند بی کیفیت و بدون گارانتی و هیچ ضمانتی است اما بسیاری از مردم ما ترجیح می دهند اجناس ارزان بخرند.
در این بین شاید هر روز در خیابان های پر تردد شهر شاهد درگیری های فراوانی بین مغازه داران و دست فروشانی هستیم که جلوی مغازه آن ها بساط خود را گسترانیده اند و برخی نیز شیوه دیگری را انتخاب کرده و با این افراد همراهی می کنند.
رسول مردی 50 ساله است که شغل دست فروشی را انتخاب کرده او می گوید: جای کار من همیشه مشخص است برای همین ماهیانه مبلغی به صاحب مغازه رو به رویی می دهم تا هم شب ها اجناسم را تا خانه حمل نکنم و این که اجاره بهایی بابت این که جلوی مغازه او بساط می کنم به او پرداخته باشم.
مردم اما گویا از این شرایط ناراضی هم نیستند اما این تردد زیاد در برخی از نقاط شهر حادثه آفرین هم بوده است چرا که تجمع عظیم در پیاده رو ها نه تنها جمعیت را برای حرکت به سمت خیابان می کشاند بلکه حق دیگران را تضییع می کند.
حمید رضا محمدی الموتی معاون خدمات شهری شهرداری قزوین در این خصوص اظهار داشت: البته طبق قانون ما باید با این افراد برخورد داشته باشیم اما متوجه شرایط خاص اقتصادی کشور  هستیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از افرادی که به این حرفه روی آورده اند از روی ناچاری و بیکاری به این کار کشیده شده اند و خب در این صورت نمی توان انتظار داشت که برخوردی بسیار جدی و برنده صورت گیرد. به هر حال باید همه دست به دست هم بدهیم تا کشور در این شرایط اقتصادی خاص بتواند سرپا بماند.
معاون خدمات شهری شهرداری قزوین تصریح کرد: البته تاسیس روزبازارها برای کار دست فروشان از ایده های خوب شهرداری قزوین بود که با این روش هم ساماندهی مورد نظر صورت می گیرد و هم مردم و مغازه داران حق انتخاب دارند که کجا محصولشان را عرضه و یا خریداری کنند.
الموتی در پایان گفت: تنها از مردم عزیز می خواهم که مراعات شرایط یکدیگر را داشته باشند و مطمئن باشند در صورتی که بدانیم دست فروشی برای منطقه ای از شهر معضل جدی محسوب می شود برخوردی جدی خواهیم داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار