جانشین سازمان پدافند غیرعامل:
جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: از زمان جنگ به بعد صنعت رادار در کشور راه اندازی شد. در زمان جنگ بود که ما به قدرت سیستم سازی و شبکه سازی دسترسی پیدا کردیم.
کد خبر: ۶۴۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 11 August 2018

راه اندازی صنعت رادار در زمان جنگ

به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری مهر،دکتر علی اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل صبح امروز در نشست «شنبه های انقلاب» با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی گفت: در جنگ برای اینکه اطلاعات در اختیار دشمن قرار نگیرد مجبور بودیم از شبکه های کابلی استفاده کنیم. هزار کیلومتر کابل در زیر زمین دفن می شد تا به سوئیچ هایی وصل شود تا ما بتوانیم به واحدهای نظامی خدمات ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: بعد از فتح خرمشهر توسط رزمندگان ما دشمن احساس نگرانی کرد و فهمید رزمندگان ما هدف های بزرگی را برای خود ترسیم کرده اند برای همین بعد از این عملیات حمایت های زیادی توسط غربی ها از صدام صورت گرفت. رادارهایی در اختیار صدام قرار گرفت، آلمان و آمریکا تجهیزات شیمیایی، انگلیس تجهیزات مخابراتی پیشرفته به صدام ارائه دادند.

زارعی ادامه داد: یکی از استراتژی های صدام در طول جنگ این بود که دفاع ما متحرک است یعنی هم ابزار داریم دفاع کنیم و هم حمله کنیم و این به اعتبار تجهیزاتی بود که در اختیار صدام قرار گرفته بود. علاوه بر تجهیزات مخابراتی، تجهیزات الکترونیکی زیادی هم در اختیار صدام قرار گرفت بر همین اساس در سال ۶۳ حکم تشکیل یگان جنگ الکترونیکی توسط فرمانده کل سپاه صادر شد و این یگان جنگ الکترونیکی بسیار موفق بود و توانست در سال ۶۴ سیستم هایی را تولید و وارد منطقه کند تا ما به اطلاعات بیشتری از دشمن اشراف داشته باشیم.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل افزود: در همین زمان بود که انگلیسی ها یک رمزکننده در اختیار صدام قرار دادند که جلوی سایت های آنها را می گرفت و ما نمی توانستیم به اطلاعات دسترسی داشته باشیم و دسترسی ما به اطلاعات دشمن را محدود می کرد و یکی از کارهایی که رزمندگان ما در زمان جنگ انجام دادند این بود که به این رمزکننده دسترسی پیدا کرده و توانستند آن را بشکنند. از این زمان ما وارد جنگ الکترونیکی شدیم و سیگنالی را به سیستم آنها فرستادیم. همان زمان ما بیش از ۱۲ هزار نامه سری و فوری صدام را در اختیار گرفتیم.

وی در ادامه به کاربرد مودم در جنگ اشاره کرد و گفت: مودم در جنگ الکترونیکی شناخته و تولید شد. میزان تجهیزاتی که به صدام برای نابودی رزمندگان ارائه شده بود بسیار زیاد بود و وقتی این رمزکننده به افراد خود اطلاعات می داد و چون بچه های ما این رمزکننده را شکسته و به آن اشراف داشتند بسیاری از این اطلاعاتی که رد و بدل می شد در اختیار نیروهای ما قرار می گرفت و ما تلفات ناشی از این جنگ ها را کاهش می دادیم.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: در سال ۶۶ اولین باری بود که اساتید دانشگاه به جبهه آمدند و من پیشنهاد دادم که یکی از رادارها را که در سنگر قرار داشت مشاهده کرده و چگونگی تعمیر و نگهداری آن را بر عهده بگیرند و در این زمینه اساتید کمک زیادی به ما کردند. در طول جنگ از اساتید دانشگاه شریف خواستیم درس رادار راه اندازی کنند دوستان ما خود از منطقه رفته و در کلاس ها تدریس می کردند. از آن زمان به بعد بود که صنعت رادار در کشور راه اندازی شد. در زمان جنگ بود که ما به قدرت سیستم سازی، شبکه سازی دسترسی پیدا کردیم.

زارعی ادامه داد: در سال ۶۶ بود که دوره کارشناسی ارشد جنگ الکترونیک را برگزار کردیم و پایان جنگ بود که اشراف زیادی به صنعت مخابرات و کامپیوتر داشتیم.

وی تاکید کرد: بعد از جنگ اعتماد به نفس ما بالا رفت به طوری که می توانستیم رادارها و امکانات جنگ الکترونیکی خود را به کار ببریم و این را مدیون جنگ هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار