تابناک قزوین گزارش می دهد:
متاسفانه در سال های گذشته جو نامطلوب حاکم بر مطبوعات و خبرگزاری های استان شرایطی به وجود آورده است که بعضا افراد کم مایه علمی به نوعی برای فرار از بیکاری و در پی یافتن شغلی و رفع نیازی به راحتی وارد عرصه رسانه و مطبوعات استان شده اند .
کد خبر: ۶۴۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 09 August 2018

به گزارش تابناک قزوین، خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی پس از گذرانیدن دوره آموزشی و با توجه به مسئولیت اجتماعی که پیشه وی بر عهده او گذاشته است وظیفه به دست آوردن و سامان دادن اخبار و انتقال آن ها را با استفاده از وسایل ارتباطی همچون مطبوعات ، رادیو و تلویزیون بر عهده دارد این موضوع در حالی است که مردم تشنه اخبار ناب وواقعی هستند در این راستا است که اخبار صحیح و نادرست به صورت مخلوط ارائه می شود در نتیجه خبرنگار متعهد باید بتواند اخبار صحیح را به مردم اطلاع رسانی کند.

متاسفانه در سال های گذشته جو نامطلوب حاکم بر مطبوعات و خبرگزاری های استان شرایطی به وجود آورده است که بعضا افراد کم مایه علمی به نوعی برای فرار از بیکاری و در پی یافتن شغلی و رفع نیازی به راحتی وارد عرصه رسانه و مطبوعات استان شده اند که فقر سواد رسانه ای بسیارمشهود است  و روز به روز کیفیت مطالب و محتوای مطبوعات را پایین اورده اند.

 همچنین به سبب بی احترامی ها و تعمیم شخصیت خبرنگارنماها به کل خبرنگاران باعث شده است تعداد معدود خبرنگاران واقعی هم در عرصه های مهم و اساسی استان کمتر حضور یابند و همین امر باز هم عرصه را به نفع خبرنگارنماها وسیع تر کرده است، همه اینها موجب شده است تا صفحات مطبوعات استان قزوین  بیشتر از اینکه دردهای مردم را فریاد زنند و جامعه را به سمت تعالی فرهنگی سوق دهند، بوی فاکتور بگیرند.

 فاکتورهایی که هرچند مبالغشان چندان چشمگیر نیست؛ لکن روی هم رفته رضایت صاحبان مناصب را جلب می کنند و چون عموما جوانان پاک سرشت و نیازمندی هستند مافیای قدرت افکار و گرایشات سیاسی آن ها می شوند قصه خبرنگار نگارهای بی خبر، داستان دنباله داری است که همه در این گزارش نمی گنجد.

فضای زنانه رسانه ای استان می توانست توانمند باشد

مهر انگیز غیاثوند سردبیر روزنامه جام جم در این باره به تابناک قزوین می گوید: سر ریز شدن برخی خروجی دانشگاه ها به بازار کار از جمله حضور بانوان فارغ التحصیل به این عرصه در سالهای اخیر موجب شد تا عرصه مطبوعات استان قزوین نیز بی نصیب از این ماجرا نباشد و حجمی از فارغ التحصیلان نیز بدون داشتن تخصص لازم یا گذراندن دوره های مربوطه وارد عرصه شدند، این موضوع به شدت فضای رسانه ای را تحت تاثیر قرار داد و حتی این فضا را به دلیل حضور بانوان بیشتر که نیروی کار ارزان تری هستند زنانه تر کرد.

وی می افزاید: اینکه چقدر این تغییر فضا به نفع یا ضرر مطبوعات استان است نیاز به بررسی جامع تری دارد، این فضای زنانه می توانست به مطرح شدن دغدغه های اجتماعی کودکان و زنان نگاه ویژه تری داشته باشد ولی متاسفانه به بیراهه رفت و سیاه لشکری شد که انتهای دغدغه مندیش به گرفتن چند سطر رپورتاژ از فلان اداره یا شرکت خصوصی محدود و محصور شود.

این فعال  رسانه ای تصریح می کند: اولین قدم بعد از داشتن مهارت خبری و گذراندن دوره های آموزشی، جسارت خبرنگاران و سطح سواد عمومی  آن ها نسبت به موضوعات متعددی و به روزی است که جامعه با آن سر و کار دارد در نتیجه خبرنگار پرسشگر بیشتر از هر قشر دیگری نیازمند علم و آگاهی است.

تهیه بانک اطلاعاتی جامع خبرنگاران

این روزنامه نگار ادامه می دهد: همه ما سعی داریم نسبت به فضایی که در آن مشغول فعالیت هستیم تعهد داشته باشیم ولی نداشتن تخصص در کنار تعهد خود آسیب زاست.

وی، پرداختن به موضوعات تکراری و نخ نما شده، زاویه نگاه مشترک،کپی کردن ، عدم مهارت در ارائه صحیح مطلب،تولید محتوای بی خاصیت و کم اثر و مهم تر از همه پر شدن نشریات از آگهی های بدون آگاهی از حاشیه های خطرناکی است که بر متن رسانه استان غلبه داشته است.

غیاثوند تنها راه کار خروج از این بن بست را تهیه بانک اطلاعاتی جامع خبرنگاران ، امتیاز دهی و درجه بندی با توجه به قلم فرسایی آن ها در کنار آموزش دانست.

خبرنگاران واقعی بر جامعه تاثیر می گذارند

زهرا شیشه گرهاز روزنامه نگار با سابقه استان قزوین می گوید: با توجه به مشکلات اقتصادی نبایست یک خبرنگار رسالت خویش را فراموش کرده و بیشتر به دنبال جذب آگهی و رپورتاژ باشد به بیان ساده تر، خبرنگار واقعی کسی است که با صداقت، بی طرفی و تعهد بتواند با قلم خویش نه فقط مخاطبان را به سمت اخبار و تحلیل های خود جذب کرده بلکه بر جامعه نیز تاثیر مثبتی را از خود به نمایش گذاشته باشد.

جامعه رسانه ای استان به درد "خبرنگار نماها" مبتلاست

هادی درزمندی خبرنگار خبرگزاری ایرنا اظهار می کند: تعداد کمی از خبرنگاران استان در زمینه کاری خود تخصص دارند و تنها خبرنگاران حوزه ورزش هستند که در حوزه خود، به شکل تخصصی فعالیت می کنند.

این فعال رسانه ای تصریح می کند: یکی از آسیب هایی که حرفه خبرنگاری درد خبرنگار نماهایی است که جامعه رسانه ای به آن مبتلاست چرا که بسیاری از افراد که خود را خبرنگار می نامند در واقع دارای ملا ک های اصلی خبرنگاری همچون صداقت، علم، آگاهی در زمینه خبر نیستند.

اشغال وسیع نشست های خبری با حضور خبرنگاران "بی خبر"

پریسا نوروزی خبرنگار خبرگزاری ایرنا بیان می کند: حضور یک سری افراد خبرنگار نما که هر از گاهی در برخی جلسات و نشست های خبری ظهور می کنند یکی از آفت های بزرگ برای جامعه حرفه ای خبر است ، اگر چه به طور دقیق نمی توان گفت چه درصدی از جمعیت خبرنگاران استان را اینگونه افراد تشکیل می دهند اما یک حساب سر انگشتی در بعضی محافل از جمله نشست های خبری نشان می دهد که این افراد بخش وسیعی را اشغال کرده اند.

وی می افزاید: در کنار تمام مشکلات ناشی از حضور خبرنگار نمایان باید گفت شاید مهترین دلیل تنزل شان حرفه ای و کم اهمیت شدن صنف اصحاب رسانه در بین مسئولان بخاطر وجود همین دست افرادی است که بدون داشتن تخصص های لازم و با نگاهی صرفا مادی بر جایگاه خبرنگاران لطمه وارد می کنند.

خبرنگاری نردبان ترقی نیست

آرزو یارکه سلخوری خبرنگار خبرگزاری ایسنا به تابناک قزوین می گوید: برای اینکه بگوییم فردی خبرنگار متخصص است باید ویژگی های حداقلی همچون پشتکار و خلاقیت را دارا باشدتا بتواند در کنار مردم، نیازها، علایق و مشکلات آنان را شناسایی و پیگیری کند.

وی می افزاید: متاسفانه آنچه در عرصه خبر با آن رو برو هستیم حضور افرادی است که صرفا برای رسیدن به منافع شخصی و یا به بهانه ورود به یک سازمان دولتی به عنوان خبرنگار پا به عرصه می گذارند در حالی که حتی اصول اولیه خبر نویسی را نمی دانند.

به گفته سلخوری،وابستگی خبرنگار به یک نهاد یا ارگان به جهت دریافت مبلغی ناچیز سبب می شود که اطلاعات صادقانه و شفاف در اختیار مردم قرار نگیرد.

عدم نظارت خانه مطبوعات و ارشاد 

زینب کلهر خبرنگار خبرگزاری مهر می گوید: یکی از مشکلات عرصه رسانه و اطلاع رسانی استان قزوین، ورود افراد غیر متخصص در این بخش است که به فعالیت حرفه ای سایر خبرنگاران نه تنها آسیب زده بلکه جایگاه آنان را تضعیف کرده است و شاید یکی از علت های آن، عدم نظارت کافی و جدی از سوی متولیان امر همچون خانه مطبوعات  و اداره ارشاد باشد.

زهرا محبی خبرنگار خبرگزاری فارس معتقد است، خبرنگار نماها افرادی هستند که دارای بهره گیری آموزش ابتدایی خبرنگاری نه تنها نیستند بلکه به مشکلات پیشرو شهروندان نیز اهمیت نمی دهند و بیشتر در صدد حضور در نشست های خبری همراه با هدیه هستند . 

جامعه رسانه ای استان نیازمند غربالگری است

آرش شایسته نیا مدرس مدیریت رسانه دانشگاه علمی- کاربردی استان می گوید: زمانی که یک رسانه به لحاظ اقتصادی دارای فروش مناسبی نیست و نمی تواند پاسخگوی نیازهایش باشد خبرنگار خود را برای تهیه رپرتاژ و آگهی به جلسات اعزام می کند به همین ترتیب باید یک غربالگری در حوزه رسانه انجام شود تا خبرنگاران متخصص و متعهد در عرصه خبر وارد شده و فعالیت کنند.

به گزارش تابناک قزوین، در مقطع کنونی بعضا افرادی با عناوین دهن پرکنی مثل مدیر مسئولی، سردبیری و سرپرستی را یدک می کشند که کمترین آشنایی با اصول و فنون روزنامه نگاری و ژورنالیسم ندارند و با ایجاد لابی ها و باندهای مافیایی، مانع ظهور و بروز و پیشرفت خبرنگاران مستعد و واقعی می شوند،تا صفحات مطبوعات بیشتر از اینکه دردهای مردم را فریاد زنند و جامعه را به سمت تعالی فرهنگی سوق دهند، بوی فاکتور بگیرند.

نشست‌های خبری به تریبونی برای مسئولان، یک سنت شده است تا آن‌ها بتوانند سخنرانی کنند و حرف‌های خود در قالب پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، به بسته‌ی خبری بدل کنند و در آخر با دادن کارت هدیه ای ۵۰ هزار تومانی صحبتهای خود را به گوش مردم برسانند که البته بعضاً با گزینشهای اشتباهی که در دعوت کردنشان رخ می دهد ، به جای دعوت از خبرنگاران واقعی از عده ای خبرنگار نما دعوت می نمایند و گاه خبرشان نیز در همان جا دفن و اصلا مخاطبی پیدا نمی کند از دیگر عواملی است که بیشتر به عرصه خبر و اطلاع رسانی آسیبب می زند در نتیجه جامعه رسانه ای استان نیازمند یک پالایش عظیم است تا بتواند در ادامه این مسیر با استفاده از خبرنگاران توانمند و متعهد نه تنها به رسالت خویش وفا کرده بلکه توانسته مشکلات و آسیب های اجتماعی و شهری را با کمک آنان مرتفع کند.

 گزارش از ناهید هدایتی

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار