رویترز گزارش داد؛
پنج رویداد مهمی که در هفته جاری بر تفکر سرمایه‌گذاران و تاجران تاثیر خواهد گذاشت و خبرهای بازار هم پیرامون آنها خواهند بود اعلام شد.
کد خبر: ۶۳۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ 05 August 2018

۵ رویداد مهم بازارهای مالی/ عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران

به گزارش تابناک قزوین به نقل از رویترز، آن‌چه به آن اشاره می شود ۵ زمینه مهمی است که در هفته جاری بر تفکر سرمایه‌گذاران و تاجران تاثیر خواهد گذاشت و خبرهای بازار هم پیرامون آنها خواهند بود.

۱- تورم آمریکا

مهمترین داده‌ای که تاجران این هفته به دنبال آن خواهند بود و به دقت توجه خود را معطوف آن کرده‌اند، اعلام داده‌های تورم مصرف‌کننده آمریکا در روز جمعه خواهد بود.

سی‌پی‌آی اصلی سالانه، که قیمت‌هایی را که مصرف‌کنندگان برای کالاهایی که باید هر از چندگاهی خریداری شوند، می‌پردازند را بررسی می‌کند، اندکی در حال افزایش است. سی‌پی‌آی اصلی ماه جون ۲.۳ درصد بود و به نظر می‌رسید در ماه جولای هم ثابت بوده باشد. اما از لحاظ ماهیانه پیش‌بینی‌های رویترز نشان می‌دهد قیمت‌ها ۰.۲ درصد افزایش خواهند یافت، درحالی‌که در ماه جون ۰.۱ درصد افزایش یافته بودند.

۲ – تاثیر تحولات پولی

بانک ژاپن هفته گذشته اصلاحات اندکی در سیاست‌گذاری پولی خود انجام داد و محدوده بالای سود اوراق ۱۰ ساله خود را به ۰.۲ درصد افزایش داد. اما همین هم در بازاری که سالیان سال شاهد سود به شدت پایین اوراق قرضه بوده است، گام خیلی مهمی محسوب می‌شود. اوراق ۳۰ ساله ژاپن که نزد صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌گرها محبوبیت دارند، ظرف کمتر از ۲ هفته با ۱۷ صدم درصد رشد در سود خود مواجه شدند و حالا سود آنها ۰.۸۵ درصد است. افزایش میزان سود اوراق قرضه ژاپنی، سرمایه‌گذاران این کشور را تشویق می‌کند که از خرید اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا یا اوراق دولتی آلمان دست بردارند. میزان کل سرمایه‌گذاری‌های ژاپنی‌ها در اوراق خارجی حدود ۲.۱ تریلیون دلار است. داده‌های روز پنج‌شنبه نشان خواهد داد آیا از این میزان به نفع اوراق ژاپنی، کاسته خواهد شد.

۳-تغییرات نرخ یوآن و نتایج جنگ تجاری

واشنگتن بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه وضع کرد و این کشور را تهدید کرد تعرفه‌های بیشتری در راه است. پکن هم روز جمعه تعرفه‌هایی را برای ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی معرفی کرد و جنگ تجاری همچنان ادامه دارد. حالا نگاه‌های ناظران بازار بر داده‌های تجاری‌ایست که این هفته اعلام خواهند شد تا آسیب‌های اولیه این رویارویی مشخص شود.

همچنین نگاه بازار به یوآن خواهد بود که به تازگی به پایین‌ترین نرخ ۱۴ ماهه خود رسیده است. هنوز مشخص نیست که آیا یوآن ضعیف‌تر، بخشی از سیاست‌گذاری پولی پکن در مقابله با تعرفه‌هاست یا خیر. اما بدون شک یوآن ضعیف‌تر، زندگی را برای صادرکنندگان آسان‌تر کرده است.

۴- اوراق قرضه و بانک‌های ایتالیا

درحالی‌که این هفته بانک‌های ایتالیایی بیشتری درآمدهای ربع دوم سال خود را اعلام می‌کنند، آمار و عملکرد یونی‌کردیت، بزرگترین بانک این کشور از لحاظ میزان سرمایه، به شدت مورد توجه خواهد بود تا نشانه‌هایی از آسیب‌های ناشی از تنش‌های حکومتی را شناسایی کنند. این هفته بانک‌های بزرگ بی‌پر بانکا، کردیتو والتلینس و پوپولاره دی سوندریو، درآمدهای خود را گزارش خواهند کرد. تارومار شدن بازار اوراق قرضه در ماه می به دنبال تشکیل ائلاف ضد اتحادیه اروپا در ایتالیا، احتمالا باعث سقوط دردناکی در ارزش دارایی‌های اوراقه قرضه دولتی نزد بانک‌ها داشته باشد که فاصله را بین بانک‌هایی که دارای ترازنامه بهتری هستند با آنهایی که پشتوانی مالی کمتری دارند، بیشتر خواهد کرد.

۵ – اوضاع داغ ترکیه

سقوط لیره ترکیه ممکن است تورم را به بالاترین سطح ۱۴ ساله خود رسانده باشد اما همین امر برای صنعت توریسم ترکیه معجزه‌آسا بوده است و در ماه جون باعث رشد ۳۰ درصدی گردشگران خارجی بازدیدکننده از این کشور شده است.

ممکن است درآمدهای توریسم بتواند به کسری بودجه بزرگ ترکیه کمک کند. در ماه می کسری بودجه این کشور به ۵.۸۸۵ میلیارد دلار رسید که از پیش‌بینی‌ها خیلی بیشتر بود.

روز جمعه داده‌های مربوط به ماه جون منتشر خواهند شد و می‌تواند مسیر صعودی یا نزولی ارزش لیر، که در هفته گذشه به نرخی ضعیف‌تر از ۵ لیر در برابر هر دلار سقوط کرد، را تعیین کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار