تابناک قزوین گزارش می دهد:
قرار شده بود تا با کارشناس بهزیستی به کمپ اعتیاد بانوان قزوین برویم که پس از پیگیری های خبرنگار تابناک بالاخره این اتفاق افتاد.
کد خبر: ۶۳۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 01 August 2018

ساحل امن

به گزارش تابناک قزوین، قرار شده بود تا با کارشناس بهزیستی به کمپ اعتیاد بانوان قزوین برویم که پس از پیگیری های خبرنگار تابناک بالاخره این اتفاق افتاد. زنانی که باید دختران با نشاط خانواده و یا همسران شکیبا و مادران دلسوز باشند، امروز در این کمپ به دنبال ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی هستند و در دلشان امید جوانه می زند.

وقتی پای صحبت هایشان می نشینی درمی یابی که سرنوشت هر کدام آن ها  قصه های عبرت آموزی  است که هر چند تلخ و دردناک ولی کاملا شنیدنی است.

"زنانی از جنس خاکستر"

17 سال بیشتر نداشت و یک سالی بود که به همراه دوستش "هروئین و شیشه" مصرف می کرد او می گفت اولین بار وقتی با مادرش دعوایش شد و به دوستش پناه برد متوجه شد، خانواده دوستش مصرف کننده مواد مخدر هستند. به همین ترتیب به او هم تعارف کردند و اکنون او یک سالی است که در دام خانمان سوز اعتیاد گرفتار شده است.

دیگری که غم بزرگی در دل داشت و پشیمان از اتفاقات گذشته، بیشتر در پی عذرخواهی از مادر و به دست آوردن دل او بود تا بتواند از نو زندگی اش را بسازد.

 بانویی 34 ساله ای که به شکل ناگهانی در حال مصرف مواد دستگیر و به کمپ فرستاده شده بود خیلی تمایل به صحبت کردن نداشت به همین خاطر، سریع از اتاق خارج شد.

بانوی آسیب دیده 27 ساله دیگری اظهار کرد که هشت سال است که مصرف کننده مواد است و اعتیادش با مصرف بیش از حد قرص "ترامادول" شروع شده است که پس از آن به هشیش رو آورده و از همسرش جدا شده است و طی این هشت سال فقط دو بار به کمپ آمده است و اکنون تنها یک ماه مانده تا دوره نقاهت ترک اعتیادش به پایان برسد. وی که از این وضعیت خسته شده بود، سعی داشت هر چه زودتر به دنیای پاکی باز گردد تا بتواند یک زندگی عادی را برای خود رقم بزند.

زن دیگری که خیلی مشتاق به صحبت بود بالاخره وارد اتاق ما شد در ابتدا گفت که دارای مدرک فوق لیسانس بوده و ورزش حرفه ای را دنبال می کرده است که یک دفعه به اعتیاد گرفتار شده است و در حال حاضر تنها فردی است که در این کمپ به مسئولین مربوطه کمک می کند.

پس از اینکه او از اتاق خارج شد،کارشناس روانشناس مرکز ترک اعتیاد  "ساحل امن" اظهار کرد خانم خبرنگار حرفهای او صحت ندارد چرا که معتادان دارای حرکات نمایشی و توهم زا هستند به همین دلیل، بسیاری از آنان به دلیل مشکلات عاطفی و مالی دارای بیماری افسردگی دو قطبی هستند و یا مثل آن خانم به علت برخی کمبودها بیشتر به دنبال تایید شدن و جلب توجه به اعتیاد رو می آورند.

وی ادامه داد: بیشتر افراد مصرف‌کننده به ‌واسطه‌ همسران خود در این دام افتاده‌اند و البته رده‌ی سنی حاضر در کمپ‌ها نیز نگران‌کننده است در نتیجه ضروری است تا مسئولان مرتبط توجه خود را در این زمینه بیشتر کنند.

ضمن اینکه خانواده‌ها نیز نقش مؤثری در آگاهی بخشی به فرزندان خود خواهند داشت چرا که والدین می‌توانند با آموزش مهارت‌های زندگی و نه گفتن به فرزندان خود مسیر گرایش به مواد مخدر را تا حدودی کاهش دهند.

زندگی کردن در ساختار خانواده های پر آسیب

زهرا غلامرضایی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزستی استان قزوین در گفتگو با "تابناک قزوین" اظهار می کند: تنها مرکز اقامتی کوتاه مدت بانوان معتاد در استان قزوین با نام "ساحل امن"  با ظرفیت 30 نفر مجهز به تیم تخصصی پزشکی، روانشناس، مددکار و عوامل اجرایی است که هدف آن پوشش دهی درمان بانوان معتاد است که در صورت تمایل یا تحت عنوان تبصره دو ماده 16 به آن مرکز اقامتی ارجاع داده می شوند.

وی می افزاید: دوره درمان بنا به نوع مواد مصرفی و میزان مصرف و نحوه ورود به مرکز اقامتی از 28 تا 90 روز است از سوی دیگر، باید اضافه کرد که 10 درصد معتادین را زنان تشکیل می دهند ولیکن آمار دقیقی از زنان معتاد در استان وجود ندارد به این دلیل که ممکن است برخی معتاد باشند ولی هنوز کسی منوجه آنان نشده باشد و یا عده ای دیگر ترک کرده و به زندگی عادی باز گشته اند.

این مسئول، الگو پذیری نادرست،زندگی کردن در ساختار خانواده های پر آسیب ، عدم اعتماد به نفس ،افت تحصيلي يا ترك تحصيل، رفاه اقتصادي توام با بيكاري و  نداشتن فرهنگ صحيح درمان از اهم عوامل زمینه ساز اعتیاد برشمرده و اضافه می کند: زنانی که از زندگی زناشویی خود راضی نیستند و احساس می کنند راهی برای بازگشت ندارند، بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند.

 به طور نمونه، دختری که پدرش برای رهایی از مخارج زندگی او را در سنین پایین مجبور به ازدواج با فردی می کند که از نظر سنی تفاوت زیادی با او دارد و شغل و تحصیلات مناسبی ندارد، در این صورت تنفر بیش از اندازه از شوهر، او را وادار می کند که به جای دل بستن به زندگی و انجام نقش های خویش و اظهار عشق و علاقه به شوهر، جذب گروه های منحرف و معتاد شود و به انگیزه های مختلفی از جمله تقلیل ناراحتی های روحی و روانی، رهایی از فشار به سوی کسب لذت های جایگزین نظیر مصرف مواد مخدر کشیده شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزستی استان قزوین تصریح می کند: اعتیاد مادر خانواده به مواد مخدر، علاوه بر آسیب های جسمی و روانی که برای خود مادر در پی دارد، موجب تزلزل نظام خانوادگی و عدم انجام وظایف مادری و همسری از سوی او می شود. اغلب فرد معتاد بی عاطفه، خودخواه و دارای شخصیت نامتعادل و ناموزون است. این خصوصیات برای یک زن که نقش مادر در خانواده را برعهده دارد سازگار نیست.

 زن معتاد به خاطر وابستگی که به مواد مخدر پیدا می کند، اولویت هایش تغییر یافته و به جای توجه به تربیت فرزندان و تحکیم نظام و چهارچوب خانواده، هر لحظه به تهیه مواد مخدر و مصرف آن می اندیشد و دیگر جایی برای تدبیر امور خانواده و سامان دهی به آن به عنوان مدیر داخلی خانه باقی نمی گذارد.

به گفته او،از جمله امیال و آرزوهای هر خانواده، داشتن فرزند سالم و تندرست است. از این رو، والدین تمام توان خود را برای دسترسی به این مطلوب به کار می گیرند. اما مادر معتاد در دوران بارداری، فرزندش را معتاد می کند. یافته های تحقیقاتی حاکی از آن است که به احتمال زیاد، نوزادان زنان معتاد از نظر فیزیکی غیرعادی بوده و دچار محرومیت می شوند.

گرایش زنان به مصرف مواد مخدر صنعتی

غلامرضایی حمایت خانوادگی، اجتماعی واقتصادی را از راه کارهای موثر در ترک اعتیاد ذکر کرد و گفت: دوره مهارت های زندگی همچون قوانین کسب و کار  که سبب اشتغالزایی می شود می تواند فرد آسیب دیده از اعتیاد را برای اشتغال آماده کند همچنین ارائه تسهیلات بانکی و اخذ مدرک فنی و حرفه ای که توسط سازمان بهزیستی انجام می شود در این زمینه کاملا موثر است.

این مسئول با بیان اینکه 50  نفر در سه ماهه  اخیر سال جاری توسط سازمان بهزیستی پذیرش شده اند که 15 نفر از این تعداد زیر سن 30 سال و 35 نفر بالای 30 سال هستند  تصریح کرد: گرایش زنان به مصرف مواد مخدر صنعتی زنگ خطر بزرگی برای خانواده و اجتماع است زیرا ترک مواد صنعتی بسیار سخت تر از مواد سنتی است و همین شرایط را سخت تر می کند.

اعتیاد زنان؛ زنجیره‌ای از بیماری‌های مهلک

بیژن خدائی رئیس پلیس مواد مخدر استان قزوین  با بیان اینکه کمتر از یک درصد معتادان در استان قزوین را زنان تشکیل می دهند اظهار می کند: با توجه به میزان طلاق و اوضاع نامساعد اقتصادی و همچنین افزایش مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی شاهد روز افزون، تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در مردان و زنان هستیم .

وی می افزاید: مامورین نیروی انتظامی طبق قوانین و با رعایت کلیه موازین شرعی و قانونی و با استفاده از پرسنل کادر نسوان و یا پلیس های افتخاری نسوان نسبت به دستگیری و جمع آوری آن ها و تحویل به  کمپ و یا خانواده هایشان و در صورت داشتن مواد مخدر و یا استعمال به آن به زندان  منتقل می کنند.

خدائی بیان می کند: برای تحقق رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر، زنان در اولویت قرار دارند و باید جلوی تبلیغات گسترده‌ای که برای لاغری و زیبایی، تناسب اندام و سایر موارد، مواد صنعتی و شیمیایی مصرف شود، گرفته شود.

رئیس پلیس مواد مخدر استان قزوین تصریح می کند: اعتیاد زنان زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می‌شود و همچنین مفاسد اخلاقی و زنجیره‌ای از بیماری‌های مهلک مانند ایدز و هپاتیت درپی مصرف مواد برای زنان به‌وجود می‌آید که در کنار زشت کردن چهره جامعه، نهاد خانواده را دچار خدشه می‌ کند.

به گزارش تابناک قزوین، اعتقاد عمومی بر این است که زن ها بسیار کمتر از مردها به اعتیاد روی می آورند، بخصوص در ایران حتی سیگار کشیدن زنان و دختران، تعجب اطرافیان را برمی انگیزد، شاید بدان علت که اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادری مهربان و دلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد.

در ایران، در حال حاضر هیچ گونه خدمات اختصاصی برای زنان معتاد وجود ندارد و حتی برخی از خدمات و مراکز فقط به مردان اختصاص دارند ولیکن توجه به اینکه مصرف مواد مخدر در زنان، ناهنجارتر از مردان تلقی می شود، زنان معمولا از مراجعه به مراکز درمانی معتادان که بیشترین مراجعه کنندگان آن ها مردان هستند اکراه دارند.

با توجه به اینکه مراکز درمانی مهم ترین مکان دسترسی به معتادان هستند و بیشترین میزان اطلاعات مربوط به معتادان از این مراکز تامین می شود، شیوع اعتیاد در زنان کمتر از میزان واقعی تخمین زده می شود. نادیده گرفتن و یا توجه اندک به بحث اعتیاد زنان در آینده ای نه چندان دور عواقب ناگواری را بر اجتماع تحمیل می کند. بنابراین اگر اعتقاد بر این است که "ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است" باید برای رفع این معضل اجتماعی، تدابیری اساسی اندیشید.

 گزارش از ناهید هدایتی

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار