معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی خبر داد
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از صدور اخطاریه عدم مدیریت اصولی پسماندهای عفونی و تخطی از الزامات زیست محیطی برای 8 بیمارستان تبریز در چهار ماهه گذشته خبر داد.
کد خبر: ۶۳۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 30 July 2018
 

به گزارش تابناک تتبریز از اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، حسن عباس‌نژاد از پایش وضعیت دفع پسماندهای عفونی بیمارستان های تبریز خبر داد و اظهار داشت: 51 بیمارستان خصوصی و دولتی در سطح آذربایجان‌شرقی وجود دارد که از این تعداد 29 بیمارستان در کلانشهر تبریز قرار دارد.

عباس‌نژاد ادامه داد: تعداد کل مطب‌ها، آزمایشگاه و سایر مراکز پزشکی تبریز 5 هزار و 71 واحد است که از این تعداد 750 واحد دارای قرارداد با مراکز بی‌خطرسازی پسماند بخش خصوصی بوده و الزام ساماندهی بقیه مراکز تا آخر شهریور ماه به دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده و لازم است همه مطب‌های خصوصی، کلنیک‌ها و مراکز درمانی نسبت به تعیین تکلیف وضعیت مدیریت پسماندهای تولیدی خود اقدام کنند.

این مقام مسئول افزود: میزان تولید زباله‌های بیمارستانی در شهر تبریز شامل 5 هزار و 700 کیلوگرم عفونی، 8 هزار و 345 کیلوگرم تیز و برنده، 13 هزار و 360 کیلوگرم زباله شبه خانگی است.

عباس‌نژاد گفت: با هماهنگی معاونت محترم پیشگیری دادگستری استان و دادستان محترم پیگیری های لازم در راستای ارتقا و به روز رسانی سیستم‌های بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی و شیمیایی بیمارستان‌ها در دستور کار قرار دارد و برای کنترل راندمان شیوه‌های مورد عمل سیستم‌های بی‌خطرسازی  بیمارستان‌ها توسط آزمایشگاه این اداره کل نمونه‌برداری دوره‌ای انجام می‌گیرد.

وی افزود: همه مراکز بیمارستانی ملزم به ارائه گزارش ماهانه نتایج نمونه برداری توسط آزمایشگاه‌های معتمد حفاظت محیط زیست هستند و در صورت عدم ارائه خود اظهاری مطابق قوانین برخورد به‌عمل خواهد آمد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با ذکر اینکه نحوه مدیریت پسماندهای شیمیایی مراکز درمانی و بیمارستانی نیز مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد، گفت: لازم است بر اساس قانون مدیریت پسماند نسبت به امحاء و بی‌خطرسازی زباله‌های شیمیایی نیز اقدام شود.

عباس‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تعطیلی تنها مرکز امحاء پسماندهای شیمیایی در استان قزوین، مدیریت اینگونه پسماندها در سطح کشور  با چالش  مواجه گردیده و ضرورت دارد بر اساس آخرین دستورالعمل‌ها به‌صورت ایزوله نگهداری و نسبت به  امحاء و بی خطر سازی آن با نظارت این اداره کل اقدام فوری شود.

وی افزود: ظرف سال97 در سه ماهه اول همه مراکز بیمارستانی شهر تبریز مورد پایش قرار گرفته است و در این خصوص به 5 واحد بیمارستانی اخطاریه صادر و با پیگیری‌های انجام شده در سه بیمارستان منجر به اصلاح وضعیت مدیریت پسماندهای عفونی شده است.

عباس‌نژاد افزود: در سه ماهه دوم نیز پایش و بازدید سرزده توسط کارشناسان این اداره کل و دستگاه‌های نظارتی و دادگستری استان از بیمارستان‌های استان در حال انجام بوده و تاکنون 3 واحد بیمارستانی اخطاریه عدم مدیریت اصولی پسماندهای عفونی و تخطی از الزامات زیست محیطی دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: در صورت عدم اصلاح مدیریت پسماندهای عفونی، بیمارستان‌های متخلف به مراجع قضایی معرفی شده و سایر اقدامات قانونی نیز به انجام می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :